האם דודי ויסמן ושרגא בירן ימשיכו לתמוך ברוזבאד?

סימני שבירה? לאחר שהזרימו מאות מיליוני שקלים לחברת הנדל"ן שבשליטתם, ויסמן ובירן טרם הודיעו על כוונתם לעמוד מאחורי תשלום האג"ח הקרוב של החברה

דודי ויסמן שרגא בירן / צילום: יונתן בלום ותמר מצפי
דודי ויסמן שרגא בירן / צילום: יונתן בלום ותמר מצפי

צמד בעלי השליטה בקונצרן אי.די.בי - אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה - נמצאים בכותרות בשבועות האחרונים, ולמרות הידרדרות במצבה הפיננסי של הקבוצה, ממשיכים השניים להפגין לפי שעה מחויבות להמשך התמיכה בה (עד היום הזרימו שניהם סכום עתק של 1.4 מיליארד שקל לקונצרן, והיד עוד נטויה).

אבל אלשטיין ובן משה אינם צמד המשקיעים היחיד אשר תומך בחברה הנמצאת בשליטתו, אשר נקלעה לקשיים. שני צמדים נוספים - ויסמן-בירן וברונפמן-פישר - מזרימים בשנים האחרונות סכומי כסף משמעותיים כדי לתמוך בהתחייבויות האג"ח של החברות שבשליטתם, וכדי לאפשר להן את המשך פעילותן השוטפת.

אצל דודי ויסמן ושרגא בירן, בעלי קבוצת המסחר והקמעונות אלון רבוע כחול, מדובר בהשקעה צדדית של השניים - חברת הנדל"ן המניב רוזבאד. עד היום הזרימו ויסמן ובירן יותר מ-200 מיליון שקל בהון ובהלוואות כדי לתמוך בחברה, אשר פעילותה מתרכזת בגרמניה ואשר הפסדיה בשנים האחרונות יצרו גירעון של 79 מיליון שקל בהונה העצמי.

אולם נראה כי בזמן האחרון מחויבותם לחברה, בעלת התחייבויות אג"ח של 73 מיליון שקל, הולכת ופוחתת. לקראת תשלום האג"ח הקרוב של רוזבאד, בהיקף של 28 מיליון שקל בסוף החודש הנוכחי, עדכנה אמש החברה כי פנתה לביילסול - החברה הפרטית שבאמצעותה מחזיקים בה ויסמן ובירן, לקבלת הבהרה אם בכוונתה "להמשיך ולתמוך בחברה כפי שעשתה רבות בעבר, ולהעמיד לטובתה את המקורות הנדרשים לצורך פירעון התשלום הקרוב למחזיקי האג"ח". ברוזבאד מדגישים, כי "ביילסול טרם הודיעה על רצונה להעמיד הלוואה נוספת כאמור".

איתות מבשר רעות קיבלו מחזיקי האג"ח ביולי האחרון, לאחר שדודי ויסמן, אחד מצמד הבעלים, עזב את דירקטוריון החברה, כחודשיים לאחר שעשה זאת היו"ר, בועז בירן (בנו של שרגא). מאסיפת מחזיקי האג"ח שהתכנסה בחודש שעבר נעדרו הבעלים, מה שהגדיל את חששות המחזיקים מאפשרות כי יפסיקו לעמוד מאחורי התחייבויותיהם לרוזבאד, שאליה היו מחויבים עד כה.

בקופתה של רוזבאד היו בסוף הרבעון השני מזומנים בהיקף של 3.5 מיליון שקל בלבד מול התחייבויות שוטפות של קרוב ל-600 מיליון שקל - עיקרן לבנקים. בעקבות הפרה של אמות המידה הפיננסיות להלוואה של כ-105 מיליון אירו, שנלקחה למימון רכישת פורטפוליו הנכסים של רוזבאד בגרמניה, הודיעו השותפויות המחזיקות בנכסים לפני כמה שבועות על כוונתן להגיש לביהמ"ש המוסמך בגרמניה בקשה לפתיחת הליכי חדלות פירעון.

ממשיכים לתמוך בישראלום

לעומת סימני השבירה אצל ויסמן ובירן, ממשיכים מי שהיו בעבר שותפים של השניים ברכישת הרבוע הכחול, מתיו ברונפמן ושולם פישר, לתמוך בחברת ההשקעות ישראלום, שבאמצעותה הם מחזיקים 19% ממניות רשת הקמעונות שופרסל.

השבוע הודיעו השניים, המחזיקים בין היתר בזיכיון איקאה בישראל, את הסכמתם להגדיל את התמיכה בחברה ב-40 מיליון שקל באמצעות פיקדון חיצוני שהם מעמידים לה כבטוחה. כל סכום שיועבר לישראלום מתוך כספי הפיקדון ייחשב כהלוואה שהעמידו בעלי השליטה לחברה.

הבטוחה ניתנה כדי לסייע לישראלום לעמוד באמת מידה פיננסית בנוגע להלוואה שלקחה לפני כמה שנים מקונסורציום בנקים - הכולל את הפועלים, אגוד ומזרחי-טפחות, לצורך רכישת מניות שופרסל מידי צמד בעלי השליטה.

בחודשים האחרונים הפרה ישראלום את אחת מההתניות הפיננסיות של הסכם ההלוואה (שאותה נטלה ב-2010), מה שאפשר לבנקים לדרוש את פירעונה המיידי.

ההתחייבות הנוכחית מגדילה את סכום ההזרמות של ברונפמן-פישר לישראלום לכ-400 מיליון שקל, שעל כ-70 מיליון שקל מתוכם הודיעו לפני פחות משלושה חודשים - גם הם לצורך עמידה בהחזרי ההלוואה ששימשה לרכישת מניות שופרסל.

ישראלום סובלת מצניחה של כ-30% שמציגה מניית שופרסל מתחילת השנה, וחלק ניכר מהירידות נרשמו בחודשים האחרונים בעקבות תוכנית התייעלות שהציגה, והפסדים משמעותיים שרשמה בעקבותיה (כ-149 מיליון שקל בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה).

ישראלום השקיעה לפני כמה שנים קרוב ל-1 מיליארד שקל ברכישת מניות שופרסל - עיקרן מידי ברונפמן ופישר, ברמות שווי שהתבררו בדיעבד כגבוהות מדי. כיום שווי החזקתה עומד על כ-370 מיליון שקל בלבד.

הפסדי החברה מצטברים לכמעט חצי מיליארד שקל מאז 2011.

בסיכום הרבעון השני של השנה הציגה ישראלום התחייבויות של 1.14 מיליארד שקל - מתוכן כ-680 מיליון שקל התחייבויות שוטפות, מול קופת מזומנים של 15 מיליון שקל בלבד. התחייבויות האג"ח של ישראלום מצטברות לכ-100 מיליון שקל, והתשלום המשמעותי הקרוב, בהיקף של כ-29 מיליון שקל, צפוי בסוף חודש מארס הקרוב.

הנתונים הפיננסיים של רוזבאד וישראלום
 הנתונים הפיננסיים של רוזבאד וישראלום