"צוק איתן" צפוי להביא לזינוק במחירי הירקות השבוע

הרפתות תחת אש, מאות דונמים בדרום לא מעובדים - וההתייקרויות בדרך ■ "חקלאים לא יכולים לגשת לשדות שמרוחקים מתחת לקילומטר מגדר המערכת"

שדה חקלאי בעוטף עזה / צילום: רויטרס
שדה חקלאי בעוטף עזה / צילום: רויטרס

מבצע "צוק איתן" בעזה צפוי לגרום לזינוק במחירי העגבניות ותפוחי האדמה עוד השבוע - כך הזהיר היום (ד') נשיא התאחדות האיכרים, דובי אמיתי.

לדבריו, מאז שצה"ל החל לפעול ברצועה לפני 9 ימים, מאות דונמים של שדות חקלאיים באזור עוטף עזה אינם מעובדים, והגישה של חקלאים אליהם נמנעת: "חקלאים לא יכולים לגשת לשדות שמרוחקים מתחת לקילומטר מגדר המערכת שמפרידה בין הרצועה לבין ישראל, וגידולים רבים לא מטופלים. צפוי להיווצר מחסור, שאני מעריך שיורגש כבר מחר בעליית מחירים. כל יום שיעבור יעצים את הפגיעה הכלכלית".

לדברי אמיתי, "כל פעילות גידול הירקות בישראל מתמקדת בתקופה זו בנגב הצפוני, שכן באזור הערבה אין כרגע פעילות חקלאית, משום שזו אינה העונה. החקלאים בנגב לא מצליחים לגשת לשדותיהם, ואלה שכן - חשופים לפגיעת רקטות משום שמערכת כיפת ברזל לא מגנה עליהם. המערכת מזהה שטחים חקלאיים כשטחים פתוחים ולא משגרת לעברם רקטות שעתידות ליפול בהם טילים מיירטים".

אמיתי, שסייר אתמול (ג') ביישובים באזור עוטף עזה לצד שר החקלאות, יאיר שמיר, ומנכ"ל המשרד, רמי כהן, מצביע על מחסור במיגוניות ליד בתי גידול חקלאיים: "חקלאים יוצאים לעבודה בכל מקרה. ב-DNA של חקלאי אין דבר כזה שלא מעבדים את השדות, לא משקים ומדשנים. האנשים האלה חושפים את עצמם מדי יום ומדי שעה לסכנה גדולה. לא ייתכן שלא יספקו להם מיגון בסיסי.

"במשרד החקלאות אומרים שמדובר בהחלטה שנמצאת בסמכות משרד הביטחון, ואני תוהה מדוע סגן שר הביטחון לשעבר, דני דנון, לא עסק בסוגייה כל-כך חשובה בתקופת כהונתו ובחר להתעסק דווקא עם ענייני מרכז הליכוד", אמר אמיתי.

המצוקה בעקבות מבצע "צוק איתן" אינה נחלתם של מגדלי הירקות בלבד בעוטף עזה: לדברי התאחדות מגדלי הבקר לחלב, אביתר דותן, כשליש מכלל הרפתות בישראל נמצאות בימים אלה תחת אש: "במרבית הרפתות שנמצאות במרחב שבין 7 ל-40 קילומטר מהרצועה אין מיגון, ורק רפתות שנמצאות בטווח של עד 7 קילומטר מעזה צוידו במיגוניות".

בירי הנרחב של רקטות מעזה לעבר ישראל כבר נפגעו שתי רפתות, ואחת מהן ניזוקה קשות אתמול באחד מהקיבוצים בעוטף עזה. רקטה שפגעה ברפת גרמה למותן של 30 פרות ולפציעתן של 20 נוספות. בסוף השבוע פגעה רקטה ברפת אחרת בחבל לכיש וגרמה למותן של 11 פרות.

בין דותן לבין משרד החקלאות מתקיימת בימים אלה הידברות על מימון משותף של הצבת מיגוניות ברפתות שבדרום הארץ.

במהלך הלחימה של 9 הימים האחרונים נפגעו גם מספר לולי עופות, ונזק נגרם לדרכי גישה לשדות החקלאיים בדרום. בנוסף לדיווחים על נזקים, בימים האחרונים דווח למשרד החקלאות גם על תופעה של בריחת עובדים זרים שמועסקים ביישובים שמטווחים ברקטות.

משרד החקלאות אוסף נתונים אודות מספר העובדים הזרים שנעדרו בימים האחרונים בניסיון לתת לבעיה מענה. בתוך כך, בימים הקרובים עתידים להגיע כ-400 עובדים זרים חדשים לחקלאות.