הבנקים צוחקים עלינו

ממשלה שתוריד את מחירי הדירות? תחרות בין הקבלנים על רוכשי הדירות? אז זהו שלא

נתוני השמאי הממשלתי שפורסמו היום - והצביעו על עלייה ממוצעת של 5% במחירי הדירות בשנת 2012, שהצטרפו לנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה משבוע שעבר - שהציגו עלייה של 6.7% במחירים, חשפו, בפעם המי-יודע-כמה, את אזלת ידם של קובעי המדיניות.

כולם באותה סירה: שר השיכון אטיאס ("לזוגות הצעירים אני אומר - אסור לכם להתפתות ולהאמין לסיסמאות שהמחירים ימשיכו לעלות" - אוקטובר 2009); שר האוצר שטייניץ ("עד עכשיו השתמשנו בפטישים של חצי קילו לחבוט במחירים. היום אנחנו מוציאים פטיש 5 קילו כדי לתת מכה משמעותית למחירי הדיור" - מאי 2011); נגיד בנק ישראל פישר ("המגמה החלה להשתנות ועליית המחירים מתמתנת ואפילו מדברים על התחלה של ירידת מחירי הדירות" - נובמבר 2011); וכמובן ראש הממשלה נתניהו ("אביא לשינוי דרמטי מאוד במחירי הדירות" - מאי 2011). זה אותו נתניהו, אגב, שמבטיח לנו בקדנציה השלישית כראש ממשלה ירידה של 30% במחירי הדירות.

איכשהו, בשוק הכי רגולטורי, שיש בו תכנון ממשלתי, מיסוי, מדיניות אשראי וקרקעות מדינה שמשפיעים דרמטית על משוואת ההיצע והביקוש - קברניטי המדינה נתקעו בביצה שמושכת אותם ואותנו עמוק למטה.

רגולטור שנחוש להוריד מחירים? תחרות עזה בין עשרות קבלנים על כל רוכש דירה בערים כמו נתניה, פתח תקווה או יבנה? הצחקתם אותנו. או בעצם את הבנקים. אלה שעומדים כבר תקופה ארוכה די בשקט בצד, אחרי שמצאו את השילוב האידאלי שמבטיח להם את המשך החגיגה. והבנקים - ויסלחו לנו לרגע שר השיכון או שר האוצר - הם השחקן הכי חשוב במגרש עתיר הון כמו נדל"ן.

מצד אחד, הם מפמפמים לנו הלוואות משכנתא זולות - לפחות כל עוד הריבית נמוכה - כדי להזין את מפלצת הביקושים לדיור. מצד אחר, הם מייקרים, מגבילים, מעכבים וממציאים עמלות מסוגים שונים ליזמים ולקבלנים, כדי לשלוט בהיצע ולווסת את קצב רכישת הקרקעות והבנייה החדשה.

לאמיתו של דבר, זקן, יכול להיות די מבסוט מהשליטה של הבנקים במצב. ככה זה כששני בנקים, לאומי ופועלים, שולטים על כ-70% מהמימון הבנקאי למגזר הנדל"ן, מה שמבטיח דה-פקטו תחרות בעירבון מאוד מוגבל. הבעיה העיקרית של זקן היא שמצוקת הציבור הרחב עדיין כאן, וכל נבחרי הציבור החדשים מבטיחים צעדים דרסטיים לצינון שוק הנדל"ן בכנסת הבאה.

מה שנותר לזקן לעשות הוא לבצע מעט שינויים קוסמטיים בניסיון להרגיע טיפה את השטח. אז הוא קצת מייקר לבנקים את המשכנתאות במינוף של מעל 45%, אבל גם מזדרז ומוזיל באותה נשימה את המשכנתאות במינוף של מעל ל-60%. מכה לשוק המשכנתאות? ממש לא.

הפעם, למרות הכותרות המפוצצות, בנק ישראל אפילו לא ניסה להרגיע את מחוסרי הדיור: "הצעד אינו מכוון למיתון הביקוש להלוואות לדיור או להורדת מחירי הדירות", כתבו שם היום בהסבר למהלך. בסה"כ, אם הבנו נכון, במיוחד ערב פרסומי הדוחות הכספיים לשנת 2012, זקן בסה"כ מבקש מהבנקים לנסות לא לחייך יותר מדי.