המבצע הגדול במשביר: הטעיה שמכעיסה את הלקוחות

חברי קלאב 365 הוזמנו לממש זיכוי בשווי 20% מהקניות שביצעו מתחילת השנה, אלא שניתן היה לממש את הזיכוי רק עד 20% משווי הקנייה הבאה ■ הלקוחות זעמו - והממונה על הגנת הצרכן הורתה להפסיק את המבצע

"הטעיית צרכנים" - כך מגדירה הממונה על הגנת הצרכן וסחר הוגן, עו"ד תמר פינקוס, את המבצע המתוקשר האחרון של המשביר לצרכן. לאור זאת, היא שיגרה להנהלת המשביר ביום חמישי האחרון צו מינהלי ובו דרשה להסיר את הפרסום.

על מה המהומה? תלונות שהגיעו ל"גלובס" ופורסמו בפוסטים של גולשים בעמוד הפייסבוק של המשביר (ושכבר הוסרו ממנו) גילו כי חברי המועדון של המשביר פותו ליהנות ממבצע שהיה הרבה פחות אטרקטיבי מהמובטח:

מדובר ב"אירוע השנתי הגדול", ובו הוזמנו חברי מועדון קלאב 365 לממש זיכוי בשווי 20% מהקניות שביצעו ברשת מתחילת השנה, אלא שניתן היה לממש את הזיכוי הזה רק עד 20% משווי הקנייה הבאה. סייג מהותי זה הופיע באותיות הקטנות בדיוור, והוא לא צוין כלל בסרטוני הפרסום שהעלתה המשביר באינטרנט.

חברי המועדון אף קיבלו דיוור ובו כונה אותו זיכוי כ"החזר כספי", שהוגדר על-ידי עו"ד פינקוס כבעייתי: "פירושו של המושג 'החזר כספי' באוזני הצרכן הסביר הוא סכום כסף בו ניתן להשתמש לקניית מוצרים נוספים מאותו עוסק. מעבר לכך, ההגבלה על גובה השימוש בהחזר הכספי ביחס לסכום הקנייה החדש, יש בה בכדי לסתור את עיקרי ההבטחה שבפרסום ולרוקן את המונח 'החזר כספי' ממשמעותו".

כאמור, סביב כל מכבסת המילים של ההחזר הכספי, קבע המבצע בשורה התחתונה זיכוי להנחה צנועה למדי של 20% בקנייה, ואת העובדה החשובה הזאת גילו הלקוחות רק במעמד התשלום בחנות:

"אחרי שבזבזתי זמן על מציאת מוצרים בהתאם לאלה שהגבילו תנאי המבצע (שלא כלל מוצרי טואלטיקה, חשמל ואלקטרוניקה או מבצעי קופה, מ.ר.ח), ובדיוק בשווי הזיכוי שקיבלתי, רק במעמד התשלום הבנתי את מהות המבצע. לא הייתי טורחת להגיע לסניף אילו ידעתי על כך מראש. השארתי את העגלה בקופה ויצאתי מהחנות", אמרה י' ל"גלובס". "לא הייתי היחידה שכעסה, ואפילו המוכרות היו נבוכות מול הטענות, כשאחת מהן ציינה שיכולנו לקבל 20% הנחה גם בלי הזיכוי".

לקוחה אחרת, שנטשה גם היא את המוצרים בקופה, הוסיפה: "אני מרגישה מרומה, משום שהפרט הכי חשוב במבצע הזה הסתתר באותיות הקטנות. זה מאכזב ומרגיז".

תגובת המשביר לצרכן: "המבצע לווה בהסברים מפורטים ובולטים לגבי אופן מימוש הטבת ההחזר בפרסומים השונים של המבצע, בהם הובהר כי מימוש ההטבה ניתן בגובה 20% מסכום כל קנייה ועד תקרת הסכום הטעון בכרטיס. הסבר זה צוין בצורה בולטת, ברורה וגלויה גם בעלון אשר צורף לכרטיס, במודעות, בפרסומות ובתקנון. מדובר בהטבה אטרקטיבית שניתנה בתוספת על מגוון הנחות קיימות ויוחדה רק לחברי המועדון".