המניות שעשויות לזנק אם המאגר של שמן יתגלה כתגלית

רגע אחרי שנודע כי בשכבת המטרה בקידוח "ים 3", המזוהה עם חברת שמן, קיימים סימני נפט וגז, ערן יונגר ממגדל שוקי הון מסייע לנו למפות את שלושת מעגלי החברות שצפויות להיות מושפעות מהתוצאות

תשעה חודשים לאחר שהחל דרכו אל תוך קרקעית הים, הגיע בימים האחרונים המקדח של אסדת Atwood Beacon אל שכבת המטרה בקידוח "ים 3", המתבצע כ-16 ק"מ מול חופי אשדוד. הדיווח הראשון, שנתקבל אתמול, הוא כי בשכבת המטרה קיימים סימני נפט משמעותיים, כפי שהיה בקידוח קודם שנעשה באותו אזור בתחילת שנות ה-90 של המאה שעברה (ראו ידיעה בעמ' 4). לפיכך, בקידוח יבוצעו מבחני הפקה, שצפויים לארוך כשלושה עד שישה שבועות, ותוצאותיהם יקבעו האם ישנה היתכנות כלכלית למאגר.

התוצאות של מבחני ההפקה יאפשרו גם לאמת את ההערכות המוקדמות, שדיברו על מאגר נפט בגודל של כ-120מיליון חביות; וכן לגלות, האם ההון שהושקע בביצוע קידוח, כ-150 מיליון דולר, היה השקעה משתלמת, או שמא מדובר בכמות נפט שאינה מסחרית, ואז ההון שהושקע צפוי לרדת לטמיון, כפי שהיה בקידוחי "מירה" ו"שרה" אשתקד.

המשקיעים המעוניינים להיחשף אל קידוח "ים 3", יכולים לעשות זאת במספר דרכים. ערן יונגר, אנליסט האנרגיה של מגדל שוקי הון, מסביר כי "ניתן לחלק את החשיפה לקידוח שמן לשלוש רמות, בהתאם למרחק של החברות מהרישיון: הרמה הראשונה, החברות המחזיקות ברישיון באופן ישיר; הרמה השנייה, החברות המחזיקות ברישיון באופן עקיף; והרמה השלישית, החברות שאינן מחזיקות ברישיון אולם מחזיקות ברישיונות סמוכים, אשר גם הן תושפענה מתוצאות הקידוח. בנוסף, יש גם הבדלים גם בין החברות המחזיקות ברישיון בהתאם לכלל נכסיהן ולחשיפה הפנימית שלהן לקידוח בודד זה".

מעגל ראשון: שמן, זרח וצמיחה

שמן היא החברה שיזמה את הפרויקט, והיום היא מחזיקה בכ-77% מהזכויות בו. חלקה בתקציב הקידוח נאמד בכ-120 מיליון דולר, שגויסו בשנתיים האחרונות מהציבור ומבעלי עניין (ובהם אברהם נניקשווילי וג'קי בן זקן). התארכות הקידוח והגידול בתקציבו אילצו את החברה לבצע מספר סבבי גיוס, ולכן ההגעה לשכבת המטרה מהווה את רגע המבחן שלה.

אם תימצא כמות נפט בהיקף מסחרי שניתן יהיה להפיק בקצב יומי גבוה, שמן צפויה להיות הנהנית העיקרית מכך, והאפסייד בה צפוי להיות גבוה מאוד. בקצה השני של הסקלה - אם מבחני ההפקה יקבעו כי לא מדובר בכמות מסחרית, צפויה שמן לאבד כמעט את כל שוויה (כ-490 מיליון שקל); זאת כיוון שאין בקופתה מזומנים עודפים, וטרם ברור האם ניתן להפיק גז מהשכבה שבה הוא נמצא קודם לכן.

יונגר מזכיר, כי "לחברה יש נכס נוסף ברישיון, מבנה בראבו הנמצא מצפון לקידוח 'ים 3', אשר יושפע מהתוצאות בקידוח האחרון. חברת שמן תלויה אם כך באופן מוחלט בתוצאות קידוח 'ים 3'".

שותפות החיפושים זרח הצטרפה למחזיקים ברישיון שמן עוד בטרם החל הקידוח לפני שנה, ורכשה במצטבר 7.5% מהזכויות בו. ההשתתפות של זרח בקידוח הביאה לכך שלמעלה ממחצית המזומן שהיה בקופתה הוצאה לטובת הקידוח, וכעת נותרו בקופתה כ-15-20 מיליון שקל, וזאת שעה שהיא נסחרת לפי שווי של כ-46 מיליון שקל.

לדברי ערן יונגר, "החשיפה של זרח מעניינת מאוד. לחברה החזקה נמוכה יחסית בקידוח 'ים 3', אך פורטפוליו נכסים נוסף. לחברה נכסי נפט נוספים בקידוחי 'צוק תמרור' ו'אמונה' בים המלח - קידוחים מפיקים אך קטנים, אשר נמצאים בהליכים בירוקרטיים; ובנוסף לחברה רישיונות נוספים לקידוחים במים רדודים בין חדרה להרצליה. קידוח 'ים 3' הוא אמנם המתקדם ובעל הפוטנציאל הגבוה ביותר בשלב זה, אולם אינו הנכס היחיד בפורטפוליו".

השליטה בחברת צמיחה, שהייתה שנים רבות שלד בורסאי עם קופת מזומנים של כ-38 מיליון שקל, עברה בתחילת השנה מידי קלאב הוטל לידי ירון ייני ומוטי מנשה, שרכשו אותה באמצעות גרינסטון הציבורית. השניים לא חיכו זמן רב, וכעבור חודשיים חתמו על הסכם עם קונסורציום השותפים ברישיון שמן, ורכשו 4.8% מהזכויות בו.

היקף ההשקעה של צמיחה בקידוח נאמד בכ-25 מיליון שקל, כך שבמקרה שהקידוח לא יניב הפקת נפט מסחרית, צפוי המזומן בקופתה להצטמק לכ-13 מיליון שקל בלבד, שעה שהחברה, שהמסחר במניותיה אינו רב, נסחרת לפי שווי של כ-32 מיליון שקל. המשמעות היא שבמקרה של כישלון צפויים המשקיעים בצמיחה לאבד למעלה ממחצית מהשקעתם, אולם לא את כולה.

מעגל שני: מנופים, גרינסטון ואדן

לדברי יונגר, "המעגל השני יגיב בהתאם לחשיפה ובהתאם להחזקות הציבור, כך שגם אם תהיה עלייה בשווי מדובר במחזורים נמוכים מאוד, לפחות בצמיחה. החזקות המיעוט ברישיון נסחרות לעתים בדיסקאונט משמעותי, ובוודאי במקרה "ים 3", שגם אם יהיה כלכלי, החברות עדיין נדרשות בו לעלויות פיתוח, גם אם לא גבוהות כמו בקידוח 'תמר' למשל".

מנופים חשופה לקידוח "ים 3" דרך החזקה של כ-9.2% בחברת שמן. עיקר פעילותה של מנופים הוא נדל"ן, וההשקעה בשמן מהווה כרבע מהפורטפוליו שלה, ומשכך היא מאפשרת חשיפה סולידית לקידוח. אם התוצאות יהיו טובות, מניות מנופים יושפעו מכך לטובה, אולם לא במידה הצפויה בשמן עצמה ובזרח; במקרה שהתוצאות יהיו מאוכזבות, גם הדאונסייד יהיה מוגבל.

גרינסטון , הנסחרת לפי שווי של כ-45 מיליון שקל, מחזיקה ב-83.8% מהזכויות בחברת צמיחה, ומכאן - היא מחזיקה בשרשור כ-4% מקידוח "ים 3". גרינסטון, הנמצאת בשליטת אולטרה-אקוויטי ולידר, משקיעה במיזמים נוספים, והשקעתה בצמיחה מהווה קצת פחות ממחצית הפורטפוליו שלה. בנוגע לגרינסטון מדגיש יונגר, כי החזקות הציבור בה גבוהות יחסית ומגיעות לכ-22 מיליון שקל, ומכאן ייתכן שבמקרה של תוצאות חיוביות נראה בה עלייה במחזור גבוה.

המשקיעים בחברת אדן אנרגיה כבר שבעים אכזבות, לאחר שקידוח ברישיונות פלאג'יק, שבו היו שותפים, לא הניב תוצאות. אדן, הנסחרת לפי שווי נמוך של כ-15 מיליון שקל בלבד, מחזיקה ב-3.2% מהון המניות של חברת שמן, ולמעשה הקידוח מהווה עבורה את ההזדמנות האחרונה לתגלית משמעותית, שכן בקופתה נותרו כמיליון דולר בלבד. על רקע זה, כישלון בקידוח ימחק את השקעתה בשמן ויאפס את שוויה; בעוד הצלחה בו, שתביא לעלייה בערך מניות שמן שבהן היא מחזיקה, צפויה להביא לאפסייד משמעותי.

מעגל שלישי: מודיעין

יש עוד שותפות חיפושי נפט שצפויה להיות מושפעת מתוצאות קידוח "ים 3", הגם שאין לה שום קשר ישיר או עקיף אליו: מודיעין . זו מחזיקה בשני רישיונות חיפוש ימיים, "גבריאלה" ו"ים חדרה", הממוקמים צפונית לרישיון שמן, והמתאר הגיאולוגי שלהם דומה לזה שקיים בקידוח "ים 3".

משכך, מודיעין מהווה מעין אופציה על קידוח "ים 3", שכן הימצאות נפט בכמות מסחרית תעלה את ההסתברות לכך שגם ברישיונות שלה ישנו פוטנציאל כזה. מנגד, תוצאות מאכזבות יקשו עליה לגייס שותפים ומזומנים לצורך ביצוע קידוחים בשני הרישיונות הללו.

מעניין היה לראות היום, כי בעת שמניות המעגלים הראשון והשני היו בהפסקת מסחר, בשל הודעת שמן, מודיעין עברה להיסחר מירידות לעליות.

שמן
 שמן