עובדי ערוץ 10 במחאה: מחשיכים את המסך עד הבוקר

(עדכון) - היום אמורה הרשות השנייה לחלט את ערבויות ערוץ 10 ולהתחיל בהליך סגירתו בסוף החודש ■ יוניברסל מקאן כבר העבירה מקדמות לערוץ

ערוץ 10
ערוץ 10

עובדי ערוץ 10 מחשיכים הערב (א') החל מהשעה 22:30 ועד 6:00 בבוקר את המסך, במחאה על אי-סיוע של הרשות השנייה להצלת הערוץ ולהענקת רישיון. העובדים העלו שקופית שתקרא לראש הממשלה בנימין נתניהו להתערב מיידית.

בשקופית נכתב: "בעוד 3 ימים ערוץ 10 ייסגר. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שמשמש כשר התקשורת, מסרב למצוא פתרון. בשל כך החליט ועד העובדים להפסיק הלילה את שידורי ערוץ 10".

היום אמורה מועצת הרשות השנייה לחלט את ערבויות הערוץ ולהתחיל בהליך סגירתו בסוף החודש, ואולם בערוץ 10 מתעקשים כי די בתשלום החוב בגין דמי זיכיון שלא שולמו במהלך השנה האחרונה, על מנת להעניק לערוץ רישיון.

כפי שפורסם בראשונה ב"גלובס", עיקר 36 מיליון השקלים שגייס ערוץ 10 מגיעים ממשרדי הפרסום, שלאורך השנים היו הגורם העיקרי שסייע לו להתקיים כלכלית. היום התברר כי משקיעים אחרים שהיו אמורים להעביר הלוואה מכיוונם נקלעו לסבכים ביורוקרטיים, ולכן הסכימה יוניברסל מקאן להיות הראשונה שתעניק לערוץ מקדמה על מלוא הסכום של 36 מיליון שקל, על חשבון קניית מדיה לשנתיים הקרובות.

ביוניברסל התנו על העברת המקדמה בכך שמועצת הרשות תעניק רישיון לערוץ 10. ואולם נכון לכתיבת שורות אלה, במועצה לא מוכנים להתחייב על הענקת רישיון, לפני שיתקבל הכסף במשרדי הרשות השנייה, ויתקיים על כך דיון במועצת הרשות השנייה. לאורך כל היום מתקיימים דיונים בין ראשי ערוץ 10 ובין ראשי הרשות השנייה.

בשנת 2014 לבדה רכשה יוניברסל מקאן זמן פרסום בערוץ 10 עבור לקוחותיה בסכום כולל של יותר מ-100 מיליון שקל, כך נמסר היום מהחברה. אך ערוץ 10 לא לבדו - גם בערוץ 2 נהנו ממקדמות נדיבות של משרדי רכש המדיה, בעיקר בזכיינית רשת כשזו נקלעה לקשיים פיננסיים.

"החברה מאמינה שיש חשיבות עליונה לקיומם של לפחות 2 ערוצי טלוויזיה עם שתי חברות חדשות עצמאיות, על מנת לשמור על התחרות בענף הטלוויזיה, לטובת הצופים והמפרסמים", נמסר מיוניברסל. "סגירה אפשרית של ערוץ 10 נוגדת את האינטרס הציבורי ואת עקרונות הדמוקרטיה, חופש העיסוק, חופש הביטוי ושמירה על תחרות חופשית גם בענף הטלוויזיה".

ל"גלובס" נודע כי הריבית על המקדמה תעמוד על 3%.

במקביל נמשכים המגעים של מנכ"ל הערוץ יוסי ורשבסקי וצוותו מול חברות רכש מדיה נוספות, וההערכה היא כי גם מדיה קום מקבוצת אדלר-חומסקי וחברות אחרות יצטרפו ויעניקו מקדמות נדיבות לערוץ, אם ישתכנעו כי גם בשנה הבאה ימשיך להתקיים ויוכל להחזיר את חובו.

למשרדי הפרסום יש אינטרס מובהק בהמשך קיומו של השוק במצבו הנוכחי ובתוך כך בהמשך קיומו של ערוץ 10. נפילתו של הערוץ עשויה להביא לעלייה דרמטית במחירי הפרסום בערוץ 2 ולהפכו למונופול שיגביל את האפשרויות של המפרסמים ולכוח משמעותי של הזכייניות על הפרסומאים. אילן שילוח, עם זאת, אינו מעוניין בהשקעה משלו בערוץ 10, למרות שלא אחת התפתה לדון בעניין. שליטת משרדי הפרסום בשוק המדיה משאירה בידיהם כוח משמעותי.

בערוץ נחושים לא לקבל הארכת זיכיון מהממשלה - מהלך שיצריך חקיקה - ודורשים לפתור זאת במועצת הרשות השנייה. על-פי גורמים משפטיים בכירים, אין צורך ממשי בשינוי מבנה הבעלויות של ערוץ 10 על מנת להוכיח איתנות פיננסית, וניתן לפתור את הסוגיה במשרדי הרגולטור, וללא צורך בהתערבות חיצונית.

באחרונה נפגשה יו"ר הרשות השנייה, אוה מדז'יבוז', עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, המחזיק גם בתיק התקשורת. בסביבתו של ראש הממשלה מדגישים כי נתניהו לא התייחס לסוגיה באופן ערכי ולא מוצא לפי שעה סיבה להתערב.

כמו כן, נודע כי נתניהו לא צפוי לפי שעה ליזום מהלך חקיקתי, בעיקר משום שערוץ 10 הצהיר כי אינו חפץ בכך, הלך-רוח אותו העבירה מדז'יבוז' לנתניהו.

בתוך כך, נודע, נמשכים המגעים מול המשקיעים השונים ובראשם - כפי שפורסם כאן בראשונה - מול תיא תקשורת בניהולו של יואב פרץ. הבוקר הגיעו אנשי תיא של עמי גניגר אל משרדי ערוץ 10 והמשיכו במגעים. לאור העובדה כי החברה היא ציבורית, אנשיה נמנעים מלהגיב לדברים. ואולם, ל"גלובס" נודע כי נראה כי קיימת שביעות-רצון בין הצדדים.

מהרשות השנייה נמסר בתגובה: "כפי שהרשות שבה והדגישה לאורך כל התקופה האחרונה, כל עוד ערוץ 10 אינו מסוגל לכסות את חובותיו מתקופת הזיכיון העולים כדי עשרות מיליונים, אין כל אפשרות חוקית וציבורית לקיים דיון במועצת הרשות השנייה בבקשת הרישיון שהוגשה על-ידו. יוזכר כי בהתאם לקבוע בחוק, על ערוץ 10 לשלם את חובו בגין דמי זיכיון ודמי הפצה על סך 36 מיליון שקל ולהציג יכולת כספית וכלכלית לקיום שידוריו, כתנאי בסיס לדיון במועצת הרשות השנייה בבקשתו לקבלת רישיון. ככל שלא יוצגו תנאים אלה, הפתרון היחידי האפשרי במקרה זה הינו תיקון חקיקה.

"לצערנו, על אף הצהרות הערוץ על כניסת משקיע לתמיכה בפעילותו בשנים הקרובות, נתבשרנו בימים האחרונים כי אין כל הסכם עם משקיע שיתמוך כלכלית בפעילות הערוץ. לאור האמור, ובהתחשב בכך שטרם נתקבלה ברשות השנייה כל הודעה מטעם ערוץ 10 על הפקדת הכסף לכיסוי חובו, יחולטו כספי הערבות של הרשות, וזאת בהתאם להחלטת המועצה. במקרה שימולאו התנאים הנדרשים, תתכנס מועצת הרשות השנייה לדון בבקשת הערוץ לרישיון.

"יוזכר כי כבר בתחילת חודש דצמבר המליצה הרשות השנייה להנהלת הערוץ לפעול ולקדם את פתרונות החקיקה האפשריים בעת הזו, אשר בכוחם להבטיח את המשך קיומו ולשמור על פלורליזם בעת זו בישראל. כן הוצגו בפני כל גורמי הממשלה החלופות הרלוונטיות לחקיקה.

"צר לנו כי בערוץ 10 בוחרים במאבק תקשורתי נגד הרשות השנייה ובהפרחת ידיעות שעולות חדשות לבקרים אודות משקיעים, אשר בסופו של יום בוחרים שלא להשקיע בפעילות הערוץ".

ערוץ 10 / צילום מסך
 ערוץ 10 / צילום מסך