שרון קדמי: בחירות יסכנו את הורדת המחירים בענף המזון

מנכ"ל התמ"ת: "יישום כלל ההמלצות של ועדת קדמי יוביל להוזלה בשיעור של עשרות אחוזים בסל המזון של משק-בית ממוצע; יישום חלקי לא יעזור לכלום"

"לפני שאני יו"ר ועדת המזון, אני מנכ"ל משרד התמ"ת - משרד שתפקידו לדאוג לתעשייה. מישהו יכול להאשים אותי בכך שחתמתי בלב קל וביד יציבה על ההמלצות להפחית מכסים? ממש לא. אני מודע לגמרי לקושי שייווצר למגזר היצרני עם הפחתת המכסים, אבל אין מה לעשות. המחאה החברתית יצרה סיטואציה, והממשלה הנחתה אותי להביא פתרון. אף אחד לא מפזר אבקת קסמים והמחירים יורדים. יש כאן משחק סכום אפס, וכדי להוריד מחיר מכאן, צריך לקחת משם. כל אחד צריך לתת את חלקו ולאף אחד זה לא קל. גם לא ממשלה" - כך אומר בראיון ל"גלובס" מנכ"ל משרד התמ"ת, שרון קדמי, עם הגשת ההמלצות הסופיות של הוועדה לבחינת הגברת התחרות והוזלת מוצרי המזון.

בשנה האחרונה קדמי המעיט בהתבטאויות פומביות מול הביקורת הנרחבת מצד המגזר היצרני. בעוד הוועדה קראה להפחתה נרחבת במכסי המגן, התעשיינים טענו כי פתיחת המשק ליבוא תמוטט את התעשייה. יצרני הטונה הובילו את עיקר המאבק, ואיימו בפיטורים של מאות עובדים.

"אין לי ספק לגבי הצורך להפחית את המכס על טונה", אומר קדמי. "התעשייה תצטרך להתייעל, והתייעלות היא מילה יפה לפיטורים. אבל אין אחרת. מחירי המזון צריכים לרדת, וזה חייב לבוא על חשבון משהו".

לדבריו, יישום כלל ההמלצות של ועדת קדמי יוביל להוזלה בשיעור של "עשרות אחוזים" בסל מוצרי המזון של משק-בית ממוצע. "במצב אידיאלי, שבו כל ההמלצות זוכות לתמיכת המערכת הפוליטית ועוברות גם בממשלה וגם בכנסת - בתוך חודשים ניתן יהיה להוביל ליישומן בשטח".

האתגר הפוליטי

קדמי חושש שכניסת המערכת הפוליטית לקדחת הבחירות תסכן את המשך המהלכים לאישור המלצותיו. "כמו כל דוח שמוגש לממשלה, המבחן הגדול הוא באישור שלו. אין לי ספק שעתה האתגר גדול יותר, כי אם הולכים לבחירות, אינני יודע כמה אפשר יהיה לקדם את הדוח. בכל אופן, מערכת בחירות לא תשחק לטובת העניין", אמר.

לדעת קדמי, במקרה שאילוצים פוליטיים יטרפדו את מימוש ההמלצות, לא רק שהצרכן לא ייהנה מהוזלות משמעותיות, אלא כבר ייווצר נזק לסקטור התעשייתי.

"יישום חלקי של ההמלצות לא יעזור לכלום, ובמקרה כזה גרמנו לנזק. המכסים כבר הורדו, ואם מהלכים נלווים אחרים לא ייעשו במקביל, התעשיינים ייפגעו, וגם הצרכנים. הפחתת המכסים בלי מהלכים משלימים תפגע בהחלט בתעשייה", אמר.

קדמי מדגיש גם את חשיבותה של הרגולציה. "דרושה רגולציה חזקה מאוד כדי לקדם את יישום הדוח, ובחלק מהמקרים נדרשת חקיקה נרחבת", הוא אומר.

- ואולי נראה הצגה חוזרת של סאגת ועדת החלב, שעד כה לא אושרה מסיבות פוליטיות?

"את ועדת החלב לא הצלחנו לקדם בגלל אילוצים פוליטיים, ואני חושש שגם כאן לא נצליח להתקדם בגלל אותם אילוצים. אין לי ספק שעכשיו מתחילה העבודה הקשה. בכל מקרה, יש המון פעולות חקיקה שיצטרכו להיעשות לקראת יישום ההמלצות. במצב שיש תמיכה גורפת בנושא, אפשר יהיה לקדם אותו בתוך מספר חודשים".