המהפכה שהוביל השר לשעבר משה כחלון בשוק הסלולר תילמד שנים רבות בקרב מי שחפץ להיות שר בעל תרומה משמעותית ליעילות השוק שעליו הוא מופקד. כחלון, בהחלטה אמיצה וללא מורא, פתח את שוק הסלולר לתחרות, וחסך לנו מאות שקלים מדי חודש. השר גלעד ארדן, מחליפו במשרד התקשורת, יכול גם הוא לקנות את עולמו, אם רק יחליט לבחון באופן יצירתי את הפתרונות להוזלת חבילות הכבלים והלוויין.
משפחה ישראלית ממוצעת משלמת לספקי הלוויין והכבלים מאות שקלים מדי חודש. לצרכני הספורט לדוגמה, זה עולה יותר מ-500 שקל לחודש. חבילות צרות וממירים, כמו עידן-פלוס, לא יצרו מהפכה בתחום כי הצרכן לא מוכן לוותר על הדובדבנים שבערוצי הכבלים והלוויין, כמו סדרות, סרטי קולנוע, שידורי ספורט, סגנון חיים, טיולים וכיו"ב. הדרך לשבירת מודל התשלום הקבוע והפחתתו באופן ניכר, עוברת דרך פתיחת שוק הכבלים והלוויין לפרסום, שתאפשר להם ליהנות מהכנסות חלופיות.
היום אין פרסום בפלטפורמות אלה, על אף שבין תוכנית לתוכנית מוקדשות דקות ארוכות לעשרות פרומואים ופרסומות עצמיות. הקדשת מקום זה לפרסום, תזריק סם-חיים לתעשיית הטלוויזיה - ההפקה והפרסום - שיחזור אלינו בעוד הפקות-מקור ובהוזלת דמי המינוי. מהלך כזה יגרור אמנם ביקורת מטעם ארגונים שונים, אך האמת היא שהפרסום יוריד מחירים ויגרום לפריחה בשוקי ההפקה והטלוויזיה, שייצרו אלפי מקומות עבודה ויחזקו ענף יצוא יצירתי ומלהיב.
מה נרוויח מפתיחת השוק לפרסום?
מחיר חבילת הכבלים/לוויין יופחת דרמטית: חברות הכבלים והלוויין ייהנו מהכנסה משמעותית נוספת; והמדינה תחייב אותן להפחית בחדות את עלות השירותים שלהן לצרכן.
שוק הטלוויזיה וההפקה יוסיף מאות עד אלפי מקומות עבודה: בעקבות ההון שיזרום לשוק הטלוויזיה וההפקה לראשונה בישראל, ייווצר מקור הכנסה עסקי ללא חליבת הצרכן באמצעות דמי-מינוי יקרים. ערוץ טלוויזיה יוכל להתפרנס מפרסום, מחסויות, משיתופי-פעולה עסקיים, מסינדיקציה ומיצוא של תוכן. בנוסף, הוא ימשוך אנשי עסקים המעוניינים להשקיע בתחום התקשורת, כמו גם ספונסרים ומפרסמים, שימצאו פתרונות יעילים יותר בפרסום בערוצי נישה, וכאלה שלא יכלו להרשות לעצמם לפרסם עד היום בטלוויזיה.
הפחתה משמעותית בהוצאות השיווק והפרסום של חברות מוצרי הצריכה הגדולות - שתתגלגל לצרכן: כיום למשווקים אין הרבה ברירה כשזה מגיע לפרסום להמונים, והם חייבים לפרסם בטלוויזיה שבה האופציות מעטות, המחירים גבוהים, ויכולת הפנייה לקהלי מטרה כמעט לא קיימת. כדי לפרסם בדרך אפקטיבית מוצר טיפוח נשי, אתה חייב לפרסם בפריים-טיים בערוץ 2, שבו עלות ספוט יכולה להגיע ל-80 אלף שקל. פרסום, שחצי מהקהל לא רלבנטי עבורו. לעומת זאת, פרסום בערוצי נישה מאפשר פגיעה מדויקת בקהלי יעד במחירים אפקטיביים במיוחד.
חברות רבות יצטרפו למעגל הפרסום בטלוויזיה: הפרסום בטלוויזיה שמור כיום לקבוצה אקסקלוסיבית של חברות ענק, בעלות כיסים עמוקים. הגבלת הפרסום משמרת את כוחם של הגדולים ומונעת מיצרנים, יבואנים, משווקים ומיזמים, שאינם עשירים, לקדם מכירות במדיה היעילה - טלוויזיה.
הפרסום בכבלים ובלוויין ינגיש את הפרסום בטלוויזיה ואת ההזדמנויות השיווקיות והעסקיות שהוא מאפשר לאלפי עסקים בינוניים, קטנים וצעירים. הדבר יתרום לצמיחה במשק.
מאזן האימה בין הדואופולים - הוט-יס, ערוצים 2-10 - מול המפיקים והיוצרים ישתנה דרמטית לטובת המפיקים והיוצרים:
לכסף יש צבע וגם כיוון. עד היום כל הכנסה בשוק הטלוויזיה הגיעה קודם כול לבעלי זיכיונות השידור, והם חילקו את הכסף הלאה.
מעתה, כל ערוץ יוכל למכור את רוב מלאי הפרסומות שלו בעצמו, והכסף יגיע אליו ישירות! התלות המוחלטת, והמנמיכה, של המפיקים בזכיינים תסתיים!
נהיה כמו כל מדינה בעולם: בעולם המערבי עין עוד מדינה שבה קיימת הגבלה מהותית כל-כך על פרסום והקמת מיזמים וערוצי טלוויזיה. אנחנו לא חייבים להיות "מיוחדים" אפשר ומותר לנו להיות ככל העמים.
הכותב הוא מנכ"ל BBDO Content
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.