תרמית המט"ח העולמית: בנקים ישלמו 3.3 מיליארד דולר קנס

מדובר בגל הראשון של קנסות נגד הבנקים הגדולים בפרשת הטיית שערי מט"ח שהתפוצצה בשנה שעברה

בנק  HSBC / צילום: רויטרס
בנק HSBC / צילום: רויטרס

רגולטורים בארה"ב, בריטניה ושווייץ חייבו 5 בנקים לשלם 3.3 מיליארד דולר בגל הראשון של הטלת קנסות מאז תחילת החקירה העולמית של הטיית שערי מט"ח בשנה שעברה.

בנק UBS משווייץ נקנס בסכום הגבוה ביותר, 800 מיליון דולר, לפי ההודעות של נציבות המסחר בחוזים עתידיים בארה"ב, רשות ההתנהלות הפיננסית הבריטית ורשות הפיקוח על שוק ההון בשווייץ. סיטיגרופ ישלם 688 מיליון דולר, JP מורגן ישלם 662 מיליון דולר, רויאל בנק אוף סקוטלנד ישלם 634 מיליון דולר, ו-HSBC ישלם 618 מיליון דולר.

עוד בנקים ויחידים עלולים להיקנס ולעמוד לדין בעקבות החקירה שנמשכה 17 חודשים, בנוגע לחשדות שלפיהם סחרנים בבנקים הגדולים שיתפו פעולה עם עמיתיהם בבנקים אחרים כדי להטות מדדים שמנהלי קרנות משלמים מט"ח בהתאם להם.

בנק ברקליס, שהיה בשיחות הסדר עם הרשויות, מסר היום (ד') כי הוא אינו מוכן להגיע לעסקה עם הרגולטורים. דויטשה בנק נמנה עם הבנקים שהחקירה לגביהם טרם הסתיימה.

משרד המשפטים האמריקאי והמשרד להונאות חמורות בבריטניה, Finma, שמנהלים את חקירת ההונאה בשוק המט"ח העולמי שמגלגל 5.3 טריליון דולר ביום, החלו במקביל בהליכי אכיפה נגד 11 עובדים של UBS.

"רבים יניחו שזהו סופו של פרק עגום במיוחד", אמר אנליסט בז'נבה שמסקר חברות פיננסיות, "אבל אנחנו פחות אופטימיים. הבנקים הגדולים עומדים בפני נטל כבד של התדיינות משפטית בשנים הבאות".

הבנק אוף אינגלנד פיטר את סחרן המט"ח הראשי שלו, מרטין מולט, שעבד בבנק המרכזי 30 שנה. מולט צוין לרעה בדוח החקירה כמי שלא דיווח לממונים עליו שסחרני מט"ח בבנקים נהגו להחליף ביניהם מידע על הזמנות של לקוחות.

החקירה התמקדה תחילה בנוהג של הסחרנים להטות את השערים היציגים של WM/Reuters, אך היא התרחבה לכלול חשדות שהסחרנים (דילרים) השתמשו במידע חסוי כדי להמר בכספי חשבונות פרטיים, וגבו מן הלקוחות עמלות מנופחות. יותר מ-30 סחרנים כאלה פוטרו, הושעו או הוצאו לחופשות מאז תחילת החקירה בשנה שעברה.

רשות ההתנהלות הפיננסית הבריטית (FCA) מסרה כי הקנסות שלה נוגעים ל"בקרה לא אפקטיבית" בבנקים מתחילת 2008 עד 15 באוקטובר 2013, שאיפשרה לבנקים "להעדיף את האינטרס שלהם על פני זה של לקוחותיהם, של משתתפי שוק אחרים ושל המערכת הפיננסית הבריטית". הסחרנים פעלו באופן "שלא יעלה על הדעת", לפי FCA.