מיליארדר אמריקאי תובע מנכ"ל סטארט-אפ ישראלי

ג'ון בורטש, המכהן כדיקרטור בסטארט-אפ הישראלי פאוורמט, טוען כי קיים חשד שהמייסד וחלק מהדירקטורים בחברה ביצעו עסקאות בעלי עניין ללא דיווח

רן פוליאקין / צילום: איל יצהר
רן פוליאקין / צילום: איל יצהר

"מצבה הכספי העגום ביותר של חברת פאוורמט (Powermat) הישראלית - המפתחת טכנולוגיה המאפשרת למשתמשי סמארטפונים להטעין את המכשיר שלהם באופן אלחוטי (באמצעות הנחתו על משטח טעינה מיוחד) - נובע מניהול כושל של החברה, בראשות מייסדה ומנכ"לה, רן פוליאקין, אשר מנהל אותה באופן פסול ושלא כדין, תוך הפרת חובתו כנושא משרה, כשהוא עושה בחברה כבתוך שלו, מעניק טובות הנאה למקורביו ומערבב בין עסקיו השונים וחברות אחרות שבשליטתו לבין החברה, תוך ניצול משאבי החברה ושימוש בעובדי החברה" - כך טוען משקיע ודירקטור בחברת פאוורמט, בתביעה שהגיש הבוקר (ב') למחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל-אביב נגד החברה ונגד פוליאקין.

התובע הוא ג'ון כריסטופר בורטש, מיליארדר אמריקאי העוסק בתחום ההשקעות, גיוס הון וקידום יזמות, ומשמש כדירקטור בפאוורמט מ-2007 וכן מחזיק במניות בה.

בתביעה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין אמנון שבלת, אלעד גריינר ורחלי זילברברג ממשרד שבלת ושות', נטען עוד כי קיים חשד כבד וממשי לגבי תקינותן וחוקיותן של פעולות שנעשו על-ידי פוליאקין בשיתוף עם חלק מחברי הדירקטוריון בחברה ועם גופים הקשורים עימם, מבלי שדיווחו לדירקטוריון החברה על העניין האישי שלהם בטרם אישורן של העסקאות, כפי שעליהם לדווח על-פי הדין, ותוך הצגת נתונים חלקיים ושגויים לדירקטוריון החברה.

"זאת", נכתב בתביעה, "כפי הנראה, בכדי לאפשר להם ליטול רווחיים אישיים לעצמם, על חשבון טובת החברה ובעלי מניותיה, תוך גרימת הפסדים כספיים משמעותיים לחברה".

"תחזית שקרית"

לטענת התובע, ב-2007, זמן קצר לאחר התאגדות חברת פאוורמט, הוא נכנס כמשקיע מרכזי בחברה, בעקבות שכנועים מצדו של פוליאקין. בין החודשים דצמבר 2007 וינואר 2010, נטען בתביעה, השקיע בורטש בחברה סכומים משמעותיים בהיקף של כ-6.6 מיליון דולר. זאת, על רקע תחזיות שהוצגו לו ולמשקיעים נוספים, תוך הדגשת הפוטנציאל העסקי העצום של החברה והערכות על מכירות בסדר גודל עצום.

לפי התביעה, בדצמבר 2009 הציגו פוליאקין וצוות הנהלת החברה מצגת תחזית לו ולמשקיעים נוספים, לפיה ב-2010 יהיה לחברה היקף מכירות של 117 מיליון דולר, ועד לשנת 2012 היקף המכירות אף יגדל ליותר מ-417 מיליון דולר.

בהמשך, נטען, באפריל 2010 פוליאקין וצוות הנהלת החברה הפיקו תחזיות נוספות שהוצגו לדירקטוריון החברה, לפיהן בשנת 2010 היקף המכירות של החברה יעמוד על יותר מ-160 מיליון דולר, ובשנת 2012 היקף המכירות עוד יוסיף ויצמח למעל 366 מיליון דולר.

עוד נטען כי ב-2011 הציגו פוליאקין וצוות ההנהלה של החברה תחזית נוספת לדירקטוריון החברה ולמשקיעים פוטנציאליים, שנערכה באמצעות דוח של חברת הייעוץ ברקליס קפיטל, ממנה עולה כי הכנסות החברה היו צפויות לעמוד על מאות מיליוני דולרים מדי שנה, ובסך מצטבר של למעלה מ-2 מיליארד דולר בתקופה של כ-3 שנים.

לטענת בורשט, תוך הסתמכות על התחזיות הללו הוא השקיע את סכום-העתק של כ-6.6 מיליון דולר בחברה. ואולם, נכתב בתביעה, "חרף תחזיותיה המבטיחות של החברה... וחרף העובדה שהחברה מחזיקה בטכנולוגיה פורצת דרך, הרי שמדוחותיה הכספיים של החברה עולה כי לא זו בלבד שהחברה סטתה מתחזיותיה הכלכליות בשיעור של מעל 90% מדי שנה, ושהחברה אינה מרוויחה כלל (ובוודאי לא את הסכומים העצומים בסך של מיליוני דולרים שהייתה צפויה להרוויח), אלא החברה מחקה סך עצום של לפחות 200 מיליון דולר מההשקעות שהושקעו בה וכן הפסידה מיליוני דולרים מדי שנה".

את האצבע המאשימה לכישלון החברה מפנה בורטש, כאמור, לפוליאקין וכן ל-3 חברי דירקטוריון, שלטענתו עשו יד אחת עמו לצורך ביצוע פעולות אסורות וגריפת רווחים לכיסם (היות וחברי הדירקטוריון אינם נתבעים באופן אישי בתביעה, לא נציין כאן את שמם).

"עסקה ללא הצדקה מסחרית"

כדוגמה לניהול הפסול של פוליאקין ולשיתוף-הפעולה מצד חלק מחברי הדירקטוריון עם מעשיו הפסולים, מציין בורטש עסקה שביצעה החברה עם חברת HoMedics, שלטענתו במסגרתה נרכשו מ-HoMedics זכויותיה במיזם לא רווחי שהייתה שותפה לו, בתמורה לסכום אסטרונומי של כ-54 מיליון דולר, ללא כל הצדקה מסחרית. בעסקה, נטען, היו מעורבים חלק מחברי הדירקטוריון, מבלי לגלות את כל פרטיה לשאר חברי הדירקטוריון.

עוד נטען כי לאחר השלמת העסקה רשמה פאוורמט את המלאי של HoMedics בספרי החברה תוך ציון 100% מערכו המלא, למרות שבפועל לא היה מלאי סחיר, ובתוך 3 חודשים החברה הורידה את ערך המלאי בחשבונותיה ב-95%.

"כל עסקת HoMedics , כבר מתחילתה, מעלה תמיהות רבות וסבוכות אשר נוגעות לא רק לגבי טבע העסקה ולצורה בה התגבשה, אלא לתוצאותיה ולשאלה החשובה ביותר, והיא: האם החברה הרוויחה מעסקה זו - או שמא העניקה זכויות מופלגות העולות על ערך ההון שהושקע בה, מבלי לקבל דבר ואפילו להפסיד מכך", נכתב בתביעה.

לאור טענות אלה מבקש בורטש מבית המשפט כי ימנה רואה חשבון חוקר, אשר יערוך ביקורת חקירתית (Forensic Accounting) ויבדוק באופן מלא את כל המידע, המסמכים ופירוט החשבונות הגולמיים המדויק והמפורט של כל הפעולות, ההשקעות, ההלוואות והעסקאות הכספיות שנעשו בחברה החל ממינואר 2007, וכן בקשר לעסקת HoMedics ועסקאות נוספות שמסמן התובע כחשודות בתביעתו.

עוד מבקש בורטש כי בית המשפט יורה לחברה ולפוליאקין למסור לידיו את כל המידע, המסמכים והחשבונות הגולמיים של כל הפעולות, ההשקעות, ההלוואות והעסקאות הכספיות.

מפאוורמט נמסר בתגובה: "החברה טרם קבלה את כתב התביעה, ונגיב עליה באופן מסודר רק לאחר שנלמד אותה. גם מבלי להכיר את התביעה, ראוי לציין כי התובע הינו משקיע פעיל בתחום ההשתלטויות, וכי תביעה זו הינה חלק מדפוס הפעולה של ברוטש. לחברה יש משקיעים מוסדיים בעלי שם עולמי. חברות אלה מביעות אמון מלא בפאוורמט ובמנהליה.

הטענה אלחוטית לטלפון סלולרי שכבשה את העולם

פאוורמט הוקמה ב-2006 על-ידי רן פוליאקין, המנכ"ל, וד"ר אמיר בן-שלום, שהחלו להפיץ את המוצר בשוק לפני כ-4 שנים. המשרדים המרכזיים של החברה נמצאים באבו-גוש, ובנוסף יש לה סניפים קטנים בסין, ביפן, בקוריאה ובארה"ב.

פאוורמט נולדה - כמו לא מעט רעיונות אחרים - מתוך מצוקה של אחד המייסדים. פוליאקין תיכנן לטוס לחו"ל ונאלץ לסחוב איתו תיק מלא בכבלי טעינה. בשלב ההוא פנה פוליאקין לבן-שלום ואמר שהגיע הזמן לוותר לחלוטין על כבלים שמטעינים סמארטפונים וגאדג'טים נוספים. כעבור ימים ספורים בן-שלום כבר הציע רעיון ראשוני לפתרון הבעיה.

פאוורמט מכרה מאז מיליוני יחידות של המוצרים שלה ובמקביל הצליחה לגייס 101.5 מיליון דולר ממשקיעים, כמו ג'נרל מוטורס, לאומי פרטנרס, גולדמן זאקס, אלון קאופמן, ריצ'ארד סטון, רון פרבר והראפר המפורסם Jay-Z, בעלה של הזמרת ביונסה.

מדי תקופה מדווחת החברה על שיתופי-פעולה בינלאומיים שהיא מקיימת. כך, בשנה שעבר הודיעה פאוורמט על רכישת PowerKiss הפינלנדית, שמספקת פתרונות טעינה אלחוטית מתחרים; ולפני כ-3 שנים התקשרה עם חברת דורסל של פרוקטר אנד גמבל להקמת המיזם דורסל-פאוורמט, להפצת משטחי טעינה למשתמשים הסופיים.

החברה-הבת שנולדה מהחיבור הזה, דורסל-פאוורמט, יצאה לדרך בתחילת ינואר 2012, והיא מתמקדת במכירת משטחי הטענה למשתמשים הסופיים. שיתופי-הפעולה עם בתי-קפה, שדות תעופה והטמעת משטחי טעינה ברהיטים שונים נותרו באחריות החברה-האם.

ב-2011 החלה פאוורמט לשתף פעולה עם משקיעה אחרת בחברה - ענקית הרכב ג'נרל מוטורוס. מההסכם בין החברות עלה כי מכשיר ההטענה האלחוטית יותקן בתוך הרכב ויאפשר להניח את הטלפון הסלולרי על משטח ולהטעין אותו, ללא צורך בכבל.

בנוסף, באוקטובר 2012 הודיעה החברה על הסכם עם רשת סטארבקס בארה"ב, במסגרתו סוכם כי פאוורמט תתקין משטחי הטענה בסניפים ותאפשר ללקוחות להטעין את הסלולר באמצעות הנחה על המשטח. במקביל, שני גופים נוספים הודיעו כי הם תומכים בתקן: גוגל ונקסוס.