מנכ"ל אזורים סייע לתיווך בגיוסי אג"ח נדל"ן מארה"ב

דרור נגל קישר בין המתווך ינקי זאקס לחתם - פועלים אי.בי.אי, וליועצים רפי ליפא וגל עמית ■ העמלות שגרף זאקס בהנפקות ספנסר ואול-יר מוערכות בכ-4 מיליון שקל

דרור נגל / צילום: איל יצהר
דרור נגל / צילום: איל יצהר

מנכ"ל חברת אזורים , דרור נגל, סייע לאחרונה למתווך בהנפקות האג"ח של מספר חברות נדל"ן אמריקאיות בתל-אביב.

ל"גלובס" נודע כי נגל קישר בין המתווך האמריקאי ינקי זאקס (Yanky Sax) לבין חברת החיתום פועלים אי.בי.אי וצמד יועצי ההנפקות, רפי ליפא וגל עמית. בהמשך שידך זאקס בין היועצים הישראלים לשלוש חברות נדל"ן שפעלו לגייס חוב בשוק ההון של תל-אביב: ספנסר (של היזם ג'ואל גלאק) , אול-יר (ג'ואל גולדמן) ו-MDG (דיויד מרקס).

שתיים מהחברות הללו אכן הצליחו להוציא את גיוסי האג"ח שלהן לפועל בדצמבר 2014: ספנסר הנפיקה אג"ח בהיקף של כ-300 מיליון שקל, ואילו אול-יר גייסה כ-400 מיליון שקל. העמלות לצמד יועצי ההנפקה, ליפא וגל, עמדו בסך-הכול על כ-25 מיליון שקל בשתי ההנפקות, כאשר בשוק ההון מעריכים כי חלקו של זאקס עמד על כ-15% מסכום זה, כלומר כ-4 מיליון שקל.

בראיון ל"דה מרקר" בחודש דצמבר האחרון אמר זאקס כי "ההנפקות של חברות הנדל"ן מאמריקה הן הזדמנות שאי-אפשר להאמין. רעיון מעולה ויצירתי - זה טוב גם לחברות הנדל"ן האמריקאיות וגם לישראלים". באותו ראיון הוא אף טען כי הוא "מקושר בקהילה המקומית בניו יורק. יזמי נדל"ן מקומיים שרצו לגייס אשראי בישראל פנו אלי כי הם ידעו שאני מעורב בשוק ההון בישראל. שמעתי שרפי וגל הנפיקו את האג"ח של דה לסר ולכן פניתי אליהם. חיפשתי את הצוות הטוב ביותר".

הקשר בין זאקס לנגל נוצר, יש להניח, עקב פעילותו של זאקס - המקורב במשך שנים רבות לבעל השליטה באזורים, הרשי פרידמן - לשיווק דירות בפרויקטים של אזורים למשקיעים מארה"ב.

שכר של עד 243 אלף שקל בחודש

דרור נגל, 52, מונה למנכ"ל אזורים, מחברות הבנייה למגורים המובילות בישראל, בפברואר 2013. זאת לאחר תקופה ארוכה של חוסר יציבות בעמדת המנכ"ל. עלות העסקתו של נגל באותה שנה עמדה על 1.4 מיליון שקל ואשתקד שודרגו תנאי העסקתו: שכרו החודשי הועלה ב-15% מ-120 ל-138 אלף שקל בחודש, ובנוסף הוא יוכל ליהנות ממענק שנתי של עד 1.1 מיליון שקל, כך שעלות שכרו החודשית המקסימלית תעמוד על 243 אלף שקל.

נגל שימש בעבר כמנכ"ל זרוע ההשקעות של קבוצת הפניקס, ולפני כן מילא שורת תפקידים בכירים בבנק הפועלים: בשנים 2008-2006 הוא ניהל את האגף לבנקאות פרטית בינלאומית בבנק, לפני כן שימש כמנהל האגף לניירות ערך ונכסים פיננסיים, כמנכ"ל פועלים אחזקות פיננסיות וכמנהל אגף קרנות נאמנות בבנק.

עמלות ייעוץ יוצאות דופן

גיוסי האג"ח בשוק ההון הישראלי של חברות נדל"ן הפועלות בארה"ב הן מהתופעות הבולטות שאיפיינו את השוק בשנה האחרונה. בימים אלה פועלות שלוש חברות נוספות (רילייטד, GFI וטריטופ) כדי להצטרף למועדון הזה הכולל נכון להיום 7 חברות, שגייסו עד היום מיליארדי שקלים באג"ח מהגופים המוסדיים.

רפי ליפא וגל ועמית, צמד יועצי העל שהביא לשוק את רוב ההנפקות הללו, הם מי שבמו-ידיהם הצליחו להפוך את השוק המקומי לאטרקטיבי עבור חברות הנדל"ן הזרות. את קונספט גיוס החוב על-ידי חברות נדל"ן שלרוב פועלות בניו-יורק, נמצאות בבעלות של איש עסקים יהודי, ורשומות במקלט המס של איי הבתולה הבריטיים, הגו השניים כבר בשנת 2008, כשהביאו את חברת דה לסר להנפיק אג"ח בתל-אביב. בשנתיים האחרונות, עם התגברות התיאבון של הגופים המוסדיים לאג"ח קונצרניות - על רקע הריביות אפסיות והתשואות האלטרנטיביות הנמוכות - צברה התופעה תאוצה, וגררה פנימה יועצים וחתמים נוספים.

הסיבה לנכונותן של החברות הזרות לגייס בשוק המקומי נעוצה באפשרות להנפיק כאן אג"ח בריבית נמוכה וללא ביטחונות - אלטרנטיבה שאינה אפשרית בארץ מוצאן. הכסף הזול המגוייס בישראל איפשר לחברות הללו לשלם אשתקד ליועצי ההנפקות ולחתמים עמלות שמנות, בהיקף של עשרות מיליוני שקלים, כמותן לא נראו בשוק ההנפקות המקומי בעבר.