פרשת רמדיה: שנתיים וחצי מאסר למהנדס המזון פרדריק בלק

זאת בגין הרשעתו בגרימת מוות ברשלנות וחבלה ברשלנות ■ מנכ"ל רמדיה לשעבר, גדעון לנדסברגר, שהורשע באי-מילוי תקן, נדון לקנס של 10,000 שקל

‎‎בית משפט השלום בפתח-תקווה הטיל היום (ה') עונש של שנתיים וחצי מאסר בפועל על פרדריק בלק, מהנדס המזון הראשי לשעבר של חברת רמדיה, בעקבות הרשעתו בעבירות גרימת מוות ברשלנות וחבלה ברשלנות, במסגרת פרשת גריעת תוסף המזון הצמחי מתחליף החלב של רמדיה. לצד זאת הוטל על בלק עונש של 13 חודשי מאסר על-תנאי בשל עבירות של מעשה העלול להפיץ מחלה ועבירות לפי חוק התקנים וחוק הגנת הצרכן.

השופטת ליה לב-און הטילה עונש קל בהרבה, של קנס בגובה 10,000 שקל בלבד, על גדעון לנדסברגר, לשעבר מנכ"ל רמדיה, שהורשע בעבירה של אי-מילוי תקן רשמי בקשר לדייסות.

‏בכך הגיע לסיומו משפט רמדיה, קרוב ל-5 שנים לאחר שהוגש כתב האישום בפרשה, וקרוב לעשור לאחר האירוע שבו 3 תינוקות מצאו את מותם.

השופטת לב-און התייחסה בגזר הדין לעובדה שבפרשת רמדיה נפגעו 15 תינוקות, והאשמה הפלילית נוגעת גם למקרה אחד של מוות.

"בפרשה זו מדובר בריבוי נפגעים", כתבה השופטת, "יישום העיקרון חל גם על פגיעה רשלנית בגופו של אדם וגם בשל גרימת מוות ברשלנות. כאשר תינוקות רבים ניזונים על אותה הפורמולה, וצפוי כי יינזקו בגינה, לא ניתן להתייחס למעשה כאל נזק יחידני, אלא כאל לנזק המוני - שהאחראים לו מתעלמים מערכיה הבסיסיים של החברה וראויים להכבדה בעונש".

‏‏מצד שני, השופטת שקלה את העובדה ש"מדובר באנשים נורמטיביים מעידית החברה הישראלית, ובהתחשב בנסיבות אישיות מקלות, לרבות תוצאות כלכליות ומשפחתיות לנאשמים. הנאשם בלק כאוב על התוצאות הקשות ומסרב להאמין כי חברת הומנה, שבה נתן אמונו כחברה העובדת לפי תקני איכות ובקרת איכות, סיפקה מוצר שפגע פגיעה ממשית בילדים שצרכו את המוצר ששווק על-ידי רמדיה".

לדבריה, "אמנם חברת הומנה הגרמנית ייצרה ברשלנות מוצר שבו פוטנציאל של סיכון להמונים, אך בלק איש המקצוע התרשל גם הוא, ומשידע על השינוי בהרכב וכי המדובר במזון כולי - לא בדק ולא וידא ביצוע בדיקת המוצר הסופי להבטיח הימצאות כל הרכיבים ההכרחיים הנדרשים. נכון וראוי כי יושתו עונשי מאסר כמספר התינוקות שניזוקו".

‎‎‏"כאב אדיר בלב"

‏‏במסגרת המשפט שמעה השופטת גם את הורי התינוקות שנפגעו, והן את בלק עצמו ואת עדי האופי שהעידו למענו. "חשתי בכאב האדיר שהוא נושא בלבו. עננה שחורה ותחושת אסון מלווה את כל הנוגעים בפרשה. המדובר בטרגדיה קשה שגרמה זעזוע וכאב לכל המעורבים, קורבנות ומשפחותיהם, נאשמים בעבירות רשלנות - אלה שהורשעו, ואלה שזוכו בהליך הפלילי. טרגדיה שהותירה אחריה כאב עצום ותמיהה גדולה למה צריך היה לבוא עלינו אסון שכזה. המדובר במקרה נדיר ובלתי נתפס שכמוהו לא היה, ועדיף כי לא יקרה שוב שיזומן לפתחנו מקרה דומה".

‏בשל סעיף גרימת המוות ברשלנות נגזרו על בלק 12 חודשי מאסר בפועל; בשל 14 סעיפי החבלה ברשלנות הוטל עליו עונש של 22 חודשי מאסר בפועל, ואולם חלקם ירוצו בחופף, כך שתקופת המאסר בפועל תעמוד על 30 חודשים.

עונשו של לנדסברגר הועמד על קנס בגובה 10,000 שקל בלבד, תוך שהשופטת מציינת כי "המחוקק מצא לנכון לקבוע הוראות מיוחדות בתחום ייצור ושיווק מזון, במטרה לקדם השמירה על בריאות הציבור ועל היצרנים והמשווקים להקפיד במילוי הוראותיו כדי להשיג את המטרות ולקדם היעדים. מתפקידו של בית המשפט לוודא כיבוד חוק וסדר תוך הקפדה על ביצוע הוראות המחוקק, בלא סטייה מהם". ‏‏‎‎‏(ת"פ 2313/08).