ממה מפחד פישר?

איך הנגיד לא מבין שהפחתת הריבית עלולה לנפח עוד יותר את הבועה בשוק הנדל"ן?

בשבוע שעבר הפתיע נגיד בנק ישראל סטנלי פישר כשהפחית את הריבית השקלית לרמת שפל של 2%. בד בבד הכריז בנק ישראל על צעדים מגבילים על מנת לצנן את בועת הנדל"ן הרותחת והמתפתחת בצעדי ענק.

התקשורת הייתה כה עסוקה בניתוח הצעדים הנלווים וסיכויי הצלחתם, עד כי שכחה לנתח את המהלך המרכזי - הפחתת הריבית ואת הגורמים שהובילו להחלטה המפתיעה, אותה יש להודות, לא צפה אף אחד, בטח לא בשלב זה.

מופתעים? לא חייבים להיות. מי שקרא היטב את דוחות בנק ישראל ואת הפרוטוקולים, ידע היטב כי בנק ישראל חושש מאוד מהירידה בצמיחה ומהמיתון העולמי שצפוי על פי הערכות מרבית האנליסטים בשנת 2013, וחרד מהשלכות מיתון זה על כלכלת ישראל.

גם מחלקת המחקר של הבנק צפתה לפחות הפחתה אחת נוספת של הריבית, והשאלה היחידה שנותרה פתוחה מבחינת בנק ישראל הייתה לא האם תופחת הריבית, אלא מתי.

פסק הזמן שנטל בנק ישראל בתהליך הפחתת הריבית נבע בעיקר מגל עליות המחירים שהציף את המשק הישראלי וגם כמובן מהמשך התנפחות בועת הנדל"ן למרות הצעדים שננקטו (או שלא ננקטו, יש לומר).

אז מה קרה לנגיד? הוא לא רואה שעליות המחירים אינן פוסקות? הוא לא מבין שהפחתת הריבית עלולה לעודד עוד משקיעים להפנות את חסכונותיהם לשוק הנדל"ן ולנפח עוד יותר את הבועה?

האמינו לי שהנגיד רואה 6:6! אולם, בניגוד לזחיחות הדעת האופפת את שוק ההון, כחלק מהזחיחות האופפת את מרבית שוקי ההון בעולם (ראו את בורסות איראן וסוריה), וכמובן את הממשלה ושלוחיה מטעם לקראת הבחירות שמנסים באותות ובמופתים להראות לנו כמה טוב וכל מה שנראה לא טוב זו אגדה אורבנית, רואים בבנק ישראל את המצב לאשורו, חוששים ובצדק רב.

נורת אזהרה מבנק ישראל

תודו שנתוני התעסוקה שפורסמו בארה"ב ובישראל מפתיעים, אפילו מפתיעים מדי. בארה"ב כבר מאשימים את הלמ"ס המקומית בהפצת נתונים תומכי אובמה לקראת הבחירות. גם בישראל פורסמו נתוני התעסוקה שהצביעו על ירידה בשיעור האבטלה (נתונים מנוכי עונתיות כמובן) ושר האוצר שלנו יכול להמשיך לחגוג.

מעניין שבתעשייה לא שמעו על זה. מאז הקיץ, היקף המפוטרים בתעשייה רק הולך וגדל, למעלה מאלף רק בשבוע שעבר, ברוב החברות כמעט ולא מגייסים ובאחרות מצמצמים היקפי משרה על מנת להימנע מפיטורים (ומכאן הגידול החד באחוזי נושאי משרה חלקית).

בחירות בישראל יתרמו עוד מסך עשן גם ברבעון הרביעי ותחילת 2013, שכן כוח האדם הזמני שגויס לטובת הבחירות יעוות פעם נוספת את הנתונים, ואת מה שקורה באמת נראה, אם לא יהיה שינוי דרמטי, מתום הרבעון הראשון של 2013.

בבנק ישראל רואים את התמונה האמיתית והפחתת הריבית היא בראש ובראשונה נורת אזהרה. בנק ישראל ער מאד למימדי הפיטורים, הוא ער להתחזקות המשמעותית של השקל, בעיקר עקב התגברות הפעילות הספקולטיבית, התחזקות שתחריף עוד יותר את מצב התעשייה והתעסוקה.

הפחתת הריבית נועדה לאותת לשווקים ממה מפחד בנק ישראל ובצדק - ירידה נוספת בצמיחה וגלישה למיתון. פחד זה גובר על הפחד מהתפרצות האינפלציה והמשך ניפוח בועת מחירי הנדל"ן ומעמיד שוב את יעד הצמיחה בראש סדר העדיפויות של הבנק המרכזי.

בשלב זה מדובר באיתות עדין לשווקים. יש לזכור כי לבנק ישראל (ולאוצר כשהוא מתפקד) יש ארסנל מגוון של כלים להתמודד עם שוק הנדל"ן ושער החליפין, אולם בשלב זה מסתפק פישר באיתות עדין והוא אינו רואה עדיין מקום לשלוף את התותחים הכבדים.

האם זה יספיק ? כנראה שלא. על מנת לצנן את שוק הנדל"ן דרושים צעדים משלימים שטרם ננקטו וקרוב לודאי שלא יינקטו בטרם תיבחר ממשלה חדשה שתטפל במינהל, בוועדות ובאגירת הקרקעות.

את שוק המט"ח המקומי הפחתת הריבית לא ממש הרשימה למשך יותר מכמה שעות ורק התחזקות הדולר בעולם בסוף השבוע מסייעת זמנית להיחלשות השקל.

• יוסי פרנק הוא יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס

energyfinance.co.il

• אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי

• החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד