גרוניס מתלבט: לנזוף באלשיך או להעמידה לדין משמעתי?

‎לשכת עורכי הדין מאיימת: אם גרוניס ונאמן יסתפקו בנזיפה באלשיך - נעתור נגדם לבג"ץ ■ הערכה: אלשיך הבהירה כי אין בכוונתה לפרוש מיוזמתה

‎‎נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, מתלבט אם להטיל על השופטת ורדה אלשיך נזיפה שתירשם בתיקה האישי - או לפעול להעמדה לדין משמעתי בפני בית הדין המשמעתי לשופטים. זאת, בעקבות החלטתו החמורה של נציב תלונות הציבור על שופטים, אליעזר גולדברג, בפרשת "הפרוטוקול המשופץ" שאלשיך עומדת במרכזה, ובעקבות פגישתו של גרוניס עם אלשיך לפני כשבוע.

על-פי ההערכות, התלבטותו של גרוניס באה בעקבות העמדה החד-משמעית שהציבה אלשיך עצמה בפגישתם, ולפיה אין בכוונתה לפרוש מיוזמתה מכס השיפוט או לצאת לחופשה ממושכת.

‏לפני כחודשיים פירסם הנציב גולדברג את החלטתו בנוגע לתלונות שהגישו ועד מחוז תל-אביב בלשכת עורכי הדין וגורמים נוספים נגד אלשיך. זאת, בעקבות חשיפת כפל הפרוטוקולים של דיון שהתקיים באולמה של אלשיך בספטמבר 2011, ולאחר שהתברר כי השופטת "שיפצה" לכאורה את הפרוטוקול, במטרה להחמיר את התלונה שהגישה בעקבות הדיון נגד עו"ד רפאל ארגז. הנציב קיבל את התלונות ומצא את כולן מוצדקות, אך נמנע מלנקוב בהמלצות אופרטיביות.

‏"פגיעה אנושה באמון הציבור"

‎‎בלשכת עורכי הדין מתכוננים להחלטתו של גרוניס, שאמורה להתקבל בזמן הקרוב, ומאיימים כי אם גרוניס ושר המשפטים, יעקב נאמן, יסתפקו בצעדים מתונים כנזיפה בלבד - תוגש נגדם עתירה לבג"ץ בדרישה לחייבם לפעול להעמדה לדין של אלשיך, או להעברה מכהונה.

ביום חמישי האחרון פנו 5 ראשי המחוזות בלשכת עורכי הדין לגרוניס ולנאמן, בדרישה נוספת שאלה יפעלו בהתאם לסמכות שהוקנתה להם בחוק, בעניינה של אלשיך.

‏על המכתב חתומים יו"ר ועד מחוז תל-אביב, עו"ד אפרים נוה; יו"ר ועד מחוז ירושלים, עו"ד אשר אקסלרד; יו"ר ועד מחוז חיפה, עו"ד יוסי חכם; יו"ר ועד מחוז הדרום, עו"ד דני אליגון; וסגן יו"ר ועד מחוז חיפה, עו"ד ראיד עומרי - שחתם על המכתב במקום יו"ר ועד המחוז, עו"ד חאלד חוסני זועבי, המשמש גם חבר בוועדה לבחירת שופטים.

"מערכת המשפט יקרה לכולנו", כתבו ראשי המחוזות, "ודווקא משום כך רצוננו לשמרה מכל משמר. אנו סבורים כי חומרתו של דוח הנציב מדברת בעד עצמה, ולכל הפחות מחייבת נקיטת הליך משמעתי, כמו גם נקיטת הליך השעיה זמנית, או לחילופין - הבאת העניין להכרעה בפני הוועדה לבחירת שופטים".

‏5 ראשי המחוזות מביעים תרעומת על כך שאלשיך שבה באחרונה לכס השיפוט, "וזאת מבלי שננקט כל צעד בעניינה. הימנעות מנקיטת צעדים תגרום לפגיעה אנושה באמון הציבור במערכת המשפט ולא תעמוד במבחני הפסיקה השונים. על כן, חובתנו לפנות אליכם, על מנת שתופעל סמכותכם הנתונה לכם על-פי דין, בתקווה שיהיה בכך לייתר את הצורך בנקיטת צעדים נוספים".

‏במקביל, 5 ראשי המחוזות בלשכה פנו גם לחברי נציגות השופטים הארצית, שאלשיך עומדת בראשה, וזאת במטרה "לקבל את עמדתכם בקשר להמשך כהונתה של השופטת אלשיך כיו"ר נציגות השופטים".

מכתב זה נועד להניע את השופטים, המהווים אופוזיציה לאלשיך בקרב חברי הנציגות, לפעול לכינוסה של הנציגות, לראשונה מאז שהנציב גולדברג פירסם את החלטתו בעניינה של אלשיך.

השופטת ורדה אלשיך עומדת בראש נציגות השופטים מזה 4.5 שנים, וממלאת-מקומה היא השופטת מיכל רובינשטיין, חברתה של אלשיך, שאף הגיעה עמה לשימוע שערך הנציב לאלשיך לפני פרסום החלטתו. ‏‎‎‏