"אנחנו רבים על הטבות - והאוצר שופך עשרות מיליארדים"

איציק אלרוב: "כמה אטימות ואכזריות קיימת בדרישה ממיליוני אזרחים מן השורה להסכים להעלאות המע"מ והמסים, שנועדו בעיקר כדי לממן את המשך חגיגת הטבות המס שמקבלים התאגידים הגדולים? זהו אות קין על התנהלות המדינה"

תגובות נזעמות בקרב פעילים חברתיים וחברי כנסת להטבות המס שקיבלו החברות במסגרת החוק לעידוד השקעות הון לאורך השנים, ובייחוד חברת טבע. (לסיפור המלא)

"הנה הכסף", מסרה יו"ר האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ' (העבודה). "העסקים הקטנים והבינוניים, שמהווים 99% מהעסקים בישראל, נאנקים תחת מחנק אשראי - בעוד הממשלה מעניקה פטורים על ימין ועל שמאל לתאגידים החזקים ביותר ללא כל הצדקה כלכלית. 16.5 מיליארד שקל של פטורים ב-5 שנים, וזה רק קצה הקרחון, הם רעידת אדמה במדיניות הכלכלית.

"המתקפה שהכריזה הממשלה על מעמד הביניים היא חסרת תקדים בעוצמתה. החלטתו של שר האוצר לפיד כי מעמד הביניים והעניים הם אלה שיישאו שוב בעול מילויו של הבור התקציבי, שעה שהוא נמנע מלגעת באותם מאגרי ענק של הון - היא חסרת אחריות, לא מוסרית ולא כלכלית, ואנו ניאבק בה בכל כלי אפשרי".

ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ) הוסיף: "לראות את הטבות המס ולבכות. אנחנו בוועדת הכספים רבים על 5 מיליון פה ו-5 מיליון שם, מנסים לבטל את המס על עקרות-הבית ואת הפגיעה בסטודנטים. ובינתיים האוצר, בשקט-בשקט מתחת לשולחן, שופך עשרות מיליארדים על חברות שמואילות בטובן להעסיק עובדים במדינת ישראל. העובדים האלה אולי עובדים בטבע ובכיל, אבל מי שבאמת מממן אותם הם משלמי המסים הישראלים.

"מרתיח במיוחד המקרה של כיל, שכל רווחיה מקורם בים המלח - משאב ששייך לכל מדינת ישראל. לא פחות מרתיח הרצון של האוצר להסתיר את הדברים ולעשות את הדברים מתחת השולחן. דבר זה מעיד יותר מכל על כך שבאוצר יודעים שעשו משהו פסול שיש להתבייש בו. למה האוצר לא אומר לציבור את האמת - להטבות המס האלה יש חלק משמעותי בבור התקציבי, אותו בור שהציבור עכשיו מתבקש לכסות.

"אני חושב שהפסיקה הזו, שנתיים אחרי המחאה החברתית, היא אמירה חשובה - שקיפות, שקיפות, שקיפות. זו צריכה להיות הדרישה שלנו כחברי כנסת והדרישה של הציבור. כשמידע נחשף, כשהפקידים במשרדי הממשלה יודעים שהדברים ייצאו החוצה - אז הכול משתנה".

ח"כ איציק שמולי (העבודה) תקף את לפיד ואמר: "אדוני שר האוצר - הנה הכסף! ומה אתה עושה? מקים עוד ועדה לבחינת ה-אני לא יודע מה, כאשר מאוד ברור מה צריך לעשות. בין השנים 2006-2011 קיבלו תאגידי הענק הטבות מס בסכום דמיוני של כ-17 מיליארד שקל - ועכשיו כולנו נדרשים לשלם את החשבון.

"נכון, החברות האלה הביאו לכאן גם ידע, טכנולוגיה ומקומות עבודה, אבל אם בתוכנית הכלכלית שאתה מגיש לנו עכשיו נדרשים אפילו החלשים ביותר 'לתרום' 7% מהכנסתם - לא מוסרי בעליל להמשיך ולהרעיף מזומנים על החזקים ביותר. הבטחת לשנות - אז תשנה!".

"אטימות ואכזריות"

"בניגוד לטענות הספינולוגים מטעם ומלהגי הפופוליזם למיניהם, היום הוכח כי המחאה החברתית לא אשמה בגירעון", מסר איציק אלרוב, ממובילי המחאה החברתית ומייסד תנועת "הצרכנים". "להיפך, היא זו שעמדה והתריעה בשער על שיקולי האיפה ואיפה שנוהגים פקידי השלטון בין השכירים והעצמאים הקטנים הנדרשים לשלם מסים גבוהים - לבין תאגידי הענק הנהנים מהטבות מס שערורייתיות.

"כמה אטימות ואכזריות קיימת בדרישה ממיליוני אזרחים מן השורה להסכים להעלאות המע"מ והמסים, שנועדו בעיקר כדי לממן את המשך חגיגת הטבות המס שמקבלים התאגידים הגדולים? זהו אות קין על התנהלות המדינה, שנצבעת בדמעות וביזע של מאות אלפי אזרחים עניים, שיוקר המחיה מכה בהם ללא רחם. זוהי בדיוק סלילת הדרך לחורבן הבית הכלכלי ואיבוד הסולידריות.

"הציבור לא ינוח ולא ישקוט עד שתוחזר השפיות למחוזותינו, עד שהסטנדרטים האנושיים והערכים המוסריים הם שינחו את השלטון ופקידיו".

שבי גטניו, מנכ"ל העמותה לדמוקרטיה מתקדמת, מסר בתגובה כי "העמותה לדמוקרטיה מתקדמת מודה לעיתון 'גלובס' על חשיפת הרשימה של חברות הזוכות בישראל להטבות מס. מדובר בסיוע רציני לחשיפת חלק מקשרי הון-שלטון במדינת ישראל, ובצעד שמאפשר לנו להתחיל ולהבין חלק מהפרטים הנוגעים לעבודת חברות הלובינג השונות. כבר מהרשימה הנוכחית עולות תובנות חשובות, ואנו מצפים גם לרשימת החברות הפרטיות.

"מדובר ביום חג עבור כל מי שנאבק למען חיזוק היסודות הדמוקרטיים בישראל. תמוה בעיניי מדוע שר אוצר בישראל זקוק לעיתון שיחשוף בפניו את הפרטים האמורים, כמו גם מדוע הוא זקוק ללחץ ציבורי כדי להתחיל ולפעול בנושא".