ילד, אתה לא תהיה מסי (או: כך נתקע "פרויקט ברצלונה" בישראל)

תסבוכות בירוקרטיות, משחקי כוח, חשש לעבוד עם קבוצה שנתמכת ע"י מממנת החמאס: הפרויקט הגרנדיוזי של משרד הספורט בקיפאון

ליונל מסי בכותל / צלם: רויטרס
ליונל מסי בכותל / צלם: רויטרס

שלהי אוגוסט 2013. משלחת מישראל ממריאה לפגישה עם ראשי מועדון הכדורגל של ברצלונה. מלבד עיתונאים שהוזמנו לראות את הרגע המכונן שבו ישתנה הכדורגל הישראלי לנצח, הצד שלנו בוועידת הפסגה כלל גם את שרת הספורט לימור לבנת ואת יו"ר הטוטו צחי פישביין. מטרת הנסיעה הייתה ברורה: לתפור את "פרויקט ברצלונה" - השת"פ במסגרתו יוקמו בישראל תוך חמש שנים קבוצות חדשות של ילדים בגילאי 13-8, בליווי ותמיכה מקצועית של קבוצת הכדורגל ברצלונה. בסך הכל דובר על 20 אלף ילדים חדשים שיביא הפרויקט.

כסף לפרויקט לא היווה בעיה. "פרויקט ברצלונה" הוא חלק ממהפכת הספורט הגדולה והיקרה שזכתה לכינוי "תוכנית פרחי ספורט" - 370 מיליון שקל שעברו בהחלטת ממשלה לטובת הגדלת כמות הספורטאים בארץ. לטובת הקמת קבוצות ספורט חדשות הוקצה החלק העיקרי של הכסף - 275 מיליון שקל.

בשבועות האחרונים התברר כי הפרויקט עם ברצלונה תקוע, עם סבירות גבוהה מאוד שלא ייצא לפועל. למה תקוע? כמו תמיד. בגלל עניינים בירוקרטים ומאבקי כוח בישראל בין המשרדים השונים. הקטאלונים עודכנו לפני כמה שבועות שכרגע הכל מוקפא אחרי שהיועצת המשפטית של משרד הספורט ביקשה לבחון הצעות מקבוצות מובילות אחרות בעולם. "בברצלונה רמזו שלא בטוח שיחכו לנו", אומר בכיר בצוות ההקמה של הפרויקט. במשרד הספורט טוענים עכשיו כי "פרויקט ברצלונה" שאותו דחפה השרה בכל כוחה, בין היתר באמצעות פגישות ישירות עם אנשי ברצלונה, הוא בכלל שם קוד ושבמקומו יכולות לבוא בחשבון מנצ'סטר יונייטד, צ'לסי, ריאל מדריד או כל קבוצה פופולרית אחרת על-פני הגלובוס.

גורמים נוספים שמעורים בפרטים מודים שגם אם הבעיות הבירוקרטיות שתוקעות את הכניסה של ברצלונה לישראל ייפתרו, לא מן הנמנע שהסיפור ייפול בסופו של דבר על משהו אחר: העניין הפוליטי שצץ בחודשים האחרונים סביב התמיכה של הקטארים בחמאס. כזכור, הקטארים הפכו בשלוש השנים האחרונות לספונסר העיקרי של ברצלונה, עם עשרות מיליוני אירו שמוזרמים למועדון הקטאלוני בכל עונה. אף אחד לא מוכן לחתום על זה שמדינת ישראל שאישרה פרויקט בהיקף חסר תקדים, תבחר לעשות אותו, בטח בימים אלו, דווקא עם מועדון כדורגל הממומן על-ידי קטאר.

***

מה בעצם גרם להחלטה לבחון מחדש את "פרויקט ברצלונה"? הכל החל עם הניסיון של יו"ר הטוטו צחי פישביין לנצל את האור הירוק שקיבל מהמועדון הקטאלוני להזיז את הפרויקט. לפישביין שפעל בצוותא עם שרת הספורט הובהר במהלך הפגישות בשנה האחרונה כי "לא מעט מדינות עומדות בתור" לזכות בפרויקט ליווי מקצועי כל כך יוקרתי, ואם תהיה התמהמהות כזאת או אחרת - ברצלונה לא תהסס לרדת מהעניין. רק שתוכניות עבודה - מהו מהות הקשר, על מה מועבר הכסף מהטוטו, למי מועבר הכסף, וכו' - לא היו קיימות.

הקשר בין ברצלונה לישראל נוהל באמצעות חברת קומטק, שבבעלות איש העסקים דניאל בנעים. קומטק היתה זו שהביאה את ברצלונה לסיור בישראל בקיץ 2013, כשבאותו ביקור נולדו השיחות שהבשילו ליציאה של פישביין ולבנת שלושה שבועות אחר כך לברצלונה. כשהדברים החלו לזוז, קומטק של בנעים - שמקושר מאוד כבר שנים ארוכות לאנשי ברצלונה - קיבלה את הזיכיון הבלעדי מברצלונה לנהל את הקשר לפרויקט בישראל, כאשר לפי בנעים "יש לנו הסכם עם ברצלונה במסגרתו היינו אמורים לקבל עמלה של בין 10%-20% מכל הסכם מסחרי שהיה אמור להיחתם בישראל במסגרת הפרויקט".

קומטק, הקטאלונים, ופישביין החלו לעבוד. "היינו בשלבים מתקדמים מאוד", אומר בנעים, "השרה ויו"ר הטוטו היו בברצלונה, העקרונות והשת"פ כבר דוברו ונכתבו, הצוות המקצועי של בארסה בא לארץ לבדוק את הדברים, ובעצם כבר להגיש תוכנית עבודה. הכוונה הייתה להתחיל באוקטובר השנה". הפעילויות האלו הביאו לכך שמפה לשם החלו להיערם ההוצאות, בסדרי גודל נמוכים אמנם, של הביקור בישראל: טיסות, מלונות, אוכל וכו'. את ההוצאות שילמה בינתיים קומטק.

במקביל החלו הצדדים להתקדם עם תוכניות העבודה. המועדון הקטאלוני הציג רשימת דרישות כספיות עבור הפרויקט. "ברצלונה ביקשו 400 אלף אירו עבור הזכות להשתמש בשם שלהם, כלומר עבור שימוש במותג, ובנוסף עוד הוצאות של 100 אלף אירו. זה התקציב השנתי שהם העמידו", אומר גורם המצוי בפרטי התוכנית. "הכסף הזה לא היה אמור לבוא ממימון כספי המדינה אלא מגורמים מסחריים". מי הם אותם גורמים מסחריים? אחד הרעיונות שהועלו היה שהטוטו יהיה זה שייקח על עצמו, לבד או עם חברה מסחרית נוספת - את דמי הזיכיון. למען האמת, עבור מי שמוציא 14 מיליון שקל בשנה על הסכם שיווק לליגת הכדורסל, או 80 מיליון שקל לכדורגל, 2 מיליון שקל עבור הזכות להיות מזוהה עם מותג כברצלונה והקמת קבוצות ילדים לא נשמע כמו כסף רע. כחלק מהתוכנית ברצלונה גם ביקשה 150 אלף אירו עבור מה שהוגדר כשלב א': השלב בו יגיעו נציגי המועדון לארץ למשך כשבוע לבחון את הילדים בכל רחבי הארץ.

כשהתוכנית הזאת הוגשה לוועדת ההיגוי של משרד הספורט, שאמורה לקבוע כיצד מנותב הכסף - היא נעצרה. למה? מכמה סיבות. הסיבה העיקרית היא אנשי משרד האוצר, שהחלו לתהות בקשר לנחיצות של הוצאה כספית ברמה הזאת. גם קולות מטעם הטוטו החלו להגיע: גורמים במועצת ההימורים, שאמור להיות הגוף הממן העיקרי, לא מסתירים כי לא אהבו את הריצה קדימה של פישביין לתוך פרויקט שעדיין לא אושר, ושכבר יש עליו הוצאות. גורמים שהתנגדו לפרויקט יזמו פניה למשרד הספורט בטענה כי הליך הבחירה של ברצלונה לפרויקט כלל אינו תקין. ברצלונה היא לא הקבוצה היחידה המפורסמת בעולם, טענו בפני ועדת ההיגוי, וייתכן שאפשר היה לפנות לעוד קבוצות כמו מנצ'סטר יונייטד, מילאן או ריאל מדריד. איפה כתוב שמועדון הכדורגל של ברצלונה הוא הספק היחיד בעולם שיכול לתת הדרכה להקמת קבוצות בישראל? אולי היינו מקבלים הצעה טובה יותר.

אותם גורמים התלוננו כי הריצה המהירה מדי קדימה כבר גרמה לכך שכבר נעשו הוצאות כאלו ואחרות, "כולל התחייבויות שנולדו טרם זמנן לכל מיני גורמים". אי אפשר להחליט שמוציאים כסף, טענו, כי מישהו פגש מישהו במקרה בביקור של ברצלונה בישראל למען השלום, ואז החליט לטפס על העגלה.

גורמים בסביבת הטוטו כבר הרימו קול צעקה ודורשים שלא לאשר שום הוצאה על הפרויקט שתגיע לפתחו של הטוטו, אפילו לא את ההחזרים שמגיעים לקומטק עבור הוצאות הביקור של נציגי ברצלונה.

בסביבתו של פישביין עצמו טוענים כי לא הייתה ברירה אלא לייצר את הקשר עם ברצלונה באמצעות חברה פרטית (קומטק). למה? כי ברצלונה עושה עסקים עם גופים פרטיים ולא עם מדינות. ככה זה עובד. וחוץ מזה, טוענים בסביבת יו"ר הטוטו, החיפזון להתקדם עם ברצלונה לא נבע מחוסר רצון להימנע מניהול תקין - אלא כי נוצר מומנטום שהיו חייבים לקחת אותו.

***

מה קורה עכשיו? היועצת המשפטית של משרד הספורט, עו"ד הדס פרבר, הנחתה את ועדת ההיגוי לעצור את ההתקשרות עם בארסה. למעשה מאז חודש מאי, אז עודכנו בברצלונה כי ההליך הוקפא, אין פעילות בחזית הקטאלונית. בהמשך המליצה היועצת המשפטית לוועדת ההיגוי לקבל הצעות מלפחות ארבע קבוצות פופולריות בקרב בני הנוער בישראל, שיש להן נכונות לפרויקט מקצועי בישראל. גורם בכיר שמקורב לפרויקט אישר כי הקבוצות שעלו ככאלו שתיעשה אליהן פנייה היו מנצ'סטר יונייטד, ריאל מדריד, צ'לסי, כשגם שמה של ארסנל עלה. אבי לוזון, כשעוד היה בתפקיד יו"ר ההתאחדות, הסכים להיות זה שינסה להפעיל את הקסמים מעבר לים כדי למצוא אם יש קבוצות כאלו בכלל.

"עכשיו", אומר גורם בכיר המעורב בפרטים, "עם התמונה של ישראל אחרי המבצע בעזה - מישהו חושב שקבוצות כמו יונייטד, צ'לסי, מילאן או ריאל מדריד יעמדו בתור כדי להיכנס לעשות פרויקטים בישראל?"

דניאל בנעים מקומטק מספר כי התגובה של ברצלונה לעצירת הפרויקט "הייתה מאוד לא נעימה. כי כבר כולם באו וסיכמו את הפרטים, והם אמרו שמבחינתם הכל עכשיו פתוח". בנעים אומר כי "אני מבחינתי ירדתי מהפרויקט, אני ממשיך הלאה ומחפש דרך אחרת להרים את זה". כלומר? "על מנת לא לפספס את המומנטום, אנחנו - כגורם פרטי - מחפשים פילנטרופים שיהיו מוכנים להשקיע". במלים אחרות, להמשיך את פרויקט ברצלונה באופן פרטי, להכניס את ברצלונה בישראל בקטן, עם פחות קבוצות אולי בשלב הראשון, ולקוות שמתישהו במשרד הספורט יישרו קו ויצטרפו.