שוק הנדל"ן רותח: 860 אלף שקל לקרקע לדירה בירושלים

תוצאות מכרזים אחרונים של רשות מקרקעי ישראל: יזמי הנדל"ן מסתערים על הקרקעות בכל מחיר, המדינה מרוויחה הון-עתק - ורוכשי הדירות ישלמו את המחיר ■ ההצעות הזוכות במכרזים היו גבוהות במאות אחוזים ממחיר המינימום

רשות מקרקעי ישראל פרסמה היום (ב') תוצאות של מכרזים ברחבי הארץ. מדובר במכרזים המאפשרים בניית 741 יחידות דיור במקומות שונים בארץ. תוצאות המכרזים מעידות על הביקוש הרב למגרשים זמינים לבנייה, על המחיר הגבוה שקבוצות רכישה מוכנות לשלם על הקרקע וגם על הסכומים הגבוהים שהמדינה גורפת מכל מכרז.

המכרז הבולט ביותר היה בירושלים, שם יצאו למכרז שני מתחמים לבניית 404 יחידות דיור סך הכל. מדובר במכרז שהתייחס למתחם שנלר וזכה לביקוש רב. למתחם הראשון, המאפשר בניית 182 יחידות דיור הוגשו 8 הצעות וההצעה הזוכה עמדה על כ-155.6 מיליון שקל. בתוספת עלות הפיתוח שעמדה על כ-1.78 מיליון שקל מדובר בשווי קרקע ליחידת דיור שעומד על כ-865 אלף שקל (לא כולל מע"מ). ההצעה הזוכה, אותה הגישה ואלימר אינטרנשיונל אינק הייתה גבוהה בכ-20 מיליון שקל מגובה השומא שקבע שמאי רמ"י וגבוהה במאות אחוזים ממחיר המינימום. שאר ההצעות במכרז זה היו נמוכות יותר באופן משמעותי כאשר ההצעה השנייה שהוגשה עמדה על 103 מיליון שקל וממוצע ההצעות עמד על כ-88.2 מיליון שקל בלבד.

גם במגרש השני שהוצע למכירה זכתה אותה הקבוצה, שוב בהצעה הגבוהה בלמעלה מ-20 מיליון שקל מגובה השומה. מגרש זה מאפשר בניית 222 יחידות דיור וההצעה הזוכה עמדה על כ-188.7 מיליון שקל. בתוספת דמי פיתוח מגיע שווי קרקע ליחידת דיור לרמה של כ-860 אלף שקל (לא כולל מע"מ). מדובר במחיר גבוה מאוד לקרקע ליחידת דיור באזור זה. תוצאות המכרזים במתחם זה מדגימות פעם נוספת כיצד שיטת המכרזים הקיימת ברמ"י מאפשרת למדינה למקסם את הרווחים על הקרקע, רווחים שבמקרה הזה חצו אף את צפי המדינה כפי שמשתקף מהשומא שנקבעה.

ביקוש קשיח נרשם גם למכרזים לבנייה רוויה בשכונת אורנים במעלות-תרשיחא לבניית 170 יח"ד בשני מתחמים. בראשון, לבניית 102 יח"ד זכתה חברת משה חדיף בניין והשקעות שהצעתה לרמ"י עמדה על כ-598 אלף שקל. בתוספת הוצאות הפיתוח שעומדות על כ-5.515 מיליון שקל משקפת הזכייה במתחם זה שווי קרקע ליחידת דיור בגובה כ-60 אלף שקל. למכרז הוגשו 3 הצעות וההצעה הזוכה עמדה על כרבע משומת רמ"י שעמדה על למעלה משני מיליון שקל. במתחם השני, לבניית 68 יח"ד, זכתה עמותת מעלות הירוקה שהציעה 5.5 מיליון שקל. בתוספת דמי הפיתוח במגרש מדובר בשווי קרקע ליחידת דיור בגובה 137.8 אלף שקל.

ההצעה הזוכה הייתה גבוהה באופן משמעותי ממחיר השומא שעמד על 1.4 מיליון שקל בלבד וגם מההצעות האחרות שהוגשו למגרש שעמדו על 340 אלף שקל ו-24.48 אלף שקל בלבד. מכרז זה מדגים פעם נוספת כיצד קבוצות רכישה המתארגנות לגשת למכרזים מעלות למעשה את מחיר הקרקע כאשר באותו מתחם ניתן למצוא הפרש של עשרות אלפי שקלים בין סכום הזכייה של הקבלן לעומת סכום הזכייה של הקבוצה.

מכרז נוסף שתוצאותיו פורסמו היום מתייחס לשמונה מתחמים בגבעת הדגן באפרת הכוללים 149 יח"ד בבנייה רוויה. במכרז זה הוכרזו זוכים בכל המתחמים.

במשרד השיכון בירכו היום על הביקוש הרב ועל המכרזים שנסגרו בהצלחה. שר הבינוי והשיכון ויו"ר מועצת מקרקעי ישראל אורי אריאל מסר: "למרות התחזיות המוקדמות והתבטאויות מוטעות של גורמים שונים, מנתונים שקיבלתי מאנשי משרדי עולה כי קצב התחלות הבנייה ב-2013 יהיה גבוה ללא ספק מהקצב ב-2012 ויעמוד על כ-43 אלף יחידות דיור לפחות. התוצאות המוצלחות של המכרזים מלמדות על ביקושים אמיתיים לקרקעות זמינות לבנייה בכל רחבי הארץ, הן באזורי הביקוש והן בפריפריה.

ב-2014 שיווק הקרקע למגורים יהיה גבוה יותר מהיקף השיווקים ב-2013. הנתונים מלמדים כי עלינו להמשיך ולהגביר את השיווקים האפקטיביים של קרקעות לבנייה וכך אנו עושים ונמשיך לעשות. זאת, בין השאר באמצעות הסכמי הגג לעשרות אלפי יחידות דיור במספר ערים וניהול קופת חסמים שתפתור בעיות שונות של תשתיות המונעות התקדמות וקבלת היתרי בנייה".