קריסת המרפסות בחדרה: בעלי דירה תובעים את בנה"פ

דורשים לממש את ערבות חוק המכר שניתנה על הדירה עם רכישתה ■ סכום התביעה: כ-1.1 מיליון שקל - שווי הדירה בתוספת הצמדה למדד תשומות הבנייה

מרפסת שקרסה בבניין בחדרה / צילום: גיל ארבל
מרפסת שקרסה בבניין בחדרה / צילום: גיל ארבל

‎‎בעלי הדירה שבה קרסה המרפסת בפרויקט של גינדי השקעות בחדרה בדצמבר האחרון תובעים את הבנק המלווה של הפרויקט, בנק הפועלים, ודורשים שיסכים לממש את ערבות חוק המכר שניתנה על הדירה עם רכישתה.

בתביעה שהוגשה באמצעות עורכי הדין רם א. גמליאל ותמר בחבוט ממשרד ר.א גמליאל ושות' לבית משפט השלום בתל-אביב, דורשים בני הזוג לוינגר מהבנק סך של 1,163,478 שקל - שווי הדירה שנרכשה בתוספת הצמדה למדד תשומות הבנייה.

התביעה שהגישו היום (ב') בני הזוג לוינגר מגיעה לאחר שבחודשים האחרונים ניסו בני הזוג לממש את הערבות האמורה' וזאת ללא הצלחה. כך, במארס האחרון הם פנו לבנק המלווה של הפרויקט כדי לממש את ערבות חוק המכר על הדירה. דרישתם נותרה ללא מענה.

‏‏"לאחר‏‎ ‎איחור‎ ‎במסירה‎ ‎של‎ ‎כמעט‎ ‎חצי‎ ‎שנה, ולאחר‎ ‎קבלת‎ ‎הודעת‎ ‎אכלוס‎ ‎ומעבר‎ ‎למגורים‎ ‎בדירה‎,‎‏ קרסה‎ ‎מרפסת‎ ‎הגינה‎ ‎של‎ ‎הדירה‎ ‎מהקומה‎ ‎השמינית‎ ‎והתרסקה‎ ‎על‎ ‎הקרקע", נכתב בכתב התביעה. "בצר‎ ‎להם‎ ‎ובהסתמך‎ ‎על‎ ‎הבטוחות‎ ‎והביטחון‎ ‎שאמור‎ ‎להעניק‎ ‎חוק‎ ‎המכר, פנו‎ ‎התובעים‎ ‎אל‎ ‎הבנק‎ ‎למימוש‎ ‎וחילוט‎ ‎שטרי‎ ‎הערבות‎ ‎שבידם.

"למרבה הצער, ואגב הפרת חובת הדיווח לתובעים המהווים לקוח בפועל של הבנק, סירב הבנק לדרישת התובעים לחילוט ומימוש הערבויות, תוך שהינו מתחמק מהתייחסות מלאה לטענות התובעים ומסתפק באמירות כלליות בלבד.

"התובעים יטענו כי הבנק מחויב, מכוח החוק והפסיקה, לאפשר מימוש וחילוט הערבויות שבידם נוכח המצב העובדתי הידוע לו; וכי העדיף העדפה פסולה את גרסת גינדי, שביקשה ממנו שלא לאפשר את מימוש וחילוט הערבויות משיקולים עסקיים לא ענייניים".

"הדירה ‎התגלתה‎ ‎כמלכודת מוות‎"

‏בסוף כתב התביעה נכתב: "בהקשרה‏‎ ‎של‎ ‎תובענה‎ ‎זו, שאין‎ ‎בה‎ ‎אלא‎ ‎רצון‎ ‎של‎ ‎זוג‎ ‎צעיר‎ ‎להשתחרר‎ ‎מהסכם‎ ‎רכש‎ ‎דירה‎ ‎שהתגלתה‎ ‎כמלכודת מוות‎ ‎של‎ ‎ממש‎ ‎ושכל‎ ‎הונם‎ ‎משועבד‎ ‎לה, הרי‎ ‎שיהא‎ ‎זה‎ ‎צודק‎ ‎ונכון‎ ‎להיעתר‎ ‎למבוקש‎ ‎בה‎ ‎במלואו"‏‎.‎‏

‏בסוף חודש דצמבר 2013, באישון לילה, קרסה המרפסת בפרויקט של חברת גינדי השקעות ברחוב נחל פרת בחדרה. קבלן הביצוע בפרויקט האמור היה חברת אורתם סהר.

דוחות שחיברו מהנדסים לאחר הקריסה, הן על-ידי מהנדס מטעם החברה והן על-ידי מהנדס מטעם דיירי הבניין התאום שבנתה החברה, מצאו ליקויים חמורים בבניית המרפסת, מה שהוביל לסאגה ארוכה של בדיקות שלא הסתיימו עד היום. גם המשטרה החלה לבדוק את המקרה, והחקירה טרם הסתיימה.

בחודשים האחרונים הגיע גינדי השקעות להסדר מול חלק מבעלי הדירות על פיצוי כספי, אולם חלק ניכר מבעלי הדירות בבניין השכן, כמו גם בני הזוג לוינגר, טרם הגיעו להסדר עם החברה.

גם היום, 7 חודשים לאחר המקרה, שני הבניינים עדיין מוכרזים כמסוכנים, ובעלי הדירות אינם יכולים להיכנס אליהם. ‏‎‎‏