"חודש הרמדאן הוא חבל ההצלה של הרשתות הקמעונאיות"

המיתון בפתח? המחאה מתחדשת? הכול יחכה לתום הרמדאן ■ במגזר הערבי החגיגה השיווקית בעיצומה ■ מוסא חסדייה: "הצריכה של הסל המשפחתי תוכפל"

החגיגה השיווקית של המגזר הערבי יוצאת לדרך: מחר (ו') יחל חודש הרמדאן, שבמהלכו צמים מזריחה עד שקיעה (לפי המנהג מגיל 13). במהלך שעות היום לא אוכלים, לא שותים ולא מעשנים. מה עושים? צופים בטלוויזיה, משוטטים בחנויות וקונים: מוצרי מזון, מתנות למארחים ובגדי חגץ בנוסף מזמינים נופשים לסיום הרמדאן וחופשה ל"עיד אל-פיטר".

מוסא חסדייה, מנכ"ל משרד הפרסום סקטורס אל-בוסתני ומבעלי הערוץ הערבי הייעודי הלא TV, אומר כי "בניגוד לדעה הרווחת שבחודש זה קונים פחות במגזר הערבי בגלל הצום, התוצאות בשטח מלמדות כי ההיפך הוא הנכון נכון. זהו חודש שבו הפעילות השיווקית משגשגת".

לדבריו, "בתקופה של האטה כלכלית, חודש הרמדאן הוא חבל ההצלה של הרשתות - ולא רק במגזר הערבי, אלא גם ברשתות היהודיות. מי שלא השכיל לעלות על הגל עם פרסומים ומבצעים ייעודיים, יראה את ההבדל בשורה התחתונה".

הנחות גדולות

ההכנות לסעודה שנערכת מדי ערב לאורך החודש מתורגמת לגידול משמעותי בקניות בתחום המזון. חסדייה מעריך כי מדובר בהכפלת היקפי הצריכה של הסל המשפחתי, בעיקר בימים שלפני החג.

לדבריו, "בדומה להיערכות לפני פסח במגזר היהודי, נערכות המשפחות במגזר לרמדאן. אווירת החג הזו נמשכת לאורך כל החודש, והקונים מעמיסים על העגלות. לא מדובר ב'פיק' ליום אחד המשול לערב חג - אלא על חגיגה שנמשכת חודש, סעודות ערבי חג שעורכות כל המשפחות מדי ערב, לצד חאפלות בלילה. כמויות המזון והשתייה עצומות, ובחנויות התחרות בשיאה - והמבצעים וההוזלות בהתאם".

המוצרים שמככבים ברמדאן נמצאים במוקד מבצעי היצרניות הגדולות: תנובה, למשל, הכריזה על מבצע "תנובה כארים" (נדיב), המעניק הנחות על מוצרי יוגורט, שוקו, שמנת וגבינות; טמפו יצאה במבצעים על בקבוקי שתייה ופפסי מחלקת מתנות.

לדברי אנשי השיווק במגזר, הצרכנים קונים הרבה בשר, ירקות, פירות יבשים ואגוזים, שתייה קלה, אורז וממתקים. על מוצרים אלה ישנן הנחות משמעותיות.

פוקוס על אופנה

לא רק ענף המזון נהנה מתנועת קונים ערה במגזר. כ-10 ימים לפני תום הרמדאן ועם תחילת "עיד אל-פיטר" ב-20 לאוגוסט, הפוקוס עובר לתחום ההלבשה וההנעלה.

"כל בני המגזר יחדשו את המלתחה לקראת החג. המשמעות היא קניות מסיביות של פריטי אופנה. הרשתות נערכות עם מבצעים מיוחדים", אומר חסדייה.

- האם ההנחות בחנויות ביישובים הערביים מעמיקות את הסיילים שמוצעים לכלל האוכלוסייה?

"אפשר לומר ששווה לכל הצרכנים להגיע לקנות ביישובי המגזר ובקניונים הסמוכים. הרשתות מעמיקות את הסיילים במבצעים מיוחדים, ולא רק בתחום המזון, אלא גם בכלי בית ואופנה".

ענף אחר שזוכה לעדנת החג הוא ענף התיירות והנופש. "ב-20 באוגוסט יציפו ערבים את אתרי הנופש באילת, באנטליה ובעקבה", אומר חסדייה.

- מחירי הנופש היקרים השנה ישאירו את הנופשים בבית?

"למרות ההאטה ולמרות המחירים, רבים מבני המגזר יצאו לנופש ב'עיד אל-פיטר'. זו מסורת שנערכים אליה כל השנה".

- אתה מצייר אווירת חג, והמשק משדר דברים אחרים. האם נראה ירידה בפדיונות השנה לאור המצב במשק?

"המחירים במגזר הערבי הם סבירים. גם לצרכן הערבי המחיר הוא הפרמטר החשוב בקנייה, אבל אני לא חושב שהוא יחסוך בחגיגות הרמדאן. אני לא עושה השוואה לחגים קודמים, ועם זאת אני לא מאמין שההאטה תפגע בחג. זה חודש כל-כך גדול עבורנו, עד שהוא גובר על המצב הכלכלי".

ובינתיים בטלוויזיה: יותר מ-100 טלנובלות חדשות

הרמדאן, שחל בימי החום העזים, ישאיר את הצמים במקומות ממוזגים. בערוצי הטלוויזיה הערביים נערכים עם עשרות טלנובלות עם מיטב הכוכבים (באורך של 30 פרקים), ומי שירצה להתאוורר יבלה בקניונים.

לדברי חסדייה, "כל 5 דקות יש פרסומת בטלוויזיה, ובימים שלפני החג היא מוצפת בפרומואים לתוכניות ולמבצעים שבחנויות. רשתות הטלוויזיה משקיעות תקציבי-עתק בהפקת התוכניות, ובהתאם לכך, בימים אלה עלויות הפרסום הן הגבוהות ביותר לאורך השנה".

בין היתר עלו קמפיינים של תנובה, קופת-חולים מכבי, פפסי ועוד. "ידוע לי שהמצב הכלכלי אצל חלק מהחברות הוא רע, אבל לפספס 20% מהאוכלוסייה שערוכים להוציא כסף בחודש הקרוב - זו ראייה מעוותת ופספוס של מומנטום והזדמנות. באווירת חג שנמשכת חודש ימים אנשים קונים ומבזבזים כסף", אומר חסדייה.