גאווה ישראלית בתערוכת הבנייה הגדולה בעולם

תערוכת "BAU" משכה אליה יותר מרבע מיליון מבקרים והציגה את החידושים הכי חמים בענף הבנייה ■ בין היתר: פטנט ישראלי להצללה חכמה של קירות מסך וחלונות ביתיים

שוו בדמיונכם אירוע שמשתרע על 180 אלף מ"ר שעליהם ניצבים 17 אולמות ובתוכם יותר מ-2,000 ביתני תצוגה של חברות מחמש יבשות ויותר מ-40 מדינות, וכולו עוסק בענף הבנייה. זו היא תערוכת "BAU" שהתקיימה במשך שבוע בחודש שעבר במינכן, גרמניה, ואליה הגיעו יותר מרבע מיליון(!) מבקרים ממאה מדינות, 70 אלף מחוץ לגרמניה, ובתוכם נציגות ישראלית מרשימה של אדריכלים מהשורה הראשונה, מהנדסים ואנשי ביצוע.

התערוכה, הנחשבת לאירוע המרכזי והחשוב ביותר בענף הנדל"ן העולמי, היא במה לחשיפה של חידושים בתחום כמו גם הזדמנות לאיתור טרנדים המתגבשים בתוכו. כך למשל, בלטו תצוגות חיפויים המתאימים לבנייה גבוהה וכלים המתמודדים עם התקנתם ועם תחזוקתם. אלה, לצד מנגנונים המשפרים פעילות מעליות, ופטנטים להקלה על ניהול חניות תת קרקעיות בסדרי גודל שנדרשים בבנייה רוויה וגבוהה, ייצגו את תנופת הבנייה במזרח, המתאפיינת בריכוזים של משתמשים בסדר גודל עצום על שטחים קטנים יחסית.

לצרכים מסורתיים בבנייה הצטרפו מוצרים שמייצגים חדשנות ומשלבים בתוכם טכנולוגיות מעולמות אחרים. כזו היתה למשל התרומה הישראלית לתערוכת BAU, בדמותה של חברת אורשייד.

מנגנונים וחומרים אחרים ייצגו התמודדות עם מצוקת דיור באמצעות בנייה מהירה וקלה, גם של מוסדות ציבור - דבר נדרש כתוצאה משינויים דמוגרפיים ביישובים ותיקים וקיימים. התנופה הנוכחית בהתחדשות עירונית מצאה את ביטויה באמצעים טכנולוגיים וחומרים המאפשרים הפיכת מבנים ותיקים לנגישים וקיימיים ("ירוקים"), תוך התמודדות עם תקני שימור בניינים מחמירים.

הנה טעימה מזוקקת, של כמה מהמוצגים המיוחדים.

מדרגות נעות 2.0

מראשית הבנייה היו מדרגות אלמנט שכיח בכניסה לבנייני ציבור כמו כנסיות, תיאטראות, בתי משפט, מקדשים וארמונות (שנהפכו למוזיאונים). מבנים כאלה כפופים לרוב להוראות שימור, ולכן נתקלים באתגר ברצונם להיות נגישים לכל, בלי לאבד את עיצובם. חברת גולדמן הדנית פיתחה מנגנון המותקן מתחת לגרם מדרגות קיים והופך אותו, בשעת הצורך, לשטוח, בלי לפגום במראהו המקורי.

וולה פארקינג: הדור הבא

על חניות אוטומטיות אומרים שאת מחיר התענוג בכניסה אליהן, משלמים, וביוקר, ביציאה. קיצור ההמתנה הוא האתגר הגדול של חניונים אלה, וככל שהם גדולים, כך גדל האתגר. חברת סרווה מתיימרת לחלוף מעל המשוכה באמצעות תכנון מראש של מועד היציאה. החניון האוטומטי שלה מתחבר לאפליקציה אישית בטלפון הסלולרי, ומאפשרת לנהג לתזמן מראש את מועד שליפת כלי הרכב. אחד היישומים הוא חניונים בשדות תעופה: הנהג מזין לאפליקציה את מספר הטיסה, והיא מתזמנת את שליפת המכונית מהחניון בתיאום עצמאי עם לוח הטיסות.

משחקי ג'ולות

טרנד המגדלים, הפך את הזכוכית לחומר בנייה שכיח, בשל תכונות הבידוד, השקיפות והעמידות. זה נוגע לבנייה חדשה ולזכוכית חדשה. חברת stikloporas ממחזרת זכוכית לשבבים (פירורים דקים וכדוריות בגדלים שונים) שעשויים מתערובת שיש בה גם אוויר. הם קלים בהשוואה לזכוכית רגילה, אך ניחנים בתכונות החוזק, הבידוד התרמי והאקוסטי שלה, ומתאימים כחומר מילוי (זול יחסית לתכונותיו) בבנייה קלה, לקירות, תקרות ורצפות.

חוכמה מארץ השמש התמידית

גאווה ישראלית סיפק הביתן של חברת "אורשייד" שמפעל הייצור שלה נמצא בעיר ראשון לציון, שם פותחו תריסי רפפה חכמים המתאימים לטרנד הבנייה הנוכחי.

תריסי "אורשייד קונטרולייט" כלואים בין זכוכיות בזיגוג כפול, ויחד איתן יוצרים חזית הצללה חכמה שגם מבודדת אקוסטית וטרמית.

בהעדר ארגזי תריס (שאחד מחסרונותיהם הוא פגיעה בבידוד החדר), גדל גם פתח האור בשיעור של לפחות 20% - רווח כפול.

העובדה שהתריסים כלואים בין הזגוגיות חוסכת את הצורך בתחזוקה ובניקיון, ומצמצמת כמעט לאפס בלאי ונזקים שמקורם בפגעי מזג אוויר וחשיפה לשמש ישירה. גמישות מיוחדת נולדת מכך שהתריסים נפתחים ונסגרים מראש החלון או מתחתיתו, כך שאפשר להשאיר את החזית פתוחה לנוף, תוך הסתרה של החלקים התחתונים של חדרים בבית, וליצור בהם אווירת מרפסת. המערכות מתוכננות לתכנון התאורה הטבעית בחללי הבית באמצעים אלקטרוניים, תוך התממשקות למנגנוני "בית חכם", בחיבור למתגים בקירות, ובשלט רחוק, אך מצוידות גם באפשרות לשלוט בהן ידנית במקרה של הפסקת חשמל.

הקיר של סטיב ג'ובס

אם סטיב ג'ובס עוד היה עמנו והיה מחליט משום מה לעשות הסבה מעיצוב אביזרים אישיים לעיצוב חללי משרדים, יכול להיות שהוא היה מתכנן את המוצר הזה.

חברת ליקוס, שעוסקת במוצרי בנייה קלה לעיצוב וחלוקה של חללים משרדיים, פיתחה קיר רב תכליתי שאותו היא תתחיל לשווק בשנה הבאה תחת המותג smart iWall.

הקיר עשוי זכוכית שקופה, שנאטמת כשהיא מתפקדת כמסך טלוויזיה או צג מחשב שניתן לשליטה בעכבר אלחוטי, מקלדת של מחשב, שלט רחוק, והמפתיע מכל - כמסך מגע, כמו אייפון ואייפד. בקיר משולבת פונקציה שמאפשרת לכתוב על גביו בלחיצת אצבע (מפתח "הקיר החכם" מדגים זאת בתמונה).

תוספת מטארז' דרך מרפסת

חברת ולקוס הדנית הציגה פתרון לבעיה שכיחה של חללי עליות הגג הסובלים משימוש מוגבל בגלל השיפוע בשוליהם.

הפתיחה של החלון שפיתחה ולקוס, הופכת את החלק הנמוך בעליית הגג למרפסת צרפתית שאפשר לעמוד בה. הוא נפתח כלפי מעלה ודוחף את מסגרת המרפסת החוצה וכך מרחיב את החלק השמיש בבית, כי הוא הופך שטח לא מנוצל של "אין" - לחלק של "יש".