ראש-העין: מחיר מגרשים לצמודי קרקע הכפיל עצמו מ-2009

גם הביקוש שנרשם למגרשים הבודדים שיצאו למכרז היה גבוה ועמד על ממוצע של 31 הצעות למגרש

תוצאות מכרזי מינהל מקרקעי ישראל בראש העין שפורסמו אתמול (ד') מעידות על כך שמחירי קרקע לצמודי קרקע ביישוב זינקו פי 2 מאז 2009. במקביל, גם בביקוש למגרשים נרשם זינוק משמעותי.

על פי התוצאות, המתייחסות לארבעה מכרזים לחכירת מגרשים המאפשרים בניית בית צמוד קרקע בבניה עצמית בפסגת טל ביישוב, ההצעות הזוכות עמדו ברמה של 1.14 מיליון שקל בממוצע. הוצאות הפיתוח על כל מגרש עמדו על 5,223 שקל ומחיר המינימום שנקבע על ידי המינהל עמד בממוצע על כחצי מיליון שקל כך שההצעות הזוכות כולם היו גבוהות ממחיר זה ביותר מ-100%.

גם הביקוש שנרשם למגרשים הבודדים שיצאו למכרז היה גבוה ועמד על ממוצע של 31 הצעות למגרש. יש לציין שהסכום הממוצע של ההצעות שהוגשו בכל מגרש היה נמוך באופן משמעותי מסכום הזכייה בפועל אך במקביל, ההצעות הזוכות במכרזים היו גבוהות רק במעט משומת המינהל.

כל אחד מארבעת המגרשים מאפשר בנייה של בית אחד, בשטח בנוי של עד 250 מ"ר עם מרתף. על פי התב"ע, הכניסה למרתף חייבת להיות מתוך הבית ולא תתאפשר כניסה נפרדת. מקור התנייה זו היא כדי למנוע יצירת יחידות דיור נפרדות בבתים. עוד על פי התב"ע, הבנייה במקום תתאפשר רק לגובה של שתי קומות, לא כולל קומת המרתף ובכל בית מחוייב הזוכה לבנות שתי חניות. יש לציין שהוצאות הפיתוח למגרשים נמוכות באופן יחסי וזאת משום שמדובר במגרשים הממוקמים בשכונה קיימת.

לביקוש הגבוה למגרשים שתי סיבות עיקריות. האחת היא שמדובר במכרזים הראשונים שהוציא המינהל לבנייה עצמית ביישוב מאז סוף 2009, והשנייה היא גודל המגרשים עצמם שהוא גדול יחסית למגרשים המשווקים היום על ידי המינהל. כך, לעומת שיווקים רבים בהם גדלי המגרשים לבנייה עצמית עומדים על רבע דונם או 350 מ"ר, במקרה זה עמדו גדלי המגרשים על בין 497 מ"ר למגרש הקטן ביותר ועד 656 למגרש הגדול ביותר.

על פי תוצאות מכרזים קודמים לבנייה עצמית בעיר, שפורסמו כאמור בסוף 2009, נראה שגם הביקוש לבנייה עצמית בעיר הכפיל עצמו וכך גם המחיר. באותם המכרזים שהתייחסו לשטחים בגודל חצי דונם הוגשו בממוצע רק 10 הצעות וסכומי הזכייה עמדו על 1.09 מיליון שקל בממוצע. אומנם מדובר במחיר דומה למכרזים הנוכחיים, אך מכרזי 2009 כללו זכויות לבניית שתי יחידות דיור על כל מגרש. כך, גם כמות הניגשים שילשה עצמה בתקופה של כמעט שלוש שנים וגם המחיר ליחידת דיור קרקע הכפיל עצמו באותו פרק זמן.