כבר לא עוגן: כלל ביטוח לא תשקיע בקרן נוי 2

היוותה משקיע מרכזי בקרן נוי הראשונה ■ מגדל עשויה להיכנס לנעלי כלל ■ יתר המשקיעים בקרן ההשקעה בתשתיות צפויים להשקיע גם בקרן ההמשך

איזי כהן / צלם: תמר מצפי
איזי כהן / צלם: תמר מצפי

קבוצת כלל ביטוח, בניהולו של איזי כהן, לא תשקיע בקרן נוי 2, שבראשות היו"ר פיני כהן והמנכ"לים רן שלח וגיל-עד בושביץ - כך נודע ל"גלובס". זאת, על אף שכלל ביטוח הייתה משקיעת עוגן מרכזית בקרן נוי 1.

הסיבה לאי הצטרפותה של חברת הביטוח לקרן ההמשך של קרן ההשקעה בתשתיות, נובעת מרצונו של המנכ"ל כהן שלא להתחייב להשקעת ענק של 200-300 מיליון שקל, אלא להתמקד בביצוע השקעות בתשתיות ואנרגיה באופן עצמאי.

לפני כחודשיים חשפנו ב"גלובס" כי קרן ההשקעות הפרטית נוי, הפועלת בתחומי התשתיות והאנרגיה, פועלת לגיוס קרן המשך - נוי 2, בהיקף דומה לקרן הראשונה שגייסה (כ-850 מיליון שקל), ואף למעלה מכך עד לכמיליארד שקל.

יתר המשקיעים בקרן הראשונה, בראשות בנק הפועלים, צפויים להמשיך גם בקרן ההמשך, כשאת מקומה של כלל ביטוח עשויה לתפוס לא אחרת מאשר קבוצת הביטוח מגדל, שבשליטת שלמה אליהו.

לדברי גורמים המעורים בנושא, לקרן ההמשך יש ביקושי יתר על אף החלטה של כלל ביטוח שלא להשקיע בנוי 2, כך שמנהליה לא צפויים להתקשות בעמידה במטרות הגיוס המקוריות שלהם.

בכלל, בניהול כהן, אישרו את הדברים והסבירו כי "כלל ביטוח הקימה מחלקה להשקעות באקוויטי ואשראי בתחומי האנרגיה והתשתיות, ואנו מעורבים בכל העסקאות והמכרזים. בעבר לא הייתה לחברה ההתמחות הזו, כך שההשקעה בנוי השלימה את ניהול ההשקעות בקבוצה". לדבריהם, אין מדובר במהלך שמצביע על בעיה עם תוצאות הקרן או מנהליה, אלא ברצון להתמקד בביצוע עסקאות אלה בתוך הבית.

גם בקרן נוי אישרו את הפרטים, ומסרו כי "קרן ההמשך נמצאת בימים אלה לפני סגירה, ורשימת הגופים המשקיעים בה כוללת את הגופים המוסדיים המובילים בישראל. למעט כלל ביטוח, כל הגופים המוסדיים שהשקיעו בקרן הראשונה הודיעו על כוונתם להשקיע בקרן השנייה, וחלקם אף הביעו את כוונתם להגדיל את השקעתם בצורה ניכרת.

"כמו כן, גופים מוסדיים נוספים הודיעו על כוונתם להצטרף לקרן השנייה על אף שלא השקיעו בקרן הראשונה, לרבות מגדל, עמה מתנהל מו"מ מתקדם להשקעה משמעותית בקרן. יצוין כי הביקושים להשקעות בקרן גדולים באופן משמעותי מהסכום אותו התכוונה לגייס".

עוד אמרו בנוי כי "כלל ביטוח הודיעה כי תשמח לשתף פעולה עם הקרן במסגרת הפרויקטים בהם השקיעה בקרן הראשונה, ובפרויקטים נוספים בהם תשקיע בעתיד. רק לפני שבועות ספורים השקיעה כלל, לצד הקרן, עשרות מיליוני שקלים בפרויקט 'מגלים'".

עסקאות מעניינות, וגם אתגרים

קרן נוי (בעתיד נוי 1) החלה לפעול במאי 2011, וגייסה בשלושה מהלכים כ-850 מיליון שקל מגופים מוסדיים, לצורך השקעה במיזמי אנרגיה ותשתיות. משקיעי העוגן בקרן המקורית הם פועלים שוקי הון וכלל ביטוח, שאליהם הצטרפו בין היתר פסגות, מיטב דש, הפניקס, מנורה מבטחים ואינפיניטי.

עד כה התחייבה נוי 1 להשקעת הרוב המכריע מהכסף שגייסה, כשלדברי גורמים בקרן יש להם בקנה עוד עסקאות מעניינות עבור הכסף שיגויס בקרן ההמשך. עם זאת, הקרן החדשה שתגויס צפויה להתמודד עם כמה אתגרים, שהעיקריים שבהם הם מיעוט מיזמים מתאימים להשקעה וירידת תשואות, עקב שינויים רגולטוריים.