מבחן דרכים: מרצדס CLS גרסת 63 - מכניקת קוואנטים

גרסת 63 של מרצדס CLS היא מכונית ספורט אקזוטית, שמתאימה לכבישי ישראל כמו שהפילהרמונית של ברלין מתאימה למתנ"ס שכונתי, אבל הריגוש שהיא מייצרת שווה כל אחד ממאות אלפי הדולרים שהיא עולה

נפתח בכמה מספרים, שאותם מומלץ מאד לכתוב על פתק ולהצמיד לשמשה הקדמית של מרצדס CLS63AMG לפני כל נסיעה. כ-3,000 עד 50 אלף שקל. זהו טווח שכר הטרחה, שגובים עורכי דין לתעבורה על טיפול בעבירות מהירות בהתאם לחומרתן.

4,000 שקל הוא הסכום הממוצע, שאותו הם יגבו על טיפול בפסילת רישיון נהיגה. 750 שקל הם הקנס הממשלתי על מהירות של עד 40 קמ"ש מעל המהירות המותרת בדרך בין-עירונית והמספר האחרון הוא 12 שקל ו-30 אגורות לפעימה. זה מחיר הבסיס של המונית, שתאסוף אותך במשך החודשים הארוכים, שלאחר שלילת הרישיון.

CLS63AMG_מרצדס
 CLS63AMG_מרצדס

את המספרים הללו כדאי לשנן ולזכור כי ה-CLS63 היא לא עוד קופה גדולה, מפוארת ומפנקת, מהסוג שאנשים אמידים (מאוד) בישראל וברחבי העולם נוהגים לקנות לעצמם כפיצוי על משבר גיל ה-50 או לצורך הנעמת הפנסיה. זו מכונית ספורט ביצועים אקזוטית וקשוחה בליגה של פרארי, פורשה 911 ושות', שרק במקרה מגיעה עם ארבע דלתות, במושב אחורי מרווח ואבזור מותרות מפואר.

מי שיפעיל, למשל, את מצב "בקרת הזינוק" של המכונית, יגלה שעל כביש ישר המכונית הזו מסוגלת לזנק מאפס ל-100 קמ"ש ב-3.8 שניות, רק מעט איטי יותר מפורשה 911 טורבו. זו גם מכונית שיכולה להגיע בקלות ל-300 קמ"ש לאחר הסרה של פקודת התוכנה שמגבילה את המהירות (תמורת כמה דולרים למוסכניק המקומי.

אתם לא צריכים להיות פורעי חוק משולחי רסן כדי להסתבך עם המכוניות הזו. גם האצה כמעט אגבית בקטע כביש שהתפנה זה עתה תסדר את היום לקצין המשמרת במרכז הבקרה של מצלמות המהירות בירושלים.

למרבה המזל, העיצוב החיצוני של ה-CLS מסווה את מהותה האמיתית של המכונית. אמנם זה בהחלט לא עיצוב נחבא אל הכלים, ואורך של כ-5 מטרים בשילוב עם חישוקי 20 אינץ', צמיגי ענק, מפלטים מאסיביים, כונסי אוויר קטנים, סמל גדול של מרצדס ותוויות V8 טורבו מושכים לא מעט תשומת לב מצד מביני עניין - אבל עדיין אפשר להשתלב איתה בכביש ציבורי מבלי לעורר מהומות ולמשוך את עינם הפקוחה של אוכפי החוק, מה שקשה לעשות עם מכוניות בעלות ביצועים מקבילים מבית פורשה, פרארי ושות'.

תא הנוסעים הוא בדיוק מה שמצפה לקבל לקוח, שמוציא על מכונית כ-140 אלף אירו (באירופה, לפני 100 וכמה אחוזי מס בישראל). הפינוק לחושים כולל מושבי ספורט מרהיבים עם חימום, קירור, מסאז' ומנועים אקטיביים, שמכוונים את תמיכת הצד בהתאם לזווית הנטייה של הרכב; דיפוני עור, עץ ואלומיניום באיכות העיבוד הגבוהה ביותר; מערכת קול לאודיופילים; וגם שעון אנלוגי מובנה אחד, מתוצרת IWC שאפהאוזן השוויצרית, שעולה להערכתנו כמו המכונית המשומשת שבה אנחנו נוסעים ביום יום.

אבל, בסך הכול, למעט כמה פריטים ייחודיים - כמו הגה ספורט עבה, מוט הילוכים קצרצר, מד מהירות, שמסתיים בספרה 340, וכפתור אדום שעליו כתוב AMG (נחזור אליו בהמשך), זהו התא המוכר של ה-CLS מדור אחרון. הוא מציע שפע של מרחב לארבעה מבוגרים, למרות גג נמוך יחסית, הנדסת אנוש מצוינת ותא מטען ענק, שתוכנן כנראה עבור נהגי פורמולה 1 חובבי גולף.

לרוב אנחנו לא מקדישים כאן מילים יקרות לפנסי החזית, אולם אלו שבמודל 2015 הם בבחינת "אובר קיל": לא עוד נורות, שמחווטות למקור כוח אלא פנסים נשלטים על ידי מחשב, שמכוון בהתאם לתנאי הנהיגה והדרך את גובה התאורה, תצורת התאורה, עוצמת התאורה ומה לא. בקיצור, לא רק עור לגויים אלא גם אור לגויים.

לחיצה על כפתור ההתנעה משכיחה מיד את תא המטען, את המושבים האחוריים ואת שאר העולם. המנוע מתעורר לחיים בקול נביחה קולני - אידיאלי לבטיחותם של חתולים - ולחיצה קצת יותר נמרצת על הדוושה מפיקה צליל גרגור בס סמכותי. עוד מעט לחץ והגרגור הופך ליללה מסמרת שיער נוסח מכוניות המרוץ של סדרת ה-DTM בגרמניה.

זו מוזיקה מרגשת וממכרת, שיכולה להכניס אותך לצרות ליד גורמי אכיפת החוק יותר מפסקול של "גאנגסטה ראפ" בלוס אנג'לס. בניגוד למנועים רבים, שמהונדסים כיום מלאכותית להשמיע קולות ספורטיביים, המנוע הזה מרוויח בכבוד כל דציבל. מי שרוצה לדעת למה המכונית הזו מתוכננת, צריך רק ללחוץ על כפתור הקסמים AMG, שמעביר את תכנות התיבה, המנוע, ההגה והמתלים למצב הקרבי ביותר שלהם.

אנחנו יכולים לספר כאן עד מחר על 557 כוחות סוס, על מומנט הזוי של 72 קג"מ ועל תיבת הילוכים כפולת מצמדים, שמסוגלת להוריד שלושה הילוכים מהר יותר מהזמן, שלוקח לך לחשוב על זה.

אנחנו יכולים גם להשתמש בקלישאות המוכרות של "בעיטה בגב" ו"אופק מעורפל", אבל קשה לתאר במילים את התחושה הייחודית שבה כל פקודה עצבית לרגל ימין כאילו משנה את משוואת הזמן/מרחב המוכרת, לוכדת אותך בבועה ומעבירה את כל הסביבה להילוך איטי. אולי נוסחאות מעולם מכניקת קוואנטים יתארו זאת טוב יותר.

כמקובל אצל חטיבת AMG, כל הכוחות הפיזיקליים הקיצוניים נשלטים בצורה מושלמת על ידי הנעה כפולה, הגה חד כתער ומתלי אוויר, שמאפשרות לך להיכנס בקלות ב-160 קמ"ש, שמכונית רגילה הייתה מאבדת ב-80 קמ"ש. אפילו נוחות הנסיעה סלחנית במצב "נוחות", אם כי היא רחוקה מאד מלהיות רכה.

עם תג מחיר של כ-1.2 מיליון שקל (בהתאם לתוספות) יכולנו לטעון, שה-CLS63 המדהימה והמרגשת הזו לא ממש רלוונטית לנוסחה של תמורה לכסף. יכולנו גם לטעון, שהיא מתאימה לכבישי ישראל כמו שקונצרט של הפילהרמונית של ברלין מתאים למתנ"ס שכונתי.

הכול נכון, אבל אחרי חודש ינואר 2015, שבו עלו על כבישי ישראל כמה עשרות מכוניות חדשות עם 400 עד 600 כ"ס, חלק לא מבוטל מהן בטווח של 200 עד 400 אלף דולר, נשארנו בלי מילים.

חלק מהמתחרות

ב.מ.וו M6 גראן קופה

גרסת M6 הקרבית של הגראן קופה האלגנטית של ב.מ.וו מציעה מנוע V8 4.4 ליטר, שמייצר 560 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית ממסלול המרוצים. היא מסוגלת להאיץ מאפס ל-100 קמ"ש ב-4.2 שניות ולהגיע תיאורטית ליותר מ-280 קמ"ש. מיובאת על פי הזמנה.

פורשה פנאמרה טורבו

ב-1.54 מיליון שקל מציעה הגרסה הבכירה של הקופה-ארבע-דלתות מבית פורשה מנוע 4.8 ליטר טורבו, שמייצר 520 כ"ס (יש גרסה מחוזקת) ומסוגל להאיץ את המכונית מאפס ל-100 קמ"ש ב-4.1 שניות ולגור על 305 קמ"ש. מכוניות מפנקת מאד לארבעה נוסעים פלוס מטען.

אסטון מרטין ראפיד S

המצטרפת החדשה לפלח מגיעה עם ייחוס בריטי, תא אולטרה מפואר בעבודת יד ותג מחיר של 1.58 מיליון שקל. יש לה מנוע 6 ליטרים אטמוספרי עם 560 כ"ס, ויש לה את המהירות הסופית הגבוהה בחבורה, לא פחות מ-327 קמ"ש.