איל דשא: "השינוי הארגוני בטבע - לא פיצול, אלא חיזוק"

סמנכ"ל הכספים מתייחס להקמת הקבוצה הגנרית בתוך טבע: "החלטנו לאחד 'מפלצת בעלת 4 ראשים'"

אייל דשא / צילום: ראובן קפוצינסקי
אייל דשא / צילום: ראובן קפוצינסקי

"שינוי המבנה הארגוני נועד לפשט תהליכים ואת קבלת ההחלטות", כך אמר אתמול מנהל הכספים הראשי של טבע, איל דשא, בכנס הבריאות של גולדמן זאקס בארה"ב. טבע הודיעה בשבוע שעבר על מבנה ארגוני חדש, הכולל הקמת קבוצה גנרית גלובלית בראשות סיגורדור אולפסון שהצטרף לחברה, שמאחדת את הפעילות הגנרית הקיימת. זאת, לצד קבוצת התרופות הייחודיות.

דשא נשאל האם המבנה החדש הוא שלב בדרך לפיצול של טבע . "ידענו שישאלו אותנו אם זו הכנה לפיצול. התשובה היא ממש לא", השיב דשא. "התקבלה החלטה לאחד את הקבוצה הגנרית תחת הנהגה אחת, במקום כ'מפלצת בעלת ארבעה ראשים' שלא תמיד משתפים פעולה ביניהם. העסקים של טבע קשורים זה בזה: יש לנו מערך ייצור אחד, שרשרת אספקה אחת, ותוכנית ה-NTE נמצאת בין הגנריקה לתרופות הייחודיות, וצריכה את הידע של שתיהן. לא מדובר בפיצול אלא בחיזוק".

"מוכנים לרכישות"

כשנשאל לאן טבע הולכת בטווח הארוך יותר, ענה דשא: "אל תצפו למהפכה. יש לנו זרוע גנרית שתהיה יותר ממוקדת, וזרוע ייחודית - ורק בשבוע שעבר הוכחנו שאנחנו מחויבים לבנייתה ברכישת חברת לבריס. נרחיב את העסקים הגנריים, נמשיך להוביל את התעשייה ויש לנו עוד לאן לצמוח, גם בשווקים מבוססים וגם במתעוררים.

"אנחנו מוכנים להשקיע ולבצע את הרכישות הנכונות. בקבוצת התרופות הייחודיות, אנחנו מחויבים לתחומי מערכת העצבים המרכזית (CNS) ותחום הנשימה, ולבחירת הזדמנויות אחרות - כולל בתחום האונקולוגיה ששם יש לנו פייפליין מעניין".

לאחרונה גברה הפתיחות בטבע לבצע רכישות, ודשא ציין יעדים אפשריים לרכישות גנריות, בהם השוק הברזילאי ("המחירים ושער החליפין היו גבוהים אבל זה משתנה, ואולי ייצור הזדמנות", אמר), מקסיקו, מזרח אירופה, מספר מדינות באסיה וחברות אמריקאיות שמפתחות גנריקה מורכבת.

לטבע דירוג אג"ח גבוה יחסית לחברות גנריות אחרות, A מינוס, ודשא נשאל האם טבע תהיה מוכנה להורדת דירוג לצורך ביצוע רכישה גדולה. "הדירוג חשוב לנו כי אנו מחויבים לבעלי האג"ח, אבל הזדמנויות ליצירת ערך עשויות להביא למינוף גבוה יותר", אמר. "ננסה להבטיח שרכישות עתידיות יאפשרו לנו לשמור את הדירוג, אך איני יכול להבטיח".

ומה בנוגע לתוכנית ההתייעלות, שנועדה להפחית עלויות בסך 2 מיליארד דולר בשנה? "אנחנו בוחנים מחדש מהו השימוש היעיל ביותר בכסף שייחסך, וייתכן שיותר מ-500 מיליון דולר יירדו לשורת הרווח", אמר דשא.

דשא חזר לתפקידו בפברואר לאחר שכיהן כמנכ"ל זמני, עד למינוי ארז ויגודמן. "היה לי העונג לעבוד תחת ארבעה מנכ"לים, כולל עצמי", אמר. בתשובה לשאלה מה השוני בין ויגודמן לקודמיו, אמר דשא "ארז מנהיג מצוין, איש של אנשים שיכול למשוך טאלנטים ולקבל החלטות קשות ויש לו עקומת לימוד מהירה במיוחד".