לפיד מטיל מכס על אמנון - אך מותיר את הפטור על פירות ים

באוצר לא ממתינים לאישור התקציב - ודורשים מכס על דג אמנון ■ עזרא לאטי, מבעלי מעדני הטלה: "יש לי 150 טון דג אמנון מטובל תקוע בנמל אשדוד. האוצר דורש ממני, בלי התרעה מוקדמת, שאשלם 15 שקל לכל קילו"

במשרד האוצר לא מתכוונים להמתין לאישור תקציב המדינה בממשלה וכבר החליטו ליישם חלק מהגזירות: אחרי העלאת מס הקנייה על מוצרי טבק, רשות המסים כבר החלה לגבות מכס עבור דג אמנון מיובא, גזירה שמופיעה בספר התקציב וצפויה להניב כ-110 מיליון שקל לקופת המדינה.

גזירה זו בלבד, הנכללת בהצעה על "העלאת מסים על מוצרי יוקרה", מהווה לא פחות מכ-47% מהחבילה שתוטל על ה"עשירים".

"יש לי 150 טון דג אמנון מטובל תקוע בנמל אשדוד. האוצר דורש ממני, בלי התרעה מוקדמת, שאשלם 15 שקל לכל קילו. אני קניתי את הדג ב-16 שקל - ויש לי קבלות - והתחייבתי למכור את הדג ב-18 שקל לרשתות השיווק. עכשיו תסבירו לי מה אני עושה? למכור ולהפסיד 12 שקל לקילו ולקרוס או להשאיר את הדג שיתקלקל בנמל?", מסביר עזרא לאטי, מבעלי מעדני הטלה. "אם לא יבטלו את השטות הזה, יעלה הדג כ-50 שקל לקילו לצרכן, במקום 20 שקל כפי שנמכר היום".

לאטי סיפר כי זו הפעם השנייה שהאוצר מחליט באופן חד-צדדי לשנות את ההוראות. כבר ביום הבחירות נתקעו יבואני האמנון עם פקידי מכס שרצו להטיל מכס על דג האמנון. אלא שהיבואנים השיגו את שר האוצר דאז, יובל שטייניץ, שהורה להכניס סחורה ארצה ללא מכס.

"הכללת פילה אמנון מתובל במסגרת מיסוי על מוצרי יוקרה למאיון העליון ואף לאלפיון העליון, היא ממש אבסורד", מסביר עו"ד אביגדור דורות ממשרד איתן, מהולל & שדות, המייצג עשרות יבואני דגים ומומחה למיסוי העקיף. "דגי אמנון הם מוצרים בסיסיים אותם צורך כמעט כל בית בישראל. הדגים ופירות הים שהעשירים צורכים פטורים ממכס באופן מלא כמו לובסטרים ודגי סלמון!".

"המכס המוטל על דגי אמנון נועד לייקר את התוצרת הזרה ולהגן במגדלי הדגים בארץ, שזקוקים להגנה של 100% כדי להתחרות ביבוא. היכן הדיבורים של שר הכלכלה על תחרות והסרת חסמי יבוא, והיכן הדיבורים של שר האוצר על הפחתת יוקר המחיה?", סיכם עו"ד דורות.