עו"ד ארגז: דורש פרישתה או הדחתה של אלשיך

ארגז מפגין קו לוחמני לקראת הפגישה עם שר המשפטים במסגרת פרשת "הפרוטוקול המשופץ" ■ וגם: אלשיך הכחישה במייל רשמי שביקשה "מסלול VIP" לשופטים בנתב"ג - אך פרוטוקול הכנסת מוכיח אחרת

עו"ד רפאל ארגז, שנגדו הגישה שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב ורדה אלשיך את התלונה המשמעתית ללשכת עורכי הדין, שאליה צורף "הפרוטוקול המשופץ", מתנגד לכל פשרה בעניינה של אלשיך ודורש את פרישתה מכהונתה או הדחתה מכס השיפוט.

ל"גלובס" נודע כי ארגז, שעתיד להשתתף מחרתיים (ו') בפגישת התיווך שזימן שר המשפטים יעקב נאמן, בהשתתפות בכירי לשכת עורכי הדין והשופטת אלשיך, שיגר מכתב ברוח זו לנאמן, ובו הודיע כי לא יסכים לשום פשרה שתאפשר את המשך כהונתה של אלשיך.

לדברי ארגז, כל ההערכות לפיהן ייתן את ידו ל"ניסיונות הפיוס" של שר המשפטים, אינן נכונות.

"הסכמתי להתייצב לפגישה מאחר שאני סבור כי אין זה ראוי שלא לכבד את הזמנתך", כתב ארגז לנאמן, "אולם לא יהא זה נכון להסיק מהסכמתי כי חלה נסיגה כלשהי בעמדתי הנחרצת לגבי הפתרון הראוי, כפי שהובעה בפגישתנו. עליי להבהיר כי בנסיבות העניין, 'פיוס' אף אינו בגדר אפשרות תיאורטית. אודה כי מטרידה אותי מאוד המחשבה כי עתיד אני להיפגש, בפורום מצומצם, עם מי שמעשיה עלולים היו להביא לתוצאה הרסנית מבחינתי".

בפגישתם הראשונה של נאמן וארגז בפרשה זו, מלפני כשבועיים, אמר ארגז כי אינו רואה פתרון כלשהו למעט פרישתה מרצון או הפעלת סמכויותיו של השר, כלומר הגשת קובלנה לבית הדין המשמעתי לשופטים או הגשת הצעה לוועדה לבחירת שופטים לסיום כהונת השופטת.

ארגז הבהיר כי מבחינתו לא מדובר בעניין אישי אלא בסוגיה ציבורית, וכי "הדעת אינה סובלת את המשך כהונתה של אלשיך". לדבריו, הוא איננו מעוניין בקבלת התנצלות מהשופטת, והעניין כולו צריך להגיע לחקירת משטרה.

אלשיך ביקשה "מסלול ירוק" לשופטים בנתב"ג?

פרטים נוספים נחשפים כעת בנוגע לבקשתה של אלשיך לפני כשנה, בתפקידה כיו"ר נציגות השופטים, מחברי הכנסת לאשר לשופטים מסלול בידוק נפרד בנתב"ג. באותה ישיבה של ועדת הכספים, שהתקיימה ביולי 2011, ביקשה אלשיך מחברי הכנסת להשוות את תנאיהם של השופטים לאלה של חברי הכנסת ולאפשר "מסלול ירוק" ייעודי לשופטים, כדי שאלה לא ייאלצו לעמוד בתור ביחד עם בעלי דין שאותם שפטו.

אלא שלאחר אותו דיון הודיעה אלשיך הן במייל לכלל השופטים, והן בשיחות עם עיתונאים, כי דבריה הוצאו מהקשרם, וכי כלל לא ביקשה מחברי הכנסת לייסד מסלול בידוק לשופטים בנמל התעופה.

במייל שכתבה לשופטים ימים אחדים לאחר אותו דיון, ושהגיע לידי "גלובס", כתבה אלשיך כך: "היו מאמרים בעיתון וביקורת לגבי תביעתי כביכול לקבל מסלול בידוק נפרד בשדה התעופה, כפי שהם קראו לזה 'VIP'. יש לי לומר על כך רק דבר אחד: לא מניה ולא מקצתיה. ורדה וירט-ליבנה היתה אתי שם, ושתינו לא זוכרות שזו היתה דרישתי. אולי יש לנו בעיות זיכרון. הדגשנו כי אנו לא מבקשים שום תנאים חריגים לשופטים".

שופטת בית הדין הארצי לעבודה, וירט-ליבנה, המשמשת כיום ממלאת-מקומה של אלשיך כיו"ר נציגות השופטים, הוסיפה וכתבה במייל משלה לכלל שופטים: "אני מחזקת ומאשרת כל מילה שכתובה במייל. לצערנו זה טבעה של התקשורת, מוציאה דברים מהקשרם למען הכותרות".

אלא שפרוטוקול הדיון שהתקיים באותו יום בכנסת מוכיח כי אלשיך דווקא ביקשה במפורש מסלול בידוק נפרד לשופטים בנמל התעופה.

"דבר נוסף, וכאן אני מעלה את זה בדחילו ורחימו", אמרה אלשיך באותו דיון, "מכיוון שהזכות שניתנה לנו, כפי שהיא קיימת לשרים, לחברי כנסת ולכולם, נלקחה מאתנו באיזשהו שלב, אבל זה אותו שירות בשדות התעופה. מקרה שקרה לא מזמן לאחד השופטים שבא אליי ואמר שאנחנו צריכים לטפל בעניין הזה. הוא עמד, ושני אנשים מאחוריו עמד נאשם שנשפט אצלו והתחיל לדבר אתו על התיק. הזכות הזאת הייתה אצלנו, אני לא יודעת אם היא נקראת VIP, אני לא יודעת את המינוח, אבל הייתה לנו זכות להיכנס לטרקלין או ללכת במסלול המהיר".

ח"כ יעקב אדרי, שהשתתף בישיבה, העיר: "אני לא חושב שזה שייך לכאן". אלשיך מיהרה להשיב: "אתם דנים בכל הזכויות".

דוברת בתי המשפט מסרה בתגובה כי "אין באפשרותנו לראות היום את הפרוטוקול המדובר. נבהיר כי הסוגיה של מסלול ירוק לשופטים בנתב"ג עלתה במסגרת דיון שהתקיים בכנסת בנושא הטבות שמוענקות לשופטים. במהלך אותו הדיון הוזכרו הטבות שלהן היו זכאים שופטים בעבר והשופטים ויתרו עליהם. בין היתר דובר באותו דיון גם על מסלול הבידוק הנפרד. בדיון נאמר כי אף על-פי שנכון שתיתכן אי-נעימות בכך ששופט צריך לעמוד במסלול אחד עם מי שנשפט בפניו, השופטים אינם עומדים על קבלת הטבה מסוג מסלול נפרד עבורם".