הערכות: עמלות ההפצה לא יופחתו לפני פיזור הכנסת

מאבק הבנקים ברפורמה של רשות ני"ע נושא פרי: אישור התקנות יארך כ-4 חודשים ■ חלק ממנהלי הקרנות מתנגדים למתן סמכות פיקוח לרשות

המהלך שמובילה רשות ניירות ערך להפחתת עמלות ההפצה, ממשיך להתקדם, אך בקצב איטי מהצפוי. בכינוס פגרה מיוחד שהתקיים השבוע, אישרה מליאת הכנסת לפצל סעיף מתיקון 15 לחוק השקעות משותפות בנאמנות - סעיף המקנה לשר האוצר, ובפועל ליו"ר רשות ניירות ערך, את הסמכות לפקח על גובה דמי הניהול בקרנות הנאמנות.

ההערכות הן כי מאחר שתהליך אישור התקנות ממושך ומסורבל (מתן הסמכות לפיקוח על דמי הניהול לא נכלל בהצעה המקורית שהגישה הרשות לוועדת הכספים), רבים הסיכויים כי הוא לא יסתיים לפני פיזור הכנסת הנוכחית. המשמעות היא שהאישור עלול להתעכב עד למושב הראשון של הכנסת הבאה, בעוד כארבעה חודשים לפחות.

לטענת גורמים בשוק, יו"ר רשות ני"ע, פרופ' שמואל האוזר, היה שמח לוותר על סמכות הפיקוח על דמי הניהול שתינתן לו בחקיקה החדשה, מאחר שזו תאלץ אותו להתערב בפועל בגובה דמי הניהול - מצב ממנו הוא העדיף להימנע מלכתחילה.

מודאגים מהעלאת דמי הניהול

במקביל, משיחות שקיים "גלובס" עם מנהלי השקעות בכירים עולה, כי חלקם מתנגדים למתן סמכות פיקוח לרשות: "הכלל הראשון בכלכלה הוא שצריך לאפשר תחרות חופשית", טוען מנכ"ל קרנות נאמנות בבית השקעות גדול. "מילא אם היה כאן כשל שוק שצריך לתקן - אבל בתעשיית קרנות הנאמנות אין כשל. להיפך, יש בה תחרות פרועה".

הפחתת עמלות ההפצה, נזכיר, הינה רפורמה שמקדמת רשות ני"ע שמטרתה העיקרית היא הוזלת דמי הניהול בקרנות הנאמנות.

ברשות סבורים כי עמלות אלה מהוות חסם להוזלת דמי הניהול בקרנות. לכן, הוחלט לקדם מהלך להפחתת תקרת עמלות ההפצה שהבנקים גובים ממנהלי קרנות הנאמנות בגין שיווקן. במקביל, סוכם בין הרשות למנהלי הקרנות כי הם יורידו באופן וולונטרי את דמי הניהול, בשיעור ירידת עמלות ההפצה לתקופה של חצי שנה.

חברי ועדת הכספים אמנם תמכו בהצעת הרשות להפחתת עמלות ההפצה, אך ביקשו להבטיח כי דמי הניהול ללקוחות יופחתו בהתאם, ולא יישארו בכיסם של בתי ההשקעות. לכן, דרשה הוועדה מרשות ני"ע לתקן את הרפורמה ולעגן בחקיקה את הסיכום בינה ובין מנהלי הקרנות.

הוועדה לא הסתפקה בכך, וקבעה כי במקביל יש להעניק לרשות ני"ע סמכות לפקח על דמי הניהול. זאת, כדי למנוע מצב שבו לאחר התקופה שנקבעה בחוק מנהלי הקרנות יעלו את דמי הניהול לרמה הקודמת, ובכך יגרפו לכיסם את ההפחתה, המוערכת בסכום כולל של כ-100 מיליון שקל בשנה.

כעת נראה כי מנהלי הקרנות הבינו שהמהלך להפחתת עמלות ההפצה עלול לגבות מהם מחיר יקר בהמשך, ועשוי לשנות לחלוטין את כללי המשחק. שכן כעת, מהסכם וולונטרי לתקופה קצרה הופך המהלך לתקנות מחייבות המעוגנות בחוק - בתוספת פיקוח קבוע על גובה דמי הניהול.

באיגוד הבנקים מפעילים לחצים כבדים למניעת המהלך, והעיכוב באישורו משחק לטובתם. נזכיר כי עבור הבנקים, משמעות הפחתת עמלות ההפצה מצד מנהלי קרנות הנאמנות, בשיעור של כ-20% מהסך המשולם כיום, היא פגיעה של כ-100 מיליון שקל בשנה בהכנסותיהם.

ההפחתה
 ההפחתה