"מי שהפקיר נוסעים זה לא אל-על אלא חברות התעופה הזרות"

כך אמר עו"ד עומר שלו, יועץ משפטי ומזכיר אל-על, בדיון בכנסת על מחירי אל-על בעת ביטול הטיסות לישראל של החברות הזרות ■ ח"כ עדי קול: "גם אם לא הייתה מגמה של העלאת מחירים וניצול המצוקה, אל-על צריכה לבדוק את התלונות"

בואינג 747 אלעל / צלם: בלומברג
בואינג 747 אלעל / צלם: בלומברג

דוד מימון, מנכ"ל אל-על, לא נכח בדיון שקיימה הבוקר (ב') הוועדה לפניות הציבור בכנסת בסוגיית מחירי כרטיסי הטיסה שאל-על גבתה בזמן שחברות התעופה הזרות ביטלו את טיסותיהן לישראל וממנה בעקבות המצב הביטחוני (ובינתיים רובן חידשו את הטיסות במהלך סוף השבוע).

יו"ר הוועדה, ח"כ עדי קול (יש עתיד), מחתה על היעדרותו של מימון, שבמקומו נכחו בדיון יהודית גריסריו, סמנכ"לית שירות לקוחות באל-על; ועו"ד עומר שלו, יועץ משפטי ומזכיר אל-על.

"אין ספק שמגיעות לאל-על הרבה מחמאות על שהתגייסה עם רכבת אווירית משמעותית להביא לפה האזרחים שנתקעו בחו"ל", אמרה ח"כ קול, "אבל אל-על צריכה לבדוק תלונות של עוד ועוד אנשים, שטענו שברגע האחרון אל-על הקפיצה מחירים, תוך ניצול העובדה שחברת התעופה הזרה בה רכשו את הכרטיסים, ביטלה את הטיסה".

אחד המתלוננים הוא ד"ר ינון שביטאל, שסיפר בוועדה כי בשבוע שעבר הוא הגיע לשדה התעופה באמסטרדם, ולאחר שטיסת KLM בוטלה, ניגש לדלפק של אל-על בשדה. "אמרנו לנציגת אל-על שאנחנו פליטים. היא אמרה שיש הרבה מקומות, אבל המחיר הוא 488 יורו. היא המליצה לנו לחזור ל-KLM ולעשות חיבור של הכרטיסים כדי שלא נשלם כסף. ביקשנו שתשמור לנו את המקומות ואת המחיר על הטיסה הזו. רצנו ל-KLM, שם קיבלנו סירוב. חזרנו לאל-על, ואז הם אמרו שהמחיר עלה ל-840 יורו. שאלנו איך המחיר הוכפל תוך 8 דקות? הנציגה אמרה שזו ההוראה של אל-על, ואז הגברת לוקחת את הכרטיס ומגהצת 1,079 יורו. אם זו לא הפקעה, מה היא הפקעה בימנו? מה זה אם לא תחושה של הונאה ושימוש במצוקה שלנו?".

עו"ד שלו, היועץ המשפטי ומזכיר אל-על, אמר בדיון: "הקמפיין התקשורתי שמתנהל נגד אל-על משכיח את הדברים הטובים שהחברה עושה. היא נתנה שירות בכל העולם ושמרה על שמיים פתוחים. יותר מ-200 עובדים שלנו מגויסים, ולמרות זאת לא פגענו בשירות. 4,500 נוסעים של חברות תעופה זרות נשארו ללא מענה, והם נקלטו אצלנו ללא עלות נוספת. רק בסוף השבוע האחרון הפעלנו רכבת אווירית של 9 טיסות לאתונה כדי לחלץ את נוסעי החברות הטורקיות, ו-2,700 ישראלים חולצו משם. יש לנו גם מדיניות ליברלית לביטולים ואפשרנו לבטל טיסות, וזה לא עניין של מה בכך. מי שהפקיר את כל האלפים זה לא אל-על אלא חברות התעופה הזרות".

עוד אמר עו"ד שלו כי "חוק שירותי תעופה מחייב את חברת התעופה למצוא פתרון, ואותה חברה הייתה צריכה לדאוג לנוסעים. יש הסכם בין חברות התעופה שמאפשר לחברה אחת לרכוש כרטיסים עבור חברה אחרת. 4,500 נוסעים במנגנון הזה קיבלו מענה, כולל KLM. הם אמורים לפנות לאל-על במנגנון קיים ללא עלות ללקוח. זו הסיבה שבדלפק אומרים לו 'תפנה ל-KLM'. אם היינו רוצים לגבות כספים, לא היינו שולחים אותו לדלפק אחר".

יהודית גריסרו, סמנכ"לית השירות באל-על, אמרה: "הנציגה בדלפק עשתה ללקוח שירות, כי אלמלא היינו מסבים את תשומת-ליבו לכך שיש לו עוד אופציה, הוא היה מתלונן. באותן 8 דקות העבירו אלינו עשרות נוסעים, ובזמן שהמתלוננים הולכים ל-KLM וחוזרים, נותרו במקום 3 מקומות פנויים במחלקת תיירים. יש פה שיטת תמחור שכשאתה קונה כרטיס דקה לפני הטיסה, ויש מחיר ושאתה קונה את המקומות האחרונים במטוס. הנציגה בדלפק טעתה וחייבה בטעות את הלקוח על שני כרטיסים במחיר של אחד".

ח"כ רוברט אילטוב (ישראל ביתנו) אמר: "שמעתי מה שאמר המתלונן, אבל צריך להבין ששמענו גם שכשהוא הלך לחברה שממנה הוא רכש את הכרטיס, הם שלחו אותו כמו שבא וגירשו אותו ללא פתרון. מי שבאמת היה צריך לטפל בנושא הזה זו החברה שגבתה ממנו את הכסף".

אשר אדרי, יו"ר ועד עובדי אל-על, שדיבר אף הוא בפני הוועדה, אמר: "כ-200 עובדי החברה מגויסים. נתנו הנחיה ברורה למלא את החסר של החברים שנלחמים בעזה, ואנחנו עובדים שעות על גבי שעות. גם במלחמת המפרץ הראשונה וגם היום אנחנו נותנים מענה לכל ישראלי שתקוע בחו"ל. פה הכפישו אלפי משפחות שנפגעו מפרסום לא נכון. בזמן שכל חברות התעופה הזרות נטשו אותנו - בוחרים לתקוף אותנו".

ח"כ אזולאי (ש"ס) הוסיף: "במקרה חירום אין הצדקה להעלאת מחירים, במיוחד כשמדובר בחברה לאומית. יחד עם זאת, צריך לזכור שאל-על עשתה מעשה אצילי כשהעבירה 4,500 נוסעים בתוך 48 שעות חזרה לארץ. צריך להגיד מילה טובה לאל-על".

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) אמר: "זו הזדמנות להביע הערכה למעשה שאל-על עשתה כשנרתמה במסירות. אם פעם נשאלת השאלה למה צריך חברת תעופה לאומית - הנה קיבלנו את התשובה".

יו"ר הוועדה, ח"כ קול, סיכמה את הדיון: "אני מבינה שלא הייתה מגמה של העלאת מחירים וניצול המצוקה. אם היה לנו יותר זמן, היינו מנסים להבין איך המחירים עולים. אני קוראת לכם לקחת בחשבון את הפניות האישיות ואת התחושה הקשה שאיתה יצאו הנוסעים כששילמו מחיר כל-כך גבוה על כרטיס".