שוק המלצות התוכן בישראל: טאבולה ואאוטבריין ראש בראש

דרמה בשוק המלצות התוכן המקומי שמגלגל 30 עד 40 מיליון שקל בשנה: טאבולה יוצאת למאבק מול אאוטבריין ששולטת בתחום

אדם סינגולדה / צילום: כפיר זיו
אדם סינגולדה / צילום: כפיר זיו

אאוטבריין וטאבולה, שתי השחקניות המובילות בתחום המלצות התוכן - אלה שמופיעות בתחתית הכתבות שהגולשים קוראים וממליצות על תוכן נוסף שעשוי לעניין אותם - כבר רגילות להתחרות זו בזו על לקוחות גדולים בארה"ב, אירופה ובשאר העולם, אך עד השבועות האחרונים, השוק הישראלי - זה שממנו פרחו השתיים - לא נחשב לזירת התגוששות של ממש. חברת אאוטבריין שולטת ביד רמה בשוק המקומי וטאבולה די ויתרה עליו בתחילת הדרך.

טאבולה, שהקים אדם סינגולדה, פעלה כאן לפני כמה שנים טובות, כשהציעה לאתרים רק המלצות על תכני וידיאו, עוד לפני שפיתחה טכנולוגיה דומה לתכני טקסט, אך בסוף נטשה את המאבק והותירה את הביצה המקומית לאאוטבריין שהקימו ירון גלאי ואורי להב. הספיחים הכמעט יחידים שאפשר לראות בשוק המקומי של טאבולה הם בכתבות הווידיאו של כלכליסט ובכתבות של אתר "גלובס" באנגלית.

כעת טאבולה, שהודיעה בשבוע שעבר על גיוס של 117 מיליון דולר, החליטה להסתער על השוק הישראלי כחלק מהתרחבות גלובלית של החברה לשפות נוספות. ל"גלובס" נודע כי בשבועות האחרונים נציג החברה נפגש עם נציגי האתרים המובילים בישראל במטרה לשכנע אותם לערוק מאאוטבריין ולשלב את מערכת ההמלצות של טאבולה.

הכניסה המחודשת של טאבולה לשוק המקומי, שצפויה להיות מגובה גם באנשי מכירות ייעודיים, מכניסה את המתחרה אאוטבריין לכוננות ואפשר לראות מעט סימני לחץ מכיוונה.

משיחות שקיימנו ב"גלובס" עם בכירים במספר אתרי אינטרנט ישראלים, הם מספרים על כך שבאאוטבריין מודעים לניסיונות המחודשים של טאבולה להתפקס על ישראל ומנסים להשוות תנאים ולתת הצעות אטרקטיביות כדי לשמור על הלקוחות הגדולים אצלה.

טאבולה צפויה להראות המלצות בפועל באתרים ישראלים בשבועות הקרובים ובחברה, כך נראה, מצפים לתפוס דג שמן ברשת כדי להראות שאתר ישראלי גדול שילב את המערכת שלה וכך למשוך אתרים נוספים.

גורם בתעשייה אמר ל"גלובס" כי "זה שיש שתי חברות בישראל שמתחרות על השוק, זה יעשה רק טוב. האתרים ירוויחו יותר כסף מהתחרות הזו". אותו גורם העריך כי השוק המקומי גדל מדי שנה וב-2014 גילגל 30-40 מיליון שקל מהכנסות מפרסום תוכן באמצעות המערכת של אאוטבריין.

המודל העסקי של שתי החברות מתבסס ברובו על עיקרון פשוט של תשלום פר הקלקה (PPC) ומוטמע בתוך מערכת ההמלצות. כך, אתר תוכן מציג בתחתית כתבה מספר המלצות תוכן - חלקן פנימיות ואחת לפחות חיצונית. ההמלצה החיצונית יכולה להיות לאתר תוכן אחר או לרוב לכתבת תוכן של מותג או מפרסם. אלה משלמים לחברת ההמלצות עבור הטראפיק שהגיע לאתר שלהם וההכנסות מתחלקות בין חברת ההמלצות לבין אתר התוכן שהפנה לאתר החיצוני.

הכסף הוא בסוף הפקטור המרכזי בהחלטה של אתר כזה או אחר לעבור למתחרה או להישאר עם המערכת הקיימת, כשההצעות משתנות בין רף ההתחייבות להכנסות מינימום חודשיות שמציעות החברות לאתרים או יחס החלוקה בהכנסות בין החברות לבין האתרים.

ומה באשר לשוני בטכנולוגיה? מהשיחות עם גורמים בתעשייה עולה כי הם לא רואים שוני מהותי. "בסופו של יום, כולם עובדים על מנוע די דומה כך שהטכנולוגיה והאלגוריתמים לא כל כך שונים", טוען גורם בתעשייה.

מטאבולה נמסר: "אנחנו מתרגשים מהכניסה לישראל ורוצים להיות פה לטווח הארוך. אנחנו מדברים על עסקאות של שנים ארוכות ומתכננים להמשיך ולהשקיע פה".