ד"ש מבריז'יט בארדו

התוכנית הכי טובה בטלוויזיה הערב היא סרט בן כמעט 59 שנים

כשלניס קראו עוד ניצה

"ואלוהים ברא את האישה", יום א' 22:00, ערוץ yes3

כאשר התוכנית הכי טובה בטלוויזיה הערב היא סרט בן כמעט 59 שנים, מותר להרהר בצער בעובדה שמכל-כך הרבה ערוצים יוצא כל-כך מעט. מצד שני, אפשר פשוט ליהנות מסרט שחולל מהפכה כמעט מבלי שהתכוון לכך.

ייתכן שסוד ההצלחה שלו טמון בכך שגם הכוכבת הגדולה שלו, בריז'יט בארדו, הפליאה לשחק את האישה הסקסית ש(כאילו) לא מודעת לקסם שהיא מהלכת על גברים. בכל אופן, יש כאן הוכחה שסקס מוכר.

ב-1956 ליהק הבמאי הצרפתי רוז'ה ואדים את אשתו הצעירה, אז בת 22 בלבד, לתפקיד הראשי בסרט על צעירה משוחררת (עניין חדש כשלעצמו, אפילו בצרפת), שמעדיפה שיזוף "טופלס" ומחזרים צעירים על פני עבודה משעממת ומאהב קשיש.

השילוב בין בארדו הצעירה לנופי הריוויירה הפך אותם ליעד לוהט בקרב "חוג הסילון" שהחל להתהוות באותם ימים. בארדו הייתה למושא תשוקה עולמי ממש כמו החופים שבהם נחשפה, תרתי-משמע, בפני העולם.

בישראל של אותם ימים קראו לניס בשם "ניצה" ולכוכבת הצעירה בשם "בה-בה" (ראשי התיבות של שמה בצרפתית), וממש כמו הקריירה הקצרה שלה - לפני שפרשה בשיא והקדישה את חייה למאבק למען בעלי חיים - גם הרומן הישראלי-צרפתי היה קצר.

* ציון: 8

"האישה היא הכושי של העולם"

"לא יכולה בלי זה", יום א' 20:35, ערוץ MGM

מי שרוצה להקדיש את כל הערב לסרטים פורצי דרך בתחום מיניות האישה, יכול להקדים לקלאסיקה הצרפתית את הסרט הזה, הראשון של ספייק לי.

ג'ון לנון שר פעם על כך ש"האישה היא הכושי של העולם", כלומר - מדוכאת בלי קשר לצבע עורה. בסרט הזה לי מעניק חירות לשניהם: גם לשחורים וגם לנשים.

גם היום אפשר לטעון שהוליווד סובלת ממיעוט כוכבים שחורים, קל וחומר שהדברים היו נכונים לפני 30 שנה. אלא שלי עשה כאן משהו מתוחכם יותר: הוא לא הציג רק שחורים במצב "נורמלי" (מתחבטים בענייני זוגיות, קריירה וכיו"ב), אלא גם אישה צעירה ומשוחררת שלא ממהרת להתחייב לגבר אחד.

אם מיניות נשית הייתה כמעט טאבו בהוליווד, מיניות של אישה שחורה הייתה משהו שפשוט לא קיים - עד שהוא הגיע.

אמנם הסרט הזה זכה להערכה רק בדיעבד (אחרי שספייק לי הפך לבמאי מפורסם), אבל הערכה מוצדקת.

* ציון: 8

טראש מקסים

"מי לבשה את זה?", יום א' 22:40, ערוץ !E

מי שמתענג על טלוויזיה כחטא-אסור, כלומר צופה במודע בהבל-הבלים רק כדי לנקות את הראש, ימצא כאן יעד מקסים: מה יותר מביך עבור כוכבת הוליוודית מלגלות על השטיח האדום כוכבת אחרת לובשת את אותה השמלה? רק לגלות שהכוכבת השנייה מדגמנת את השמלה באופן מוחץ יותר. אאוץ'.

כן, זה דבילי - כמו רוב התוכניות בערוץ הזה, שנועדו למלא את הראש בעובדות חסרות חשיבות על אנשים מוכרים היום ונשכחים מחר. אבל בדרכו המוזרה, זה גם מהנה מאוד.

* ציון: 7