ארה"ב: נפתח משפטו של אחד האחראים למשבר הפיננסי ב-2008

פבריס טורה ("פאבילוס פאב"), סוחר אג"ח לשעבר בגולדמן זאקס, מואשם בהולכת שולל של משקיעים ■ מדובר במשפט בעל הפרופיל הגבוה ביותר עד כה שנבע מחקירת ה-SEC את האירועים שהובילו למשבר הפיננסי של 2008

האם רשות ניירות הערך הפדרלית בארה"ב (SEC) תשיג סוף-סוף הרשעה של אחד מהאחראים ליצירת המשבר הפיננסי ב-2008? היום (ב') נפתח המשפט בתביעה האזרחית שלה נגד סוחר אג"ח לשעבר בגולדמן זאקס, בפרשה שמגלמת לדעתה את כל מה שהיה מקולקל בוול סטריט במשבר הפיננסי האחרון.

ה-SEC תובעת במשפט את פבריס טורה (34), שלטענתה הוליך שולל משקיעים כשמכר להם ניירות ערך מגובי משכנתא שנקראו "אבאקוס 2007-AC1".

מדובר במשפט בעל הפרופיל הגבוה ביותר עד כה שנבע מחקירת ה-SEC את האירועים שהובילו למשבר, ומשפטנים סבורים כי יש סיכוי להשגת הרשעה.

הזאב שהזמין את כפה אדומה

לפי השופטת המחוזית קתרין פורסט, שהתבטאה בנושא לפני כחודש, הטענה של ה-SEC היא שטורה "העניק לכיפה אדומה הזמנה לבית של סבתה, בעודו מסתיר את העובדה שההזמנה נכתבה בידי הזאב הגדול הרע".

לפי ה-SEC, הזאב הזה הוא ג'ון פולסון, מיליארדר קרן גידור, שההימור המוצלח שלו נגד שוק משכנתאות הסאב-פריים (ללווים ללא כושר החזר) תועד בספר "The Greatest Trade Ever" ("העסקה הכי טובה") שכתב גרגורי צוקרמן.

בתביעה נטען כי ב-2006 פנתה קרן פולסון אנד קומפני לקבוצת גולדמן זאקס כדי שתסייע לה להמר נגד שוק הסאב-פריים, וכך החלו הדיונים על "אבאקוס", ועל כך שהקרן תקבל תפקיד בבחירת התיק הבסיסי של האג"ח מגובות המשכנתא. התוכנית הייתה שפולסון תמכור בחסר, כלומר תהמר נגד התיק הזה בשוק חוזי המרת חדלות הפירעון (CDS), אותן תעודות ביטוח כביכול מפני אי-פירעון של אג"ח.

באותה עת היה טורה, אזרח צרפתי בן 28, עובד של גולדמן זאקס בניו-יורק והאיש המרכזי שעסק בשיווק תעודת אבאקוס. לטענת ה-SEC, חומרי השיווק לא הזכירו כלל את תפקידו של פולסון בבחירת האג"ח מגובות המשכנתאות, ותפקידו של טורה היה להוליך שולל את המשקיעים ולגרום להם לקנות את ההתחייבויות של אבאקוס.

באי-מייל שטורה שיגר ב-23 בינואר 2007 למי שהייתה חברתו באותה עת, הוא כתב על שוקי ההון: "כל הבניין הזה עומד לקרוס בכל רגע". עוד הוא ציין: "רק ניצול פוטנציאלי אחד, פאבילוס פאב (משחק מילים על שמו, שמשמעותו פבריס הנהדר), עומד במוקד כל העסקאות המורכבות, האקזוטיות והממונפות שהוא יצר, בלי שהוא מבין בהכרח את השלכות הדברים המפלצתיים הללו!".

לטענת ה-SEC, כאשר האג"ח המשכנתאיות שעמדו בבסיס אבאקוס איבדו מערכן, משקיעים שכללו את בנק התעשייה הגרמני IKB ואת בנק ABN אמרו ההולנדי (היום חלק מקבוצת רויאל בנק אוף סקוטלנד) הפסידו יותר מיליארד דולר, בעוד קרן פולסון הרוויחה סכום דומה.

בתביעה שהגישה ה-SEC נגד טורה וגולדמן באפריל 2010, היא האשימה את טורה בהונאה, ברשלנות ובסיוע לגולדמן זאקס בהפרת חוקי ניירות הערך.

פולסון לא נתבע, וגולדמן זאקס הסכימה ביולי 2010 לשלם 550 מיליון דולר כדי להסדיר את התביעה נגדה.

טורה, שפרש מגולדמן ולומד כעת לתואר דוקטור לכלכלה באוניברסיטת שיקאגו, דחה הצעה להסדר.

פרקליטיו של טורה מסרו כי הם ינסו לשכנע את המושבעים כי מסמכי אבאקוס אמנם לא הכילו פרטים על מעורבותו של פולסון, אך כללו את כל המידע המהותי על ההשקעה. לטענתם, למשקיעים מתוחכמים כמו הבנק הגרמני IKB היו הכלים לנתח את העסקאות, ובכוונתם גם להצביע על דיווחי חדשות מאותה תקופה שלפיהם פולסון הימר נגד שוק הסאב-פריים.

ברשימת עדי ההגנה של טורה נכלל גם ג'ון פולסון, ששוויו נאמד ב-11.2 מיליארד דולר לפי המגזין "פורבס".

שכר-הטרחה של פרקליטי טורה ישולם על-ידי גולדמן זאקס, ומדובר בפרקליטים מהשורה הראשונה: פמלה צ'פיגה, שייצגה בעבר את מנכ"ל מארש אנד מקלנן, ג'פרי גרינברג; ושון קופי, שייצג את משקיעי וורלדקום, חברת התקשורת שקרסה, והשיג עבורם פיצוי בסך 6.1 מיליארד דולר מהבנקים שיעצו לחברה ומימנו אותה.