גרוניס לא הזמין את אלשיך לשאת דברים בכנס השופטים

לשכת נשיא העליון שיגרה אתמול מייל לכלל השופטים, ובו הזמנה לכנס שיתקיים בסוף אוגוסט ■ שופטים רבים רואים בהשמטת שמה של יו"ר נציגות השופטים אלשיך מלו"ז הכנס אינדיקציה נוספת לכוונתו של גרוניס לסיים את כהונתה

נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, מתכנן לפעול להדחתה של השופטת המחוזית ורדה אלשיך. זאת, בעקבות ממצאיו החמורים של נציב תלונות הציבור על שופטים, אליעזר גולדברג, בפרשת "הפרוטוקול המשופץ" על-ידי אלשיך.

הערכה זו קיבלה אתמול (ג') חיזוק משמעותי בעקבות אי-מייל שנשלח מלשכתו של גרוניס לכלל השופטים בבתי המשפט, ובו הזמנה לכנס השופטים הארצי שיתקיים בסוף חודש אוגוסט.

שמה של אלשיך, המשמשת עדיין בתפקיד יו"ר נציגות השופטים, נשמט מלו"ז הכנס שצורף להזמנה. שופטים רבים ראו בכך אינדיקציה נוספת לכוונתו של גרוניס לפעול להדחת אלשיך מתפקידה.

לפני כחודש פירסם הנציב גולדברג את החלטתו בנוגע לתלונות שהגישו ועד מחוז תל-אביב בלשכת עורכי הדין וגורמים נוספים נגד אלשיך. זאת, בעקבות חשיפת כפל הפרוטוקולים של דיון שהתקיים באולמה של אלשיך בספטמבר 2011, ולאחר שהתברר כי השופטת "שיפצה" את הפרוטוקול במטרה להחמיר את התלונה שהגישה בעקבות הדיון נגד עו"ד רפאל ארגז.

הנציב קיבל את התלונות ומצא את כולן מוצדקות, אך נמנע מלנקוב בהמלצות אופרטיביות. ראשי לשכת עורכי הדין פנו וביקשו משר המשפטים יעקב נאמן ומנשיא העליון גרוניס כי יפעלו לסיום כהונתה של אלשיך בעקבות הממצאים החמורים.

כנס השופטים הארצי, שמתקיים בכל שנה, סגור בדרך-כלל לסיקור תקשורתי. הכנס יתקיים השנה בירושלים ב-29 באוגוסט. על ההזמנה לכנס חתומים הנשיא גרוניס, מנהל בתי המשפט מיכאל שפיצר וכן ועדת ההיגוי של הכנס, בראשות נשיאת בית המשפט המחוזי בחיפה, בלהה גילאור; וחברים בה השופטים רחל ברקאי מבית המשפט המחוזי בבאר-שבע, עודד מאור מבית משפט השלום בתל-אביב, ומרכזת המכון להשתלמות שופטים, אהובה פרי.

יו"ר הנציגות לא תדבר בכנס

בדומה לכל שנה, הכנס ייפתח בברכות מאת נשיא העליון גרוניס, שר המשפטים נאמן ומנהל בתי המשפט שפיצר. מיד לאחר הברכות, עולים לבמה לצורך "עדכונים קצרים" מנהל המכון להשתלמות שופטים, וכן יו"ר נציגות השופטים הארצית.

אלא שבכוונת מכוון הושמט שמה של אלשיך מההזמנה, זאת נוכח ההערכה שבמועד קיום הכנס, בסוף חודש אוגוסט, אלשיך כבר לא תכהן בתפקידה השיפוטי, וכפועל יוצא, גם לא בתפקיד יו"ר הנציגות.

זומנה לשיחה בחודש יולי

השופטת אלשיך שוהה בימים אלה בחופשת שבתון בארה"ב, והנשיא גרוניס כבר הודיע כי זימן אותה לשיחה עמו עם שובה לארץ, במחצית חודש יולי.

מקורבים מטעמה של אלשיך פועלים "להרגיע את השטח" וליצור תנאים שיאפשרו לה לשכנע את גרוניס לאפשר לה להמשיך בכהונתה השיפוטית עד למועד פרישתה המיועד, אוגוסט 2014, ולא לפעול לשם העברתה מתפקידה השיפוטי.

להערכת חלק מהשופטים, אלשיך לא תוותר ללא קרב, וגם אין בדעתה להניח מיוזמתה את המפתחות על השולחן.

אם אלשיך לא תקבל את הצעתו של גרוניס לפרישה יזומה, ייאלצו הנשיא ושר המשפטים לפעול להעברתה מכהונה באמצעות הוועדה לבחירת שופטים, או שהשר יצטרך להגיש נגדה קובלנה לבית הדין המשמעתי לשופטים.

מהנהלת בתי המשפט נמסר בתגובה: "תוכנית הכנס הופצה על-ידי המכון להשתלמות שופטים. אין מקום להסיק ממנה מסקנות".