סינגפור - המדינה שהכי נוח לעשות בה עסקים

דוח של הבנק העולמי מדרג 189 מדינות ישראל מדורגת במקום ה-40 ארה"ב - במקום השביעי

סינגפור / צלם: שאטרסטוק
סינגפור / צלם: שאטרסטוק

מדינת-האי העשירה סינגפור שמרה זו השנה התשיעית ברציפות על מקומה בראש דירוג הבנק העולמי של המדינות בעלות סביבת העסקים הנוחה ביותר. כך עולה מדוח "עשיית עסקים 2015: מעבר ליעילות", שהתפרסם היום (ד').

ניו זילנד, הונג קונג, דנמרק ודרום קוריאה סוגרות את החמישייה הפותחת.

הדוח השנתי מדרג 189 מדינות על בסיס 10 קריטריונים, ביניהם הטיפול בהיתרי בנייה, התקנת חשמל ותשלום מסים.

יזמים בסינגפור יכולים לפתוח עסק חדש תוך 2.5 ימים בלבד, להשיג היתר בנייה תוך 26 ימים, להתחבר לרשת החשמל תוך 31 ימים ולרשום נכס תוך 4.5 ימים.

השווקים המתעוררים הגדולים יותר לא רשמו ביצועים טובים במיוחד. סין נמצאת במקום ה-90, ברזיל במקום ה-120 והודו במקום ה-142 - מתחת לרוסיה ויוון עתירות הזעזועים הכלכליים שדורגו במקומות ה-62 וה-61, בהתאם. ישראל מדורגת במקום ה-40. ארה"ב - במקום השביעי.

אריתריאה, שבה יש צורך ב-84 ימים להקים עסק חדש, מדורגת האחרונה ברשימה, במקום ה-189, ולפניה מופיעות לוב במקום ה-188 והרפובליקה המרכז אפריקאית במקום ה-187.

מחברי הדירוג ציינו כי הניתוח שלהם משקף מספר קטן של פרמטרים, ואינו אומד את כל הפרמטרים שלהם מייחסים חברות ומשקיעים חשיבות בסביבת העסקים.

הדירוג אינו משקף פרמטרים כגון איכות הניהול הפיסקלי ופרמטרים אחרים של יציבות מקרו-כלכלית, כגון רמות המיומנות של כוח העבודה או חוסנה של המערכת הפיננסית של המדינה.

בווייטנאם, שדורגה השנה במקום ה-78, זכו חברות הסטארטאפ לזריקת עידוד הודות לקיצוץ מס החברות מ-25% ל-22%. סין שיפרה את מערכת התיוק והתשלום האלקטרונית שלה והפחיתה את דמי הרישום התאגידי.

במונגוליה - שכלכלתה היא אחת ממהירות הצמיחה ביותר בעולם - התכווץ הזמן הממוצע להשגת תוצאות באמצעות שימוש במערכת הממוחשבת לחישוב ותשלום מסים מ-192 שעות ב-2013 ל-148 שעות השנה - מהר יותר מאשר באוסטריה, למשל. מונגוליה דורגה במקום ה-72.

מדינות לעשות עסקים
 מדינות לעשות עסקים