איציק אלרוב: "פיקוח המחירים - אקמול לחולה סרטן"

איציק אלרוב, מייסד תנועת "הצרכנים": "על מנת להוריד את מחיר מוצרי החלב, על משרדי החקלאות והאוצר לפתוח את שוק ייצור החלב לתחרות" ■ דובר "ישראל יקרה לנו", אייל עופר: "מדובר בסגירת הדלת לאחר שהסוסים ברחו מהאורווה"

"הכנסת מספר מוצרים מצומצם לפיקוח היא לא יותר מאקמול לחולה סרטן ולא תעצור את השתוללות מחירי המזון בארץ" - כך אומר היום (ב') איציק אלרוב, מייסד תנועת "הצרכנים", בתגובה להודעת שר האוצר לפיד על הכנסת גבינה לבנה 5% ושמנת מתוקה 38% לפיקוח מחירים.

אלרוב מציין כי "הן מבקר המדינה והן המלצות דוח ועדת קדמי לבדיקת התחרות בשוק המזון קבעו כי מנגנוני הפיקוח על המחירים כשלו כישלון חרוץ, והם אינם ממלאים את תפקידם. בנוסף לכך, ניסיון העבר מלמד כי באורח פלא הורדת מחיר המטרה כמעט אף פעם אינה מתגלגלת לצרכן, אלא לרוב נעצרת בשורת הרווח של המונופולים השולטים בשוק.

"על מנת להוריד את מחיר מוצרי החלב, על משרדי החקלאות והאוצר לפתוח את שוק ייצור החלב לתחרות ולהורות על פירוקה של תנובה למספר חברות שיתחרו זו בזו. צעדים אלה יורידו את מחירי מוצרי החלב ומוצרים נוספים".

לדברי אלרוב, "שוק החלב בישראל מנוהל בשיטה סובייטית. הגיע העת להפכו לשוק תחרותי ומשוכלל, תוך התחשבות באינטרסים ההתיישבותיים של מדינת ישראל".

"ישראל יקרה לנו": "מראית-עין של פיקוח"

דובר "ישראל יקרה לנו", אייל עופר, הגיב גם כן לנושא ואמר כי החזרת הפיקוח היא "סגירת הדלת לאחר שהסוסים ברחו מהאורווה".

עופר ציין כי "אין זה מתפקידה של הממשלה ליצר מראית-עין של 'פיקוח' כאשר המחירים בכלל שוק המזון משתוללים. מאז יולי שעבר עלה מדד מחירי המזון של הלמ"ס ב-8%. ההעלאה רוחבית זו החלה מיד לאחר שהממשלה נתנה אישור להעלות את מחירי הלחם הלבן שבפיקוח.

"זוהי התוצאה האמיתית של הפיקוח: אישור ממשלתי להעלאות מוצרים בפיקוח משמש כסמן לכל השוק לתיאום מחירים כלפי מעלה. במקום להחליט עבור הציבור מה הם מוצרי המזון הספורים שעליו לצרוך כדי לשלם מחיר בפיקוח - מוטב היה לו הממשלה הייתה מפצלת את המונופולים ששולטים בשוק המזון ומורידה מחירים במוצרי תשתית שכולם צורכים: מים, חשמל וגז טבעי".

לדבריו, "מחיר הקוטג' ירד בעת המחאה החברתית ל-5 שקלים (שהוא עדיין מחיר רווחי לחברות), וכיום עלה חזרה ל-5.80 שקלים. הגבינה הלבנה (הזולה יותר ליצור) נמכרת עד לפיקוח ב-6.5 שקלים.

"הממשלה נזכרת רק כעת, לאחר שהציבור הוציא בשנתיים האחרונות מאות מליוני שקלים מיותרים על מוצרים אלה ודומיהם, להטיל פיקוח לא יעיל, וזאת לאחר שהסוסים כבר מזמן ברחו מהאורווה.

"פיקוח על מחירי מוצרי מזון מעטים הוא כמו מתן אקמול כטיפול לקריסת מערכות. בעת חרם הקוטג' הצליח הציבור לבדו, בתוך שבועיים, להוריד מחיר יותר מהר ויותר עמוק מאשר פעולת הממשלה בשנתיים וחצי".

ח"כ מיקי רוזנטל מסר כי "אני מקווה שאחרי שהממשלה הטילה את כל כובד משקלה על התחרות - היא הבינה שרק התערבות בשווקים תוריד מחירים. אני מתכוון להציע לוועדת המזון מדפים מיוחדים ברשתות השיווק בהם יהיה סל מוצרים זול, מפוקח ומאובחן".