חקירה: כך סייע קרדיט סוויס לעשירי ארה"ב לחמוק ממסים

בסיוע הבנק השוויצרי הענקי, הסתירו 22 אלף אמריקאים נכסים פיננסיים בשווי 12 מיליארד דולר ■ משרד המשפטים בוושינגטון לא הצליח לחשוף שמות רוב בעלי החשבונות ■ כמו ב"זאב מוול סטריט"?

חקירה של הסנאט בוושינגטון העלתה, כי קרדיט סוויס, הבנק השני בגודלו בשווייץ, השתמש ב"תכסיסים אפלוליים מעולם הריגול" במשך שנים רבות כדי לסייע לעשירי ארה"ב לחמוק מתשלום מיסים. נציגי הבנק נפגשו עם לקוחות במה שמתואר כ"מעליות סודיות" או בתחרויות גולף, גרסו מסמכים והעבירו דו"חות תקופתיים לבעלי חשבונות בתוך גליונות המגזין "ספורט אילוסטרייטד", והכל במאמץ להסתיר את חשבונות הלקוחות משלטונות המס האמריקאיים. התנהלות קרדיט סוויס עשויה להזכיר את הדרך שבה התנהלו הבנקאים השווייציים הפיקטיביים בסרט "הזאב מוול סטריט".

החקירה, שנוהלה ע"י ועדת המשנה הקבועה של הסנאט לחקירות, מצאה עוד, כי קרדיט סוויס סייע ללקוחות להקים חברות קש במקלטי מס מעבר לים כדי להימנע מתשלום מיסים והדריך אותם כיצד לבנות עסקאות במתכונת שתניב תשלומים בסכומים של פחות מ-10 אלפים דולר. (הבנקים חייבים לדווח לשלטונות המס על סכומים גבוהים יותר מרף זה).

ועדת המשנה לחקירות, שבה חברים סנטורים משתי המפלגות, מתחה ביקורת קשה על משרד המשפטים האמריקאי, שלא מיצה את אמצעי החקירה שעומדים לרשותו כדי לחשוף את שמות מעלימי המס, שנותרו חבויים מאחורי החומות הבצורות של הסודיות הבנקאית בשווייץ.

"המפתח לפיצוח פקעת הסודיות הבנקאית וגביית המיסים מעברייני המס הוא חשיפת שמותיהם של בעלי החשבונות החבויים", אמר הסנטור קרל לווין, יו"ר ועדת המשנה לחקירות. "לאחר שנים של חקירות, משאים ומתנים ומאמצי שכנוע, הצליח רשויות האכיפה להשיג שמותיהם של 238 בעלי חשבונות בלבד, מתוך 22 אלף".

היום (ד') תערוך ועדת המשנה שימוע על ממצאי החקירה, שהעלתה כי עברייני המס הם לא רק אזרחים פרטיים אלא גם חברות אמריקאיות. מאמצי ההתחמקות שלהם עלו לקופת האוצר 100 מיליארד דולר בשנה.

חקירת עבירות המס נכנסת עתה לשנתה השביעית. אשתקד התמקדו חוקרי ועדת המשנה בתכסיסי המס של חברת אפל. החוקרים מצאו, שאפל השתמשה בחברות-בת שלה באירלנד כמכשיר להימנע מתשלום מיסים על רווחים בסדר גודל של מיליארדי דולר שהופקו מחוץ לארה"ב. ב-2008 וב-2009 שימש UBS , הבנק הגדול ביותר בשווייץ, מטרה לחקירת הוועדה. אז הצליחו החוקרים לחלץ מ-UBS שמות של כ-5000 בעלי חשבונות מארה"ב. הבנק הסכים לשלם לשלטונות בארה"ב 780 מיליון דולר , קנס על שיתוף הפעולה שלו עם לקוחותיו במאמצים לחמוק מתשלום מיסים. חשיפת לקוחות UBS איפשרה לשלטונות המס בארה"ב לגבות מהם שישה מיליארד דולר. אך חקירת קרדיט סוויס לא הצליחה לחזור על ההצלחה הדרמטית הזו.

100 אלף המסמכים שסיפק קרדיט סוויס חשפו כמה שיטות אקזוטיות ששימשו את הבנק. עובדיו טסו עשרות פעמים לארה"ב כדי להיפגש עם לקוחות ותיקים ולגייס אישית לקוחות חדשים, בתחרויות גולף ובאירועים אחרים שנערכו בחסות הבנק. בכך נמנע הבנק מלהותיר שובל של נייר, שעלול להפליל לקוחות. פקידי קרדיט סוויס אמרו לבקרי הגבולות שמטרת הביקורים שלהם בארה"ב היא תיירות.

לקוח של הבנק סיפר לחוקרי הסנט, כי בביקוריו במשרד של קרדיט סוויס בשווייץ, הובילו אותו אנשי הבנק לחדר ישיבות מיוחד באמצעות מעלית נטולת לחצנים, שנשלטה מרחוק. בסיומה של כל פגישה, חתם הלוקח על הוראה להשמדת הדו"חות התקופתים על חשבונותיו, לאחר שעיין בהם.

"אני משוכנע שהתנהלות דומה, שמזכירה סרטים של ג'יימס בונד, אפשר למצוא בבנקים אחרים", אמר לווין, יו"ר ועדת המשנה.

משרד המשפטים האמריקאי הודיע אתמול, שהוא חוקר 14 מוסדות בנקאיים בשווייץ בחשד שהם ביצעו עבירות הקשורות להעלמות מיסים באמצעות ניהול חשבונות במקלטי מס. המשרד הגיש כתבי אישום נגד 73 בעלי חשבונות ו-35 בנקאים בגין עבירות אלה, שבוצעו החל ב-2009.