על דירה בת"א תשלמו 557 שקל ללילה, ברומא - 458 שקל

הישראלים מתחילים לגלות שאפשר לשכור דירות פרטיות לטווח קצר בחו"ל, ובמקביל להשכיר את דירותיהם שלהם בזמן שהם עצמם בחופשה ■ המחירים נמוכים במאות דולרים ממחירו של חדר במלון

השכרת דירות פרטיות ייעודיות לצורכי נופש הפכה מזמן לתופעה פופולארית ורווחית מאוד למשכיר (הכנסה של מאות שקלים ללילה) ולתייר (אינטימי יותר מלינה בבית מלון ולעיתים זול יותר). מאידך, החלפת דירה תמורת דירה או השכרת דירה פרטית לתיירים פעם-פעמיים בשנה, עדיין רחוקות מלהיות תופעה. "התחום מתפתח אך עדיין בחיתוליו", אומר רועי שגב, סמנכ"ל יד 2.

לדבריו, התפיסה התרבותית של הישראלי אומרת שהשכרת הבית הפרטי לתיירים/אנשים זרים היא פגיעה בקודש הפרטיות, ולכן מספרם של אלה נמוך משמעותית ממספרם של ישראלים (משקיעים) שבבעלותם דירות שכל ייעודן הוא השכרה לטווח קצר לכל דורש, מה שמכונה בעגה מקצועית "סאבלט", ובמיוחד בעיר תל אביב. לדבריו, נכון לכתיבת שורות אלה, באתר יד 2 מפורסמות 1,081 מודעות, מרביתן הן דירות "סאבלט" המוצעות בטווח מחירים ממוצע של כ-550 שקל ללילה בתל אביב וכ-450 שקל ללילה בירושלים.

שי פניאל, הבעלים של חברת "שילן דירות נופש", העוסקת בהשכרת דירות בחו"ל לטווח קצר לצורכי נופש, טוען אף הוא שהישראלים מתחילים להתעורר בעניין הזה, אך עדיין רחוקה שנות אור מהאירופאים והאמריקנים.

"הישראלים מתחילים להיות מודעים ליתרונות של לצאת לחופש ובו בזמן להשכיר את הדירה שלהם כדי להחזיר חלק מהוצאות הטיול, אך מספרם עדיין שולי", הוא אומר, "מאידך, הטרנד של לשכור דירות נופש בחו"ל במקום בית מלון צובר תאוצה בקרב ישראלים, ובמיוחד בפריז ובניו יורק".

יקר בתל אביב

ניית'ן בלצ'רקזיק, מייסד-שותף של Airbnb, אתר אינטרנט להזמנת מקומות לינה ייחודיים כמו דירות פרטיות, אמר בביקור שערך באחרונה בישראל כי היעדים החביבים על ישראלים בצורת אירוח זו הם גם לונדון, אמסטרדם, רומא, ברצלונה ולוס אנג'לס. עוד לדבריו, מתחילת השנה ישראלים הזמינו כ-90 אלף לינות בדירות פרטיות דרך האתר.

האתר ידידותי מאוד לשימוש ומספק לא רק תמונה של הנכס אלא גם תמונה ופרטי התקשרות של הבעלים, המאפשרים יצירת קשר ישיר ואישי.

ההזמנה דרך האתר כרוכה בעמלה של 6%-12% מעלות ההזמנה (ככל שמחיר הנכס גבוה יותר שיעור העמלה יורד), ואילו המארחים/משכירים משלמים עמלה של 3% לכיסוי העברות כספיות.

אז כמה יעלה לכם לשכור דירה פרטית בת 3 חדרים (2 חדרי שינה וסלון) המתאימה ל-5-6 נפשות בתל אביב ובכמה ערים מרכזיות באירופה? מסתבר שגם בתחום זה, בדומה למלונות, ישראל יקרה יותר. כך למשל, על דירה ברחוב השופטים בתל אביב תשלמו 557 שקל ללילה, ועל דירה דומה ברומא פחות - 458 שקל ללילה.

מאידך, ביעד לוהט כמו ניו יורק תג המחיר על דירה בסדר גודל דומה יקר יותר ועומד על 775 שקל ללילה. אגב, בדוח החצי שנתי שפרסם באחרונה אתר המכירות המקוון hotels.com, דורגה ישראל במקום השמיני בעולם ביוקר השהות בבתי מלון: כ-884 שקל (כ-140 ליש"ט) בממוצע ללילה לחדר.

מעשיר את החוויה

בשנה שעברה יצאו זוג חברים שלי עם שלושת ילדיהם לחופשה באירופה. הם נרשמו לחברות באתר couchsurfing.com והתחילו לחפש מקומות לינה בשווייץ ובצפון איטליה. הסקפטיים בינינו אמרו שאין סיכוי - מי יסכים לארח זרים גמורים, ועוד משפחה בת 5 נפשות? כשחזרו, אחת החוויות המרכזיות של הטיול הייתה המפגש האנושי - הזוג המבוגר שפתח את ביתו וגם בקבוק יין משובח בארוחת הערב בגינה; הילדים שהתנהגו למופת (בניגוד לחששות), ומשפחת הטיילים שהזמינה אותם להצטרף למסע בהרים עם מצנחי רחיפה - שלא לדבר על החיסכון בתשלום לצימרים ובתי מלון. כחברים בקהילה של תיירות חברתית, הם עצמם כבר הספיקו לארח מאז מספר אנשים בביתם, במושב בצפון הארץ. רק מתי שמתאים להם, כמה שהם רוצים.

קאוץ' סרפינג הוא מתופעות הקהילה הגלובלית של עידן האינטרנט. ברוחו של ארגון סרווס שקיים כבר משנות ה-60, ומאמין באירוח הדדי כדרך לקירוב לבבות, היכרות בין אנשים ותרבויות וקידום מסרים של שלום ואחווה עולמית. זירת האינטרנט פשוט מקלה על ההתקשרויות ותורמת לתפוצתן הרחבה. נוסיף לנכונות לפתוח את דלתנו קורטוב של משבר כלכלי ואפשרות לרווח צדדי קטן, ונקבל את המודל של air bnb. אירוח בקשר אישי, בבתים פרטיים, תמורת תשלום.

העובדה שלא רק צעירים הוזים ועניים משתמשים ברשת לאירוח ברחבי הגלובוס, היא חלק ממגמה רחבה יותר של ניסוח משמעות חדשה לקהילה בת זמננו. קהילה שאינה מוגבלת גיאוגרפית, שחולקת תחומי עניין וסקרנות אנושית, ופתוחה ליחסי אמון בין זרים. הקהילה הזו נעזרת באינטרנט גם לצרכי בקרה וניהול - כשדירוג הגולשים והפידבק של המשתמשים חזקים יותר מכל שיטת ניקוד מלונאית פורמלית. האמון הזה הוא צורך אנושי בסיסי. כוחה של השייכות לקהילה חסרת גבולות נמצא בעלייה.