חשד: הרב פינטו העניק תמיכה לעוד שני צירים בוושינגטון

חשד: הציר הרפובליקאי אריק קנטור, ראש הסיעה הרפובליקאית בבית הנבחרים והיהודי היחיד בה, ואנתוני ווינר, ציר דמוקרטי מניו-יורק, קיבלו תמיכה כספית מהרב

הרב יאשיהו פינטו העניק, באופן ישיר ובאמצעות מקורביו, תמיכה כספית וסיוע לא רק לציר הקונגרס האמריקאי מייקל גרים, אלא גם לשני צירים חשובים ומרכזיים בהרבה ממנו: הציר הרפובליקאי אריק קנטור, ראש הסיעה הרפובליקאית בבית הנבחרים והיהודי היחיד בה; ואנתוני ווינר, ציר דמוקרטי מניו-יורק, יהודי אף הוא, שנאלץ להתפטר אשתקד בגלל שערוריית סקסטינג.

המכנה המשותף לשלושתם: הם נמנים (ובמקרה של ווינר, נמנה בעבר) עם התומכים הנלהבים ביותר של ישראל על גבעת הקפיטול.

את התרומות שהזרימו חסידי פינטו לקנטור חשפה העיתונאית לורה רוזן במגזין המקוון "אל מוניטור" ב-23 באוגוסט 2012. כל התרומות לקנטור הן חוקיות, מציינת רוזן. לדבריה, מדובר בתרומות שמנות.

שבעת התורמים הגדולים ביותר לקמפיין של קנטור בבחירות ב-2008 הם חסידים או מקורבים של פינטו, שאף לא אחד מהם חי בווירג'יניה (קנטור מייצג את אזור ריצ'מונד במדינה זו). הסכום המצרפי שהם תרמו הוא כ-300 אלף דולר, כמעט 10% מסך כל התרומות שקיבל קנטור באותה שנה.

כך, למשל, בן-ציון סוקי, מקורב של של פינטו, שהשבועון האמריקאי היהודי "פורוורד" תיארו כ"יד-ימינו של הרב... מתרגם, שומר הסף וצינור של פינטו לעולם החיצוני", תרם לקנטור 48,100 דולר. סוקי ואשתו של פינטו שותפים בנדל"ן, והוא גם עסק בהפצת פורנו.

המעורבות של פינטו בחיים האלקטורליים של הציר גרים סבוכה הרבה יותר. עמותה בשם CREW, ראשי-תיבות באנגלית של "אזרחים למען אחריות ואתיקה בוושינגטון", שמטרתה חשיפת שחיתויות במערכת הפוליטית האמריקאית, מציבה את גרים במקום השביעי ברשימת 13 המחוקקים המושחתים ביותר בארה"ב.

על-פי ניתוח של "ניו-יורק טיימס", גרים גייס יותר מ-500 אלף דולר כתרומות מקהילתו של פינטו ב-2010, יותר ממחצית התרומות שהוא גייס באותה שנה. ה"טיימס" מצא כי הרוב המכריע של התורמים מקהיליית פינטו מעולם לא נתנו תרומות למועמדים פוליטיים קודם לכן, והם אינם מתגוררים באזור הבחירה של גרים.

ה-FBI מנהלת חקירה נגד גרים בחשד לעבירות על חוקי מימון הבחירות, אך הוא מכחיש את כל החשדות נגדו.

בקמפיין 2010, הסתייע גרים באזרח הישראלי עופר ביטון, עוזר ומקורב של פינטו. גרים וביטון נסעו יחדיו באזור ניו-יורק וביטון סייע לפוליטיקאי לגייס כספים מאנשי קהילתו של הרב, לפי אותו דיווח.

סוכני FBI וחוקרים של משרד התובע הפדרלי בניו-יורק חקרו את ביטון בחשד שגנב מיליוני דולר מקהילת פינטו, אך ביטון מכחיש זאת. מאוחר יותר הוא הואשם במסירת מידע כוזב לצורך הארכת אשרת השהיה שלו בארה"ב. ב-13 באוגוסט אשתקד הודה ביטון באישום זה.

היהלום השלישי בנזר הזה, הציר לשעבר ווינר, קיבל אף הוא תרומות מחברי קהילתו של פינטו בתקופת כהונתו. אולם, על-פי דיווח ב"דיילי ניוז" של ניו-יורק, מ-3 במארס אשתקד, ווינר פנה ל-FBI לאחר שפינטו התוודה באוזניו שהוא חש שכופים עליו לעודד את חסידיו לתת תרומות לקמפיין של גרים. לא ברור מי הפעיל את הלחצים על הרב. זו לא הייתה הפעם הראשונה שהוא חש עצמו נסחט.

האם פינטו הוא אכן "נעבעך"?

נבירה בגודש הפרטים על ההסתבכויות הסבוכות כספגטי של הרב פינטו בישראל ובארה"ב מזמינה שתי שאלות: האחת, למה דווקא הוא? מדוע זה קורה לו? איך זה ש"מנהיג רוחני", ששועי עולם, או לפחות שועי ישראל, מבקשים את קרבתו, נהפך למסתבך סדרתי שמצא עצמו לא פעם נסחט או לכוד ללא מוצא, כטענתו? האם הוא איש לחיץ? אדם שטיפוסים מפוקפקים מריחים את חולשתו המובנית, קונים את אמונו ולשים אותו כמו פלסטלינה כדי לנצל את המוניטין שלו כ"איש קדוש" עם מהלכים לליבותיהם וכיסיהם של חסידים אמידים?

האם פינטו הוא אכן "נעבעך", כפי שתיארו באוזניי עיתונאי אמריקאי שבא לראיינו בניו-יורק ומצא אדם שחוח, עם עיניים בלתי ממוקדות, שממלמל משפטים חסרי פשר שאינם קשורים לשאלות שהוצגו לפניו? לשאלה הזו עשוי להימצא מענה במשפט פוטנציאלי של פינטו בישראל, אם אכן יוגש נגדו כתב אישום באשמת ניסיון לשחד קצינים במשטרת ישראל.

השאלה האחרת, החשובה יותר, היא מדוע אישים ישראליים, מקורבים לשררה, נחלצים לסוכך על פינטו כאשר באים מים עד נפשו או מנסים לכוון את התנהלותו, לפחות בתקופות שבהן הוא מתגורר בניו-יורק? לא מדובר על מעורבות של בכיר ישראלי אחד בלבד, כפי שמצטייר מפרסומים עכשוויים, אלא של שלושה.

העיתונות הישראלית מסרה בימים שחלפו כי "שר בכיר לשעבר" הציע לפינטו לא להעיד בארה"ב נגד גרים, שהבולשת הפדרלית, FBI, מנהלת נגדו חקירה בגין קבלת תרומות בלתי חוקיות למסעות הבחירות שלו. האם שר המשפטים, יעקב נאמן, הוא אותה אישיות ישראלית?

בסוף השבוע סיפר פינטו ל"מעריב" (וקודם לכן לרשויות החוק בארה"ב) כי בתחילת 2012 הוא זכה ל"ביקור מפתיע" של נאמן, ש"התעניין לדעת... מה קורה בעניין החקירה נגד גרים וביקש ממנו (מפינטו) לרדת מכל העניין".

בראיון ל"מעריב" הגיב נאמן על דברי פינטו כך: "הייתי אכן אצל הרב פינטו באותם ימים. באתי לקבל ממנו ברכה כפי שאני עושה שנים רבות. הנושא של חבר הקונגרס גרים לא עלה. מעולם לא שמעתי את השם הזה, אין לי שום קשר אליו, ולכן גם לא התעסקתי בזה".

אך כבר יומיים קודם לכן העלה הבלוגר האמריקאי ריצ'ארד סילברסטין, בעל הבלוג "תיקון עולם" (שהיה מחושפי פרשת "האסיר X"), את האפשרות שנאמן הוא השר שדיבר עם פינטו על גרים. הבלוגר שאל את נאמן האם הוא קרא את הידיעה ב"מעריב" על השר הבכיר לשעבר (השיחה ביניהם התנהלה לפני פרסום השם המפורש של נאמן). תגובת נאמן לסילוורסטין הייתה הרבה פחות חושפנית מאשר זו שנתן ל"מעריב": "לא קראתי את הידיעה. אני לא יודע שום דבר".

קונספירציה: פינטו הוא מכשיר בידי "כוחות בפוליטיקה הישראלית"

כאמור, זו לא הייתה הפעם הראשונה שישראל הרשמית או הרשמית למחצה מצאה לנכון להתערב בענייניו של פינטו. במארס 2011 פירסם השבועון היהודי "פורוורד", שרואה אור בניו-יורק, כתבת תחקיר על הרב, שהייתה רחוקה מלפארו.

התחקיר העלה תהיות לגבי דימויו של פינטו כגורו עסקי בניו-יורק, בשעה שהמלכ"ר שלו, "מוסדות שובה ישראל", ניצב לפני בעיות פיננסיות, והצביע על "ניגוד בין אורח חייו של הרב (ב"טאון-האוס" באחד מהאזורים היקרים ביותר במנהטן) לבין המוניטין שיצאו לו כמי שחי בצניעות".

השבועון גילה בתחקיר כי לאחר שהחל לראיין אנשים לצורך כתיבת הכתבה, "גייסו תומכי הרב משאבים משמעותיים במאמץ להשפיע על האופן שבו יסוקר הרב".

לאחר שהעיתון שלח לפינטו רשימת שאלות שבדעתו להעלות בראיון, התקשר לעורכת העיתון שי בזק, שהיה אז הקונסול הכללי של ישראל בבוסטון, וביקש להפנות את כותבי התחקיר לעיתונאי החרדי הישראלי יוסי אליטוב. לפני הכהונה בבוסטון, שימש בזק כיועץ התקשורת של בנימין נתניהו, בכהונתו הראשונה כראש הממשלה, וכן כקונסול כללי במיאמי.

כעבור כמה ימים התקשר ל"פורוורד" יוסי לחמני, מנכ"ל העמותה מרכז יצחק רבין, אל"מ במילואים, שהיה בעבר סגן המזכיר הצבאי של שר הביטחון לענייני מודיעין. לפי התחקיר, טס לחמני מישראל לניו-יורק בלי שהתבקש, במיוחד כלי לעשות לובינג לפינטו בעיתון. הוא אמר, לפי התחקיר, כי פינטו לא ביקש ממנו לטוס לניו-יורק בחיפזון כזה, בהתראה של כמה ימים (הלובינג לא עזר. התחקיר שיפד את הרב).

למה אכפת לקונסול הכללי בבוסטון, מקורבו של נתניהו, או למנכ"ל עמותת מרכז יצחק רבין, לא איש נטול קשרים, מה יכתבו בניו-יורק על על איזה רב מאשדוד? ומי מימן את טיסתו של יוסי לחמני לניו-יורק?; ולמה אכפת לאותו שר בכיר, בין אם הוא יעקב נאמן ובין אם הוא מישהו אחר, מה יעלה בגורלו של ציר אלמוני-למחצה בקונגרס, ששמו ידוע, אם בכלל, רק לבוחרים במחוז הבחירות שלו, בסטטן-איילנד, ניו-יורק?

האם יש זיקה בין "השמירה על האינטרס של חבר הקונגרס מייקל גרים... (על-ידי) גורמים בכירים בממשל הישראלי", כפי שכתב יובל יועז ב"גלובס" בסוף השבוע, לבין המאמצים לשמור על האינטרסים של הרב פינטו על-ידי האדונים בזק ולחמני? האם ייתכן שהמכנה המשותף של שתי היוזמות הוא מאמץ לקדם האינטרסים המדיניים של ישראל בארה"ב?

על-פי תיאוריית קונספירציה שמתחילה ללבלב בערוגות היהודים הליברליים האמריקאיים, וששורטטה בסוף השבוע בבלוג "תיקון עולם" ללא שום שמץ של הוכחה, יאשיהו פינטו הוא מכשיר בידי "כוחות בפוליטיקה הישראלית", שהחליטו לנצל את יכולותיו לגייס תרומות מחסידיו כדי לקדם את מסעות הבחירות של פוליטיקאים אוהדי ישראל לקונגרס וכך להעצים עוד יותר את כוחה של ישראל בוושינגטון. אם לא כך, טוענים אבות התיאוריה הזו, מדוע בכלל חולק פינטו את זמנו בין אשדוד לניו-יורק? האם חסרים מסכנים בישראל שמייחלים למתת החסד שלו?

במילים אחרות, לפנינו ניסיון להקים גוף של איש אחד שיתחרה באייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון.