פעם כתב הרכב של "מעריב", היום יו"ר דירקטוריון מקסימה

‎‎לא רק אבי פישר - ד"ר יוחאי רפאלי, ששימש כדירקטור במקסימה מטעם דסק‏‎"‎ש, ממנף את העברת השליטה בחברה מידי קבוצת אי.די.בי, וישמש כנציג בעל השליטה החדש, ג'ורג' חורש ‏‏

‎‎שבועיים חלפו מאז הושלמה מכירת השליטה בכלל תעשיות מידי אי.די.בי של נוחי דנקנר למיליארדר לן בלווטניק - עסקה שבה לקח חלק פעיל אבי פישר, ידידו הקרוב של דנקנר ששימש כמנכ"ל משותף בכת"ש. לאחר סגירת העסקה חצה פישר את הקווים, וכעת הוא משמש כיו"ר כת"ש תחת בעל הבית החדש, תמורת שכר גבוה משמעותית מזה לו זכה במסגרת קבוצת אי.די.בי.

‏‏מדיווח של יצרנית הגזים התעשייתיים מקסימה לבורסה בשבוע שעבר, עולה כי פישר הוא לא המנהל היחיד מטעם אי.די.בי שמנצל מהלך של העברת שליטה באחת מחברות הקבוצה כדי לשפר את מעמדו תחת בעל הבית החדש. לפני כחודש השלים ג'ורג' חורש, מעשירי ישראל, המחזיק בין היתר ברישיון הייבוא של רכבי טויוטה לארץ וברשת האופנה ‏‏H&M‏, את רכישת השליטה במקסימה מידי דסק"ש, המשתייכת לקבוצת אי.די.בי. מיד לאחר השלמת העסקה, כדבר שבשגרה, התפטרו הדירקטורים אותם מינתה דסק"ש בחברה מלבד דירקטור אחד - ד"ר יוחאי רפאלי.

‏רפאלי, המכהן כדירקטור במקסימה מטעם דסק"ש מסוף 2003, זכה בשבוע שעבר לשדרוג כשמונה ליו"ר דירקטוריון מקסימה במקום שמואל אביטל - מינוי העשוי ללמד על מעורבותו בעסקה להעברת השליטה בחברה.

‏‏מעניין להזכיר שרפאלי (45), שמעדיף כיום להישאר מחוץ לאור הזרקורים, החל את הקריירה שלו בעיתון מעריב (שעבר אשתקד לשליטת דנקנר), ככתב בדסק הכלכלי, בעת שהיה סטודנט לתואר ראשון. בהמשך שימש ככתב ועורך של מדור הרכב בעיתון, עד שעזב את עולם התקשורת בשנת 1995.

‏מאז 1998 מרצה רפאלי בפקולטה למנהל עסקים באוניברסיטת ת"א, שם אף השלים את הדוקטורט שלו. במקביל להרצאות באקדמיה, שהוא ממשיך לקיים גם היום, הצטרף רפאלי בשנת 2003 - השנה בה השתלט דנקנר על קבוצת אי.די.בי - לחברת הקבוצה דסק"ש, בתפקיד מנהל פיתוח עסקי.

‏‏בסוף אותה שנה מונה כאמור רפאלי לדירקטוריון מקסימה, ובאפריל 2004 הצטרף לדירקטוריון המ-לט, חברה תעשייתית נוספת שבה רכשה דסק"ש שליטה (ואשר לאחרונה נחתמה עסקה למכירת מניותיה בה לקרן הפרייבט אקוויטי פימי.

‏תרם לתפירת העסקה

‏באפריל 2008 קודם רפאלי לתפקיד סגן נשיא דסק"ש, תפקיד אותו מילא עד סוף שנת 2009, אז עזב את הקבוצה. לבקשתה של דסק"ש הוא המשיך לשבת בדירקטוריונים של שתי החברות הבנות שנמכרו לאחרונה. הניסיון שצבר במהלך השנים כדירקטוריון מקסימה, לצד ההיכרות עם חורש (וכנראה גם מעורבות בקשירת העסקה), הביאו בסופו של דבר לכך שחורש בחר ברפאלי לתפקיד יו"ר החברה.

‏חברת ‏מקסימה‎ ‎המרכז‎ ‎להפרדת‎ ‎אויר‎ ‎עוסקת‎ ‎בייצורם‎ ‎ושיווקם‎ ‎של‎ ‎גזים‎ ‎תעשייתיים‎.‎‏ החברה‎ ‎מייצרת‎ ‎גזי‎ ‎אויר‎ ‎‏(חמצן‎, ‎חנקן‎ ‎וארגון), גז‎ ‎האצטילן‎ ‎ותערובות‎ ‎של‎ ‎גזים‎ ‎תעשייתיים. הגזים‎ ‎המיוצרים‎ ‎במפעלי החברה‎ ‎במצב‎ ‎צבירה‎ ‎נוזלי‎ ‎וגזי, ‏‎ ‎משווקים‎ ‎לענפי‎ ‎התעשייה,‏‎ ‎החקלאות,‏‎ ‎בתי‎ ‎חולים, מערכת‎ ‎הביטחון ולקוחות‎ ‎רבים‎ ‎אחרים‎.‎‏

‏מקסימה סיימה את שנת 2011 עם הכנסות של 162 מיליון שקל ורווח נקי של 6.3 מיליון שקל. ברבעון הראשון של 2012 צמחו הכנסותיה ב-12.3% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, ל-43.9 מיליון שקל. עם זאת, בשורה התחתונה לא נרשם שינוי והרווח הנקי הסתכם ברבעון ב-2.2 מיליון שקל, עקב תשלום מס נמוך במיוחד ברבעון המקביל. על-אף שהחברה הייתה רווחית בשנים האחרונות, הפעם האחרונה בה היא חילקה דיבידנד הייתה ב-2006, וזאת בין היתר בעקבות הלוואות גדולות למערכת בנקאית ויתרת מזומנים נמוכה.

‏בעסקה שהושלמה במהירות רבה יחסית, מכרה דסק"ש בחודש שעבר את מניותיה במקסימה (75.5%) לחברת רונין השקעות שבבעלות ג'ורג' חורש בתמורה ל-155 מיליון שקל, סכום המשקף לחברה כולה שווי של 205 מיליון שקל - גבוה ב-14% משווי השוק הנוכחי שלה.

‏רפאלי כאמור מחליף בראשות הדירקטוריון את שמואל אביטל (61), שמילא את התפקיד בחמש השנים האחרונות בהיקף משרה של 50%. אביטל, אשר עלות שכרו במקסימה ב-2011 הסתכמה בכ-640 אלף שקל, היה זה שבתפקידו כיו"ר קרן הפנסיה מבטחים אישר בזמנו מימון לדנקנר לרכישת השליטה באי.די.בי בשנת 2003. כעת, עם יציאתה של אי.די.בי מהחברה, נאלץ גם אביטל להיפרד ממנה. ‏‎‎‏

‏‏שמואל אביטל, שמילא את התפקיד ב-5 השנים האחרונות בהיקף משרה של 50%, זכה במקסימה אשתקד לעלות שכר של כ-640 אלף שקל.