חוק "ברית הזוגיות" של סתיו שפיר נפל בוועדת השרים לחקיקה

הצעת החוק של ח"כ שפיר קבעה כי בני זוג מאותו מין, שאינם יכולים להינשא בטקס דתי, יוכלו לקבל מעמד רשמי בדרך של "ברית זוגיות" ■ שרי יש עתיד התנגדו

בוועדת השרים לחקיקה נפל הערב (א') חוק "ברית הזוגיות" של ח"כ סתיו שפיר - כך דווח בגלי צה"ל. היחידה שהצביעה בעד הצעת החוק היא שרת המשפטים, ציפי לבני. שרי הליכוד, הבית היהודי ואולי המעניין ביותר - יש עתיד - הצביעו נגד.

החוק הזה קובע כי בני זוג מאותו מין, אשר אינם יכולים להינשא בטקס דתי, יוכלו לקבל מעמד רשמי בדרך של "ברית זוגיות".

שרי יש עתיד התנגדו למרות שבשבוע שעבר הגישו הצעת חוק דומה, אשר תאפשר "ברית זוגיות" לא רק לבני זוג מאותו המין, אלא לפסולי חיתון בכלל.

בתוך כך, משרד המשפטים הפיץ היום הצעת חוק ממשלתית דומה נוספת אשר מציעה פתרון אלטרנטיבי - חוק חיים משותפים, ההצעות כולן מבקשות ליצור מסגרת נישואים אזרחית, אך נראה כי מרוב הצעות חוק - הממשלה לא מצליחה לקדם את המטרה הגדולה.

יחימוביץ' נגד לפיד

יו"ר האופוזיציה, שלי יחימוביץ', מסרה בתגובה: "מצער ומקומם שאפילו בתחום היחיד שבו יכלה מפלגתו של לפיד לחולל שינוי עמוק בחייהם של בני אדם ולאפשר נישואים של בני אותו מין, כנהוג בעולם הנאור, הם מאפשרים לימין השמרני בממשלה להכריע אותם".

לדבריה, "יחסן של מדינות לנישואים כאלה הפך למדד הנאורות הבינלאומי, ומצער מאוד שלפיד ושליחיו דאגו להפלתה של הצעת חוק אשר אפילו אינה מאתגרת את הסטטוס-קוו. המציאות הפוליטית היום יוצרת הזדמנות נדירה, מחייבת ונטולת אינטרסים לשיתוף-פעולה בין מפלגות העבודה, מרצ, יש עתיד והתנועה יחד עם חברי כנסת ממפלגות נוספות לאופוזיציה וקואליציה - בכל הנוגע לנישואי בני אותו מין בפרט ולטובת נישואים אזרחיים בכלל. חבל שהזדמנות זו לא באה לידי ביטוי כבר היום.

"מפלגת העבודה תגיש כבר בימים הקרובים הצעת חוק סדורה, יסודית ומגובשת, אשר נכתבה יחד עם כל הארגונים הרלבנטיים, ובבסיסה נישואים אזרחיים במדינת ישראל. נישואים אלה לא יהיו רק לפסולי חיתון ולמי שאינם יכולים להינשא ברבנות, אלא לכל מי שיבחר במסלול זה. גם הנישואים וגם התרתם יהיו בהליכים אזרחיים וכמובן שיכללו גם נישואים של בני אותו מין.

"יש הכרח, לצד מסלול הנישואים האורתודוקסי, להציב מסלול מקביל, אזרחי לחלוטין, אשר בו יוכלו כל אישה ואיש להינשא באופן פורמלי למי שהם בוחרים ואוהבים".