"תעודת הזהות הבנקאית היא שובר שיוויון בתחרות"

כך אמר היום המפקח על הבנקים בכנסת, שאמר כי דירוג האשראי של הלקוחות יפורסם רק לאחר שיבוצעו הצעדים המשלימים

דודו זקן / צלם: אוריה תדמור
דודו זקן / צלם: אוריה תדמור

"תעודת הזהות הבנקאית היא שובר שיוויון בתחרות במערכת הבנקאית", כך אמר היום (ג') המפקח על הבנקים דודו זקן בישיבה של ועדת הכלכלה בנושא. זקן הופיע בועדה במטרה לקדם את יישום תעודת הזהות הבנקאית, במהלכה יקבלו לקוחות הבנקים דוח עם פירוט על הנכסים וההתחייבויות שלהם בבנק וכן את דירוג האשראי שלהם.

במהלך הישיבה נטען כי חשיפת הדירוג עלולה להביא יותר נזק מתועלת, בעיקר בכל הקשור לחדירה לפרטיות. כך לדוגמה אמר משה פרל, מנכ"ל איגוד הבנקים: "הערך המוסף של הדירוג נמוך, בודאי לעומת ההשלכות שלו. הדירוג הוא כלי פנימי של הבנק, והמתודולוגיה שלו שונה בין הבנקים. כמו כן, קיים חשש שהשימוש בדירוג יגלוש למקומות לא רצויים", אמר פרל. זקן ענה לטענות אלה באומרו: "אפשר להלך אימים, אבל בסופו של דבר שקיפות לא מזיקה, היא רק מועילה".

כפי שפורסם אתמול ב"גלובס" זקן הודיע כי תעודת הזהות תיכנס לתוקפה בשנה הבאה, אך החלק המרכזי בה שהוא דירוג האשראי ייכנס לתוקף רק לאחר שיבוצעו צעדים משלימים. הכוונה היא לתיקוני חקיקה הקשורים לשמירה על הפרטיות וכן להשקת קרן בערבות מדינה המיועדת לאוכלוסייה החלשה, בכדי למנוע מצב בו אזרחים בדירוג אשראי נמוך לא יצליחו לקבל אשראי.