פטנטים - מפתח לבניית ערך

כשחברות זרות רכשו טכנולוגיות ישראליות, הפטנטים היו גורם מכריע בעסקה

העולם הטכנולוגי הבינלאומי פעיל ותוסס, ואנו עדים לטכנולוגיות ולמוצרים חדשים, שחודרים בעקביות לחיינו ומשפיעים מאוד על כל תחומי החיים. במקביל, ומטבע הדברים, אנו רואים גם שינויים עצומים שחלים בעולם - מכלכלה שהתבססה על חומרי גלם או שוק פיננסי משוכלל, לכלכלה אשר הכוח המניע בה הוא ידע וקניין רוחני.

בעוד שבעבר הערך הכלכלי של חברה עסקית נגזר בעיקר מפעילותה הריאלית, מקופת המזומנים שלה, מהמלאים או עתודות חומרי הגלם שברשותה, בכלכלה המודרנית של המאה ה-21 הקניין הרוחני, שהוא מאגר הנכסים הלא גשמיים, קיבל את הבכורה בתהליך של יצירת ערך ושימורו.

ההערכה המקובלת היא שנתח הקניין הרוחני מהווה היום כ-80% מהערך המצרפי של חברות ציבוריות בעולם המערבי. בחברות טכנולוגיות, לרבות חברות-הזנק וחברות מבוססות יותר, הקניין הרוחני מהווה אף מרכיב משמעותי יותר מתוך הערך הכללי של החברה.

פטנטים נותנים לבעליהם הגנה על תוצרי המחקר והפיתוח, ולכן הם מהווים כלי עסקי חשוב ביותר בעולם הטכנולוגי. דוגמה לכך היא המערכה המשפטית המתוקשרת שבין חברת אפל לחברת סמסונג, שבמסגרתה נפסקו לחברת אפל פיצויים בסכום של כמיליארד דולר על הפרת פטנטים שלה על-ידי סמסונג.

תפקיד חשוב בעסקה

ישראל מתבלטת בעשורים האחרונים בכלל, ובמאה ה-21 בפרט, כמדינה מבוססת חדשנות וכמקור חשוב לטכנולוגיות חדשות ופורצות דרך בקנה-מידה עולמי. אולם יצוין כי ללא הגנת פטנט, תהיה הטכנולוגיה טובה ככל שתהיה, סיכויה להצליח קלושים, שכן בהיעדר הבלעדיות עליה, ספק אם יימצא השותף להמשך הפיתוח, הייצור והשיווק.

היזמים והמיזמים שהצליחו עד עתה הם כאלה שהשכילו להגן על הפיתוחים שלהם באמצעות פטנטים. כל העסקאות שחזינו בשנים האחרונות, בהן חברות זרות שרכשו טכנולוגיות וחברות ישראליות, הן עסקאות שבהן הפטנטים היו גורם חשוב, ולעיתים אף מרכזי ומכריע לקיום העסקה ולקביעת שווייה.

כך גם, כפי שעלה מפרסומים אחרונים בעיתונות, בעסקת הרכישה של חברת Waze על-ידי גוגל, קניין רוחני - לרבות פטנטים - שיחקו תפקיד חשוב בעסקה.

המקום החשוב של פטנטים כמפתח לבנייה ולשימור ערך, בישראל ובעולם, מוצא לו גם מקום מרכזי בסדר היום של אלה המעורבים בתעשיות עתירות טכנולוגיה. מרבית החברות הטכנולוגיות מבינות את החשיבות של הפטנטים לעסקיהם.

ישראל, שהיא מהמדינות המובילות בעולם בהשקעה במו"פ ביחס לתוצר, היא גם מהמובילות בעולם בהגשת בקשות פטנט בינלאומיות ובקשות פטנט בארה"ב, ביחס לגודל האוכלוסייה.

גם ציבור המשקיעים הישראלי למדו להעריך את חשיבות הפטנטים, וחברות ציבוריות רבות מפרסמות את דבר קבלת ואישור הפטנט, דבר המשפיע על מחיר המניה.

כך לדוגמה, המניה של חברת נטקס, שפיתחה טכנולוגיה שתומכת בחיפוש חופשי באינטרנט בשפות שונות, עלתה ב-32%; ומניית חברת קולפלנט, שעוסקת בפיתוח ובייצור מוצרים רפואיים על בסיס חלבון אנושי המופק מצמחי טבק, זינקה ב-26%.

בעולם הטכנולוגי המודרני של המאה ה-21 פטנטים הפכו לכלי מרכזי ואף מפתח להצלחה עסקית ולבניית ערך. יש לצפות שהמגמה של עלייה בחשיבות ובמודעות לפטנטים ועליית מדרגה בתחכום של בניית תיקי פטנטים ומסחורם, תימשך גם בישראל.

* הכותב, עורך פטנטים ושותף בכיר במשרד ריינהולד כהן ושות, ירצה בכנס Innovex2014.