הפתרון של ביבי: כולנו נהיה עניים

כשנתניהו עומד על שפת בור התקציב הוא יודע: יש אשם אחד בעומקו

אין דבר נלעג ותמוה יותר מקולו המרצין, המסביר, של בנימין נתניהו, מדבר על כך שצריך לנהוג ב"אחריות" וש"אין ארוחות חינם". הפוזה של המבוגר האחראי אולי מצטלמת היטב, אבל כשנתניהו עומד על שפתות בור התקציב ומשתאה על גודלו, הוא יודע היטב שיש רק אשם אחד בבור הזה - הוא עצמו.

ההוגה והמבצע של הרפורמה במס בעשור הכלכלי השחור בהנהגת נתניהו הוא לא אחר מאשר הוא עצמו. הרפורמה הזו כללה הפחתה פראית ובלתי-מבוקרת של מסים ישירים, חכמים וצודקים. היא הפכה את מס החברות בישראל לאחד הנמוכים בעולם המערבי, והיטיבה רק עם העשירים ביותר. היא גזלה מהקופה הציבורית לכל הפחות 30 מיליארד שקל, שיצרו לא סתם בור - אלא מכתש ענק.

לא ידידו הסוציאליסט של נתניהו, ראש ממשלת יוון לשעבר פפנדראו, קרא לו לעצור את הרפורמה במס. זה היה נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, שתובע מנתניהו כבר שלוש שנים לעצור את הרפורמה כי היא פוגעת בהכנסות המדינה ומגדילה את הבור. אלה היו משלחות של כלכלנים של ה-OECD שביקשו לעצור. אלא שנתניהו קפא בזמן. התרופות שלו, שנרשמו בשנות ה-80, פג תוקפן והן מרעילות - אבל הוא ממשיך להלעיט אותנו בהן.

מי ימלא עכשיו את הבור? קבל, ביבי, שתי הצעות, פרוגרסיביות, צודקות, כלכליות, וזה עוד לפני שהתחלנו לדבר על פתרונות מאקרו ועל הגדלת הגירעון.

ברז חבוט ומשומש

האחת: עצור בדחיפות את שמיטת החובות הרטרואקטיבית לחברות הבינלאומיות על רווחיהן ה"כלואים". הן חייבות עשרות מיליארדים למדינה. קח אותם. מלא את הבור. איך אתה מעז, על שפתות הבור, בניגוד לחוק, למחוק לנישום את חובו ולאשר לו רטרואקטיבית שיעור מס של 7%, שיעור מס ושמיטת חובות שכל בעל חברה קטנה ובינונית יכול רק לחלום עליהם בחלומותיו הוורודים.

הנה עוד מקור למילוי הבור, והוא מקור פלאי, כי הוא לא ייקח שקל מאיש, אלא רק אחוז צנוע מהונם של עשירים מאוד, שממילא הלכו כבר לעולמם. מס ירושה. מס צודק מאין כמותו, פרוגרסיבי, ונהוג כמובן מאליו בעולם כולו. אפילו בארה"ב הקפיטליסטית. שם מובילים את המאבק להגדלתו עשירי העולם ביל גייטס וורן באפט, החשים הכרת תודה לחברה שהעשירה אותם כל-כך.

הטיעון שמס כזה יביא רק כסף קטן לקופת המדינה נופץ בשבוע שעבר במחקר מעמיק של מחלקת המחקר של הכנסת. שם נמצא כי מס ירושה כזה, שלא ייגע כלל בירושות שמשאיר אחריו מעמד הביניים על כל גווניו, עשוי להכניס לקופת המדינה 4 מיליארד שקל לשנה.

אבל למה למלא את הבור מברז זהב שופע כשאפשר לפתוח בקלות את הברז החבוט והמשומש של הכנסותיהם והוצאותיהם של העניים ומעמד הביניים? עליהם הוא מחיל את המסים הלא-צודקים והרגרסיביים ביותר עלי אדמות - המסים העקיפים. עוד מע"מ, עוד מס על הדלק.

העלאת המע"מ פירושה שככל שאתם צורכים חלק גדול יותר מהכנסותיכם, כך תשלמו יותר באופן יחסי. העניים צורכים את כל הכנסותיהם, מעמד הביניים גם הוא איבד מזמן את היכולת לחסוך. לכן, ככל שהכנסתכם קטנה יותר, כך תשלמו יותר מסים על-פי חזון נתניהו. ההיפך המוחלט של פרוגרסיביות. עיוות מוחלט של כל התפיסה המוסרית והצודקת העומדת בבסיס מנגנון המיסוי.

את הבור ימלאו אפוא מעכשיו ביזע ובדמעות, ובמחיר שחיקה נוספת של קיום נורמלי ובסיסי - עובדי היי-טק עם שכר בינוני, קשישים מקבלי קצבאות, סטודנטים, בעלי עסקים קטנים, עובדי קבלן, מורים ושאר בני תמותה רגילים.

על אותה חבילת פסטה ישלמו ממחר מס זהה הפנסיונר קשה היום ושרי אריסון, ועל אותו מסך LCD ישלמו נוחי דנקנר והעובד באינטל מס זהה.

קיצוץ מופקר לא-פחות

קיצוץ מיליארד השקלים בתקציב בראשית השבוע הבא מופקר לא-פחות. פרושו קיצוץ בבריאות, בחינוך, בביטחון הפנים, ברווחה. משמעו, שאותו מעמד ביניים, שממילא כבר אינו מקבל חינם את מה שהוא משלם עליו מסים ומגיע לו כזכות אזרחית בסיסית, ישלם עוד מכיסו על חינוך ובריאות. כבר היום אנחנו בתחתית הרשימה מבין מדינות ה-OECD בהשתתפות המדינה בהוצאות האזרחיות. הקיצוץ ידרדר אותנו יותר אל עבר אי-שוויון גובר והתרסקות של מעמד הביניים, שתי תופעות קשות המאיימות על קיומנו לא-פחות מהאיום הביטחוני.

300 מיליון שקל מהקיצוץ נועדו לצורכי מערך הכבאות. מזעזע לראות איך אחרי דוח המבקר על אסון הכרמל, שקבע כי האוצר נושא באחריות מיוחדת משום שייבש את מערך הכבאות, נתניהו מסלים את הייבוש, ומקריב שירותים חיוניים אחרים כדי לשקם את המערך שקרס. בפעם הבאה, באותו כשל מעגלי, כאשר יתרחש אסון בתחום הבריאות, הרווחה או ביטחון הפנים - הוא ישוב ויקצץ כדי לכבות את השריפה הבאה.

ככה לא מנהיגים מדינה. זו התנהלות כלכלית מיושנת, תבניתית, לא רצינית, לא מעמיקה, לא אחראית. גם כשדוברה מדקלם שוב ושוב את המילה "אחריות".

הכותבת היא ח"כית ויו"רית מפלגת העבודה