דנינו לא עומד בנורמות

"חירום", נו באמת! מה עשיתי שנמצאתי ראוי להסבר דבילי כזה?

תחת כנפי כהונתו של יוחנן דנינו צמחו במשטרה פרשיות שעוד מוקדם לסמן אותן כשחיתויות, אבל בהחלט לא מוקדם, אולי אפילו קצת מאוחר, לכלול אותם בקטגוריה של נורמות פסולות. מתי הייתה המשטרה בשפל כזה? מתי נחשדו קצינים כה בכירים בהאשמות כה חמורות מבחינה משטרתית ובכלל?

מי לא עומד בנורמות

בימים אלה דיבר דנינו רבות בהקשר של קשרי הרבנים וקציניו. הוא אמר, בין השאר: "מי שלא יעמוד בנורמות - לא יהיה במשטרה". אני מבקש לטעון שדנינו עצמו לא עומד בנורמות. הוא אמנם לא פירט ולא הגדיר לאיזה נורמות הוא מתכוון.

אנחנו יכולים רק לנחש שהוא לא התכוון לנורמה המחייבת מפקדים לקחת אחריות על תוצאות מעשיהם ומחדליהם. לא ידוע מה היו יחסיו של דנינו עצמו עם עולם הרבנות, אבל הוא ידע שקציניו עושים זאת. והוא ידע שקצינים לא מעטים מנשקים את הידיים הבוחשות, ולעיתים המושחתות.

המפכ"ל שידע ונדם

אבל דנינו ידע. הוא לא הזהיר את קציניו, לא דרש מהם להפסיק. לא הוריד הוראה להתרחק מהחצרות הנראות והמנוהלות באופן המזכיר כל-כך את חצרו של הסנדק. החצר שבה נועדים פוליטיקאים עם אנשי עסקים, וכולם עם רבנים שבחשו בכל, ולא שכחו להקליט ולתייק כל דבר שאולי יוכל להביא תועלת ביום מן הימים. בימים אלה, למשל.

למרות כל אלה הממשלה אישרה היום (א') את הארכת כהונתו של רב-ניצב דנינו, שכישלונותיו מככבים בעצם ימים אלה בכל מקום. אישרה, כאילו לא קרה שום דבר חריג. כאילו הכול מתנהל כראוי, ולכן אסור לוותר על המפכ"ל האחראי למצב אידילי זה. לכן הוא מקבל כפרס שנה נוספת. למה?

מצב החירום שהממשלה המציאה

ההסבר שהנפיקה הממשלה הוא שקיים "מצב חירום". אתם בטח חושבים שה"חירום" קשור לקציני פינטו? אתם טועים. החירום נובע מ"המצב הביטחוני במזרח התיכון בכלל והשפעתו על ביטחון הפנים בפרט, התקדמות המשא ומתן המדיני והמשמעויות הכרוכות בכך - היערכות למצבי הפרות סדר, פוטנציאל לפעילות חבלנית וכו' - היערכות למצבי חירום - אסונות טבע, התקפת רקטות על ישראל, מצבי חירום מוגבלים ועוד".

הייתם מאמינים? יש מפכ"ל שהמדינה מדממת מכישלונותיו, ולכן הוא, הוא ולא אחר, צריך להמשיך לטפל ב"מצב החירום". חירום, כמובן, לא היה ולא נברא. קחו כל אלמנט בהגדרת החירום ותקבלו מצב של שגרה במדינה.

אני מרגיש ממש נפגע. מה עשיתי שנמצאתי ראוי להסבר דבילי כזה? ומה אתם עשיתם? אי-אפשר היה להתאמץ קצת, למצוא נימוקים שיהיו פחות דביליים?

יש בהחלט מצב חירום, אבל הוא נמצא בעיקר במשטרה. כדי לצאת ממנו היה צורך, הכרח, למנות מפכ"ל שאינו יוחנן דנינו, שאינו האדם שהוביל למצב זה. אבל מי מקשיב לנו?