מיני מבחן דרכים: מרצדס E300 הייבריד - לא עוצרת לתדלק

למרצדס E300 הייבריד יש נתוני צריכת דלק יוצאי דופן ומנוע עם אופי ירוק ■ הוחלף מנוע הבנזין במנוע טורבו-דיזל קטן ונמרץ וסוללת הניקל-מטאל המגושמת הוחלפה בסוללת ליתיום קטנה ומתוחכמת

קרבות אליפות העולם באגרוף במשקל כבד הם אירועים מרתקים ומפתיעים, למרות שרק לעיתים רחוקות הם מסתיימים בנוק-אאוט. גם לתעשיית הרכב יש אליפות עולם משלה, והמתמודדות במשקל כבד הן מרצדס בנץ וטויוטה.

מרצדס היא זו שמובילה בדרך כלל את זירת החדשנות העולמית. אבל לפני קצת יותר מעשור הצליחה טויוטה להנחית עליה נוק-אאוט מפתיע, כשהציגה את הטכנולוגיה ההיברידית. כשטויוטה הפכה את הטכנולוגיה למוקד רווח, כולל בפלח היוקרה, מרצדס החליטה להשיב מלחמה.

הנשק שלה הוא המרצדס E300 הייבריד, שתוקפת את הטכנולוגיה ההיברידית של טויוטה בשני מהלכים מורכבים: החלפת מנוע הבנזין במנוע טורבו-דיזל קטן ונמרץ והחלפת סוללת הניקל-מטאל המגושמת בסוללת ליתיום קטנה ומתוחכמת.

התוצאה היא מכונית עם מפרט טכני, שנראה במבט ראשון כמו מקבץ של טעויות דפוס. ה-E300 ההיברידית היא מכונית סאלון גדולה עם מנוע קטן של ארבעה צילינדרים בנפח 2.1 ליטר בלבד, שמייצר 231 כ"ס ו-50 קג"מ של מומנט. היא מאיצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-7.5 שניות ומגיעה ל-240 קמ"ש. צריכת הדלק הממוצעת הרשמית שלה עומדת על כ-24 קילומטר לליטר והפליטה התקנית היא 107 גרם CO2 לקילומטר - כמו מכונית עירונית קטנה עם מנוע בנזין.

את הצריכה/פליטה יוצאת הדופן משיגה המכונית באמצעות כמה טריקים. בשיוט נינוח על הכביש המהיר, למשל, מכובה מנוע הדיזל והמנוע החשמלי לוקח פיקוד ושומר על מהירות שיוט יציבה. לכך יש להוסיף את החיסכון המובנה של מנוע הדיזל, את ההטענה המהירה מאוד יחסית של סוללת הליתיום ואת המשקל הצנוע של כל התוספות החשמליות.

אחרי כמעט 250 קילומטרים של נהיגה מאומצת ולא איטית על מגוון כבישים בארץ, מד הדלק עדיין הראה על יותר משלושת-רבעי מיכל ומחשב הדרך בישר לנו שטווח הנסיעה שעוד נותר לנו הוא יותר מ-640 קילומטרים. במילים אחרות, זו מכונית, שיכולה לנסוע מתל-אביב לאילת ובחזרה במהירויות אמיתיות בלי לעצור לתדלוק.

פרט לנתוני הצריכה יוצאי הדופן ולאופי הירוק של המנוע, זוהי מרצדס E קלאס לכל דבר. זה אומר מכונית ייצוגית ומרווחת, עם מתלים נוחים בצורה יוצאת דופן. זוהי גם מכונית קרוזר רצינית: רגועה ומרגיעה בשיוט למרחקים ארוכים, עם איכות ייצור מרשימה ובידוד רעשים.

אמנם בהתנעת בוקר אפשר לשמוע טרטור דיזל, היא לא חדה לנהיגה ספורטיבית, העיצוב החיצוני שלה שמרני עד להכאיב (אבל ישודרג משמעותית בדור החדש של המכונית שיגיע ארצה בקרוב), אבל כאשר בוחנים את המכלול הכולל זו אחת המכוניות ההגיוניות והטובות ביותר שמוצעות כיום בפלח הזה. חוץ מזה, היא גם "המכבסה הירוקה" האולטימטיבית: היום הרבה יותר נוח להגיד למשקיעים "המנכ"ל עבר למכונית היברידית ירוקה וחסכונית", מאשר לבשר להם "קנינו לו מרצדס ב-450 אלף שקל".