לפיד: "נפסיק את התשלום לתלמידי הישיבות שגיוסם נדחה"

(עדכון) - מוקדם יותר היום הוציא בג"ץ צו ביניים האוסר על המדינה לתקצב תלמידי מוסדות תורניים בני 18-20, ששר הביטחון דחה את מועד גיוסם לצה"ל

שר האוצר, יאיר לפיד, פרסם הערב (ג') הודעה, לפיה "בעקבות פסיקת בג"ץ, נפסיק את תשלום הקצבאות לתלמידי הישיבות שגיוסם נדחה עד להשלמת השוויון בנטל". מוקדם יותר היום הורה בג"ץ למדינה שלא להעביר כספים לתלמידי ישיבות שגיוסם נדחה.

צו ביניים

בג"ץ דן היום בעתירות בנושא גיוס תלמידי ישיבות לצה"ל נוכח פקיעת תוקפו של חוק טל לדחיית שירות לתלמידי ישיבות שתורתם אומנותם. מדובר בעתירות שהגישו גופים שונים כגון התנועה לאיכות השלטון, עמותת חדו"ש, הפורום לשוויון בנטל וכן עו"ד יהודה רסלר.

שופטי בג"ץ, בראשות נשיא העליון אשר גרוניס, הורו למדינה למדינה להוציא הודעה מעדכנת עד ל-31 במארס, וציינו כי "ככל שלא תושלם חקיקה חדשה בעניין גיוס בני הישיבות, נשקול את המתחייב מכך".

בנוסף הוציאו השופטים צו ביניים, האוסר על הממשלה לבצע העברות כספים "לצורך תמיכה במוסדות תורניים, ביחס לתלמידי מוסדות תורניים ילידי השנתונים 1994, 1995 וחציו הראשון של שנתון 1996, אשר קיבלו צו גיוס למועדים שונים החל מחודש אוגוסט 2013, ואשר לא התייצבו לגיוס בשל החלטות כלליות של שר הביטחון... לדחות את מועד התייצבותם".

ההחלטה ניתנה ברוב של 8 שופטים מול דעת המיעוט של השופט ניל הנדל.

"מסר חד"

מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, הרב עו"ד אורי רגב, מסר בתגובה כי "בג"ץ הבהיר לכנסת שאפילו לסבלנות האינסופית שלו יש גבול, ושהוא אינו מוכן לאפשר עוד את הזרמת מאות המיליונים לישיבות בניגוד לחוק. מאז בוטל חוק טל לפני שנה וחצי, המדינה מפרה את החוק כאשר אינה מגייסת את בחורי הישיבות. היא מוסיפה חטא על פשע כאשר היא מממנת את שהותם במקום אחר. בג"ץ שם גבול לשערורייה. יש לקוות שהפוליטיקאים יתעשתו ויעבירו כבר בימים הקרובים חוק שוויון בנטל אמיתי, כדי שלא נצטרך לעתור גם נגדו לבג"ץ".

ח"כ הרב דב ליפמן (יש עתיד) מסר בתגובה להחלטת בג"ץ כי "ההחלטה הנחרצת של בג"ץ שפורסמה הערב לא משאירה ספק. המשך המצב הקיים בלתי אפשרי, ויש צורך דחוף בקידום החקיקה הנמצאת על שולחנה של הכנסת שתביא להסדר גיוס החרדים לצה"ל. יש להשלים את החקיקה כפי שקבעה ועדת פרי".

מטעם הפורום לשוויון בנטל נמסר בתגובה: "שופטי בג"ץ העבירו מסר חד לממשלת נתניהו-לפיד, שעד כה לא עשתה דבר ממשי בנושא הגיוס - הגיעו הזמן שתתחילו לעבוד. הדיבורים על שוויון בנטל כאילו ממשיכים את קמפיין הבחירות, כאשר בפועל לא קורה כלום, למעט דיונים בוועדת שקד שבה מתכוונים להכשיר את הפטור לשנים נוספות. אנחנו שמחים שלפחות בג"ץ נותר חומה בצורה כנגד העוול הגדול הפוטר עשרות אלפי חרדים מכל שירות שהוא, ובמקום שבו אין מנהיגים, לפחות יש שופטים".

מהתנועה לאיכות השלטון נמסר בתגובה: "התנועה לאיכות השלטון, שהגישה את עתירתה לפני כשנה וחצי ומנהלת מאבק ארוך בעניין הפרת חוק שירות ביטחון, קוראת לממשלת ישראל להפסיק את הפרת החוק המתמשכת ואת ההתעלמות מהחלטת בג"ץ בעניין רובינשטיין משנת 1998, אשר הביאו אותנו למצב האבסורדי הנוכחי, ולגייס לאלתר את אוכלוסיית בני הישיבות כמתחייב בחוק היחיד החל כיום - הוא חוק שירות ביטחון".

עו"ד יזהר הס, מנכ"ל התנועה המסורתית, מסר בתגובה: "הגיעה שעת האמת, וחבל ששוב לא המערכת הפוליטית תזמנה אותה אלא בית המשפט העליון, שמאס בסחבת ארוכת-השנים בה נהגו כל ממשלות ישראל לרבות זו הנוכחית. באין תקצוב, תקרוס השיטה שהפכה את קומץ תלמידי החכמים לסד"כ בגודל שתי אוגדות. בית המשפט הבין את מה שראשי אכ"א זועקים כבר שני עשורים, ואין מדובר כאן רק בעניין מוסרי של שוויון בנטל. בלי הסדרה של גיוס לכולם, לא יוכל צה"ל לספק לתושבי ישראל ביטחון".

ש"ס: עליהום והסתה

מתנועת ש"ס נמסר: "צר לנו ששופטי בג"ץ הצטרפו הערב לרדיפת עולם התורה, תוך התערבות ברגל גסה בהליך חקיקה רגיש שבימים אלה נדון בבית המחוקקים. שר הביטחון פועל בשיקול-דעת ועל-פי סמכותו החוקית, ומשכך אין קשר בין דחיית הגיוס לתקציב הישיבות, ההחלטה לפעול דווקא בסנקציות כלכליות נועדה אך ורק על מנת להצטרף לעליהום וההסתה נגד לומדי התורה בארץ ישראל".