ספרד סופרת לאחור לקראת חבילת חילוץ: אלה הבעיות שלה

למחוזות השונים בספרד יש חובות של כ-140 מיליארד אירו - והממשלה מתקשה לחלץ אותם ■ הצפי ל-2013: התכווצות של 0.5% ■ שיעור האבטלה מתחת לגיל 25 עומד על 52%

המצב הכלכלי בספרד ממשיך להדאיג את השווקים, ונראה כי התרחיש כי המדינה תפנה בקשת חילוץ כולל למוסדות האיחוד האירופי הופך ריאלי יותר ויותר, כאשר אתמול (ג') עלתה התשואה על האג"ח ל-10 שנים לשיא של מעבר ל-7.5%.

אתמול הנפיקה ממשלת ספרד אג"ח לטווח קצר. הממשלה גייסה 3.04 מיליארד אירו, בהתאם ליעד הגיוס העליון, כשהנפיקה אג"ח ל-3 ו-6 חודשים. תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח עלו היום מעל התשואות של האג"ח ארוכות הטווח, מה שמעיד על מצב שלא יכול להחזיק לאורך זמן.

הדבר הזה מכריח את הממשלה הספרדית לגייס הון חדש בריביות גבוהות ולשלם יותר בעתיד, מה שגורם לכך שהקיצוצים הרבים, אשר מערערים את יציבות הממשלה גם כך, לא יכניסו כסף לממשלה אלא ילכו לתשלומי ריביות. החשש הוא שחבילת הסיוע בסך 100 מיליארד אירו לבנקים בספרד שאושרה בסוף השבוע לא תספיק, והממשל המרכזי יזדקק לבקש חבילת סיוע גדולה הרבה יותר, בדומה ליוון ופורטוגל בעבר.

אולם, בשונה מהמדינות הקודמות שביקשו חילוץ, ספרד נמצאת במצב מיוחד, בשל ההרכב הפוליטי ומצב הסקטור הבנקאי במדינה.

בספרד יש 17 מחוזות סמי-אוטונומיים המתפקדים בדומה למדינות השונות בארה"ב. במהלך תקופת הפריחה בנדל"ן בספרד המחוזות הללו הכניסו כסף רב שהוביל למסע רכישות, העסקת עובדים, בנייה מסיבית והלוואות. עם התמוטטות שוק הנדל"ן והכניסה למיתון - החובות של המחוזות הפכו לבלתי ניתנים לקיום. התוצאה - מחוזות כולנסיה ומורסיה מתחילים לבקש מהממשלה המרכזית חילוץ פיננסי - אותה ממשלה שקורסת תחת נטל החובות של המדינה עצמה. על פי הערכות, למחוזות השונים יש חובות של כ-140 מיליארד אירו.

בעיה נוספת היא שבספרד שיעור האבטלה מתחת לגיל 25 עומד על 52%. חברות רבות מנצלות את הרפורמות בשוק העבודה המאפשר לפטר עובדים בקלות רבה יותר, מה שגורם לצעירים רבים לעזוב את המדינה. שוק העבודה הקטסטרופלי במדינה לא נותן תקווה לצמיחה בעתיד הנראה לעין - הכלכלה במיתון שני בשלוש שנים, ושר האוצר אמר שההתכווצות תהיה גדולה יותר מהצפוי ב-2013 - 0.5% במקום 0.2%.

אולם, נראה שסקטור הבנקאות הוא המדאיג מכל. לאחר שבנקים במדינה ביקשו חילוץ במיליארדי אירו וספגו בזה אחר זה הורדות דירוג, גוש האירו אישר סיוע של עד 100 מיליארד אירו, לו ערבה הממשלה. בנוסף, ספרד עדיין אינה יודעת כמה כסף בדיוק יצטרכו הבנקים - המספרים המדוייקים יתבררו רק בספטמבר אז יסתיימו מבחני הלחץ לבנקים. שני שליש מהחובות הממשלתיים של ספרד מוחזקים על ידי הבנקים, קרנות פנסיה וחברות ביטוח - עלייה מדאיגה של 50% מאשר השנה שעברה.

לכל זה יש להוסיף את הזעם הציבורי כלפי הממשלה על רקע הקיצוצים והרפורמות, בין היתר בשוק העבודה, ומתקבלת תמונה עגומה במיוחד המסבירה את החשש מפני העתיד לבוא.