מכירות גלידות שטראוס צנחו 10.3% מתחילת השנה

סטורנקסט: שוק הגלידה התכווץ ב-2.6% ■ מכירות הגלידה ברשתות השיווק צנחו בשיעור כפול ■ בן אנד ג'ריס רושמת שיא חדש עם עלייה של 19.5% במכירות

שוק הגלידה מראה סימני האטה. לפי נתוני סטורנקסט, מתחילת השנה ירדו מכירות הגלידה בשיעור של 2.6%.

מדובר בירידה משמעותית בהתחשב בכך שמדובר בשוק הנאמד ב-1.4 מיליארד שקל במחירי צרכן, וגם בהתחשב בכך שאוכלוסיית מדינת ישראל גדלה בשיעור של 1.8% בשנה.

הנתונים מתייחסים לשוק המבורקד (רשתות השיווק, מינימרקטים, מכולות וחנויות נוחות), אך אינם כוללים מקומות ממכר אחרים כמו קיוסקים, בריכות שחייה, בתי קולנוע וכדומה.

הפגיעה במכירות הגלידה ברשתות השיווק הייתה חדה הרבה יותר: מכירות מארזי הגלידה המשפחתית ירדו ב-5.1%, ואילו מכירות המאגדות צנחו ב-9.7%. לעומת זאת, מכירות הגלידה בחנויות נוחות ובמכולות (אימפלס) עלו ב-3.9%.

"הבעיה הגדולה היא הירידה במכירות הגלידה ברשתות השיווק", אומר ל"גלובס" בכיר בשוק הגלידה. לדבריו, "הירידה משקפת את מגמת הירידה הכללית במכירות רשתות השיווק. קטגוריית הגלידה היא הקטגוריה שנוטשים ראשונה, וכשיש משבר היא אחת הראשונות להיפגע. על גלידה אפשר לוותר".

אותו בכיר אומר עוד כי החודשים ינואר-פברואר התאפיינו באקלים חם, אך חודש מארס, הנחשב לחזק במכירות, התאפיין במזג-אוויר הפכפך.

הירידה במכירות מטרידה את יצרניות הגלידה, ואלה יוצאות במבצעי מכירה על מנת לנסות לבלום את ההידרדרות במכירות הגלידה ברשתות. בגלידות נסטלה אומרים כי מי שמובילה את מבצעי המכירה היא גלידות שטראוס, שבחודש האחרון יצאה עם מבצעי מכירה רוחביים ברשתות השיווק בניסיון לעצור את ההידרדרות שלה בנתח השוק.

כך או כך, היחלשות כוחה של גלידות שטראוס נמשכת זו השנה החמישית ברציפות, והיא רושמת שפל נוסף בנתח השוק שלה. מתחילת השנה צנחו מכירות החברה ב-10.3%, ונתח השוק שלה ירד ל-43.5%. את הירידה החדה ביותר (19.2%) סופגת החברה במכירות הגלידות המשפחתיות, ולאחריה במכירות המאגדות (13.4%-).

בהתייחס לכך נמסר מגלידות שטראוס: "בתקופה האחרונה קיימת מגמת עלייה במכירות של גלידת פרימיום אשר הינה יקרה יותר. בהתאם, נתח שוק הגלידות המשפחתיות קטן אצל כלל יצרני הגלידה, ובאופן טבעי במיוחד אצל גלידת שטראוס, מכיוון שהיא מובילה את השוק".

במקביל, ממשיכה גלידות נסטלה, השחקנית השנייה בשוק, לצמצם את הפער. מתחילת השנה עלו מכירות גלידות נסטלה ב-2.9%, ונתח השוק שלה עלה ל-39.6%. גלידות נסטלה רושמת אמנם ירידה של כ-7% במכירות הגלידות המשפחתיות והמאגדות, אך מכירותיה בחנויות הנוחות ובקיוסקים זינקו בתקופה זו ב-11.6%, והיא מובילה אותם עם נתח כספי של 53.5%.

ממשיכים עם שלגונים ממותגים

חברת מוצרי איכות אמריקאים, משווקת בן אנד ג'ריס, ממשיכה את מגמת ההתחזקות עם עלייה של 19.5% במכירות וכיבוש שיא חדש בנתח השוק שלה, שהגיע ל-8%. בקטגוריית הגלידות המשפחתיות נסק הנתח הכספי של בן אנד ג'ריס ל-25.6%.

מנכ"ל בן אנד ג'ריס, אבי זינגר, אומר כי "זה לא שעשינו מהפכה. אנחנו רושמים כל שנה גידול, אבל הגידול נהיה יותר דרמטי. שאר השוק נחלש, ואנחנו ממשיכים באותו קצב, וזה מגדיל את הפער".

לדבריו, "יותר אנשים נחשפים אלינו וקונים אותנו. אני לא יודע אם זה נובע מחיפוש אחרי מוצרים איכותיים יותר או בריאים יותר, אבל זאת עובדה, אנחנו מקבלים יותר פרגון".

זינגר הוסיף כי "גם השקת סדרת גלידת היוגורט בקיץ 2013 הביאה אלינו קהל יעד חדש - אנשים שמחפשים פחות שומן ואוהבי יוגורט שנמנעים מצריכת גלידה".

נתון נוסף ששיחק לטובת בן אנד ג'ריס הוא כניסתן של היצרניות הגדולות לקטגוריית גלידות הפרימיום המשפחתיות - גלידות שטראוס עם המותג מגנום וגלידות נסטלה עם המותג ג'ויה.

זינגר אומר כי "כניסתן הגדילה את הקטגוריה. עם הכוח הפרסומי ושטחי המדף שלהן, הם הביאו את הלקוחות לאזור הזה,וכשהלקוחות הגיעו לשם, הם קנו בן אנד ג'ריס".

על כך אומרת סמנכ"לית השיווק של גלידות נסטלה, גלית בר:"בן אנד ג'ריס שוכחים שהסיפור האמיתי הוא שממחיר של 40 שקל ליחידה לפני 5 שנים, הם ירדו למחיר של 20 שקל ליחידה, כי הם כל השנה במבצע של 2 ב-40 שקל. זו התנהגות של מיינסטרים יותר מאשר של פרימיום. מה שמצמיח את הקטגוריה זה המחירים הנמוכים של הפרימיום".

על כך משיב זינגר: "אנחנו כל הזמן עושים פעילות".

גלידות נסטלה ממשיכה השנה עם האסטרטגיה השיווקית שליוותה אותה בעונות קודמות. אחרי ההצלחה של שלגוני דרדסים, אנגרי בירדס וזבלונים (טרש פק) וברוח משחקי המונדיאל הקרבים, היא השיקה העונה את שלגון "מונדיאל", הכולל בובות לאיסוף של שחקני כדורגל מהעולם.

במקביל היא מוחקת את המותג נוק-אאוט, ובמקומו מותחת את המותג ג'ויה לשלגונים בודדים ב-6 טעמים.

גלידות
 גלידות

גלידות נתחי שוק
 גלידות נתחי שוק