נילסן רוכשת את חברת הפרסום הדיגיטלי eXelate בכ-200 מ' ד'

אקסלייט אוספת מידע אנונימי על כ-5 מיליארד משתמשים בכל חודש ומוכרת אותו למפרסמים ■ מתחילת 2015 נרשמו אקזיטים של חברות ישראליות ב-1.94 מיליארד דולר - האם 2015 תהיה שנת שיא בהיי-טק הישראלי?

מאיר זוהר / צילום: תמר מצפי
מאיר זוהר / צילום: תמר מצפי

חברת נילסן העולמית השלימה את רכישתה של חברת eXelate הישראלית, שמפעילה פלטפורמה שמאפשרת חיפוש וניתוח מידע מפרסמים בדיגיטל. שתי החברות שיתפו פעולה קודם לכן, ונילסן עשתה שימוש בטכנולוגיה של eXelate. תנאי העסקה לא פורסמו, אך על-פי הערכות מדובר בהיקף של כ-200 מיליון דולר במזומן.

לדברי סטיב האסקר, הנשיא הגלובלי של נילסן, "הוספת הפתרונות של אקסלייט למשפחת המוצרים של נילסן מעצימה את יכולתנו לסייע למשווקים לשפר את היעילות של הקמפיינים הפרסומיים שלהם, ולעזור לחברות מדיה לשפר משמעותית את מכירת התוכן שלהם".

מארק זגורסקי, מנכ"ל אקסלייט, התייחס גם הוא לעסקה ואמר כי "החזון שלנו הוא להזין את כל תעשיית השיווק הדיגיטלי במידע ותובנות שישפרו משמעותית מכירה וקנייה של פרסום. אנחנו נרגשים מההזדמנות להאיץ את צמיחת החברה על-ידי מעבר לשלב הבא יחד עם חברת נילסן, שותפינו מזה זמן רב".

בריאן ווסט, סמנכ"ל התפעול של נילסן, הבהיר כי הרכישה לא תשפיע על כך. "נושא השמירה על הפרטיות נמצא גבוה בסדר העדיפויות שלנו ושל אקסלייט. נמשיך לעבוד בשיתוף-פעולה הדוק עם הצוות של אקסלייט, כדי להמשיך לבנות הגנות לפרטיות הגולשים גם למוצרים והפתרונות האחרים של נילסן".

מידע התנהגותי של גולשים

אקסלייט הוקמה ב-2007 על-ידי מאיר (אירי) זוהר, לשעבר מנכ"ל החברה וכיום חבר בדירקטוריון ויועץ לחברה, ואלעד אפרים, שעדיין נמצא בחברה ומכהן כסמנכ"ל הטכנולוגיה (CTO) של החברה.

זוהר עזב את כיסא המנכ"ל בדצמבר 2010, לאחר שהחליט שהוא רוצה לעזוב את ניו-יורק ולחזור לישראל וכיזם סדרתי (הקים בעבר את חברת Oridian שנרכשה על-ידי Ybrant, שם פגש את אלעד אפרים) להקים סטארט-אפ נוסף.

זוהר הקים ב-2012 סטארט-אפ בשם freshub, שמאפשר להזמין מוצרי צריכה בקלות ממכשירי מובייל בצורה כזו שניתן לנפנף במוצר מסוים מול הטאבלט והוא מתווסף לעגלת הקניות המקוונת. את מקומו של זוהר תפס מארק זגורסקי, שעבד כסמנכ"ל בכיר בחברה ב-3 שנים שקדמו למינוי.

חברת אקסלייט פיתחה בורסה למסחר במידע התנהגותי על גולשים אנונימיים, ובכך היא מקשרת מצד אחד בין בעלי המידע - לרוב אתרי תוכן - לבין המפרסמים, שזקוקים למידע כדי להתאים בזמן אמת פרסום רלבנטי, ממוקד ואפקטיבי יותר.

הטכנולוגיה של אקסלייט מאפשרת ניתוח ומינוף של מידע שנאסף באופן אנונימי על גולשים כדי לקדם החלטות קנייה באופן אופטימלי יותר עבור מפרסמים ומשרדי פרסום. כך, החברה אוספת, מנתחת ומפיצה מידע שכולל נתונים דמוגרפיים, תחומי עניין וכוחות קנייה שמתקבל מ-200 ספקי מידע שעוקבים אחר התנהגות הגולשים אונליין ואוף ליין. מדובר על מידע אודות למעלה מ-5 מיליארד משתמשים בחודש.

אקסלייט גייסה עד היום 32 מיליון דולר ומעסיקה כ-100 עובדים במשרדיה בניו-יורק, תל-אביב, שיקגו, סן פרנסיסקו, לונדון ופריז.

רכישה שנייה לנילסן בישראל

חברת נילסן, שנסחרת בבורסה של ניו-יורק לפי שווי של 16.6 מיליארד דולר, מוכרת בעולם בעיקר בתחום מחקרי השוק וכמי שאחראית למדידת הרייטינג בטלוויזיה האמריקאית, אך היא נחשבת לשחקנית חזקה גם בעולמות האונליין.

מדובר ברכישה השנייה של נילסן בישראל, לאחר שרכשה בעבר את חברת Buzzmetrics תמורת כ-100 מיליון דולר והקימה כאן מרכז פיתוח שנסגר לפני מספר שנים.

החברה שותפה בחממה טכנולוגית של המדען הראשי בקיסריה וכן שותפה בקרן ההשקעות Pereg Ventures, שבה שותפים שני משקיעים ישראלים. פרג מתכננת להשקיע גם בסטארט-אפים מקומיים.

המשקיעה המרכזית: כרמל ונצ'רס

המשקיעה הבולטת בחברה וזו שליוותה אותה מצמוד מהגיוס הראשון היא הקרן הישראלית כרמל ונצ'רס, שעל-פי הערכות מחזיקה בכ-25% מהחברה וצפויה ליהנות מהחזר של יותר מפי שלושה על ההשקעה.

שלמה דוברת, המשקיע, חבר הדירקטוריון מטעם כרמל ומי שליווה את החברה מקרוב בימיה הראשונים, מסביר מה הוביל לאקזיט הנוכחי. "נבנה פה מוצר שהוא ביג דאטה במובן הקלאסי, בורסת פרסום שעובדת עם הרבה פיסות של מידע ופועלת בשיתוף פעולה עם חברות כמו גוגל, יאהו ואחרות", הוא מציין.

לדבריו, הצעד העיקרי אולי שהוביל לעניין גובר באחרונה ב-eXelate קרה בדיוק לפני שנה, כשאורקל רכשה את BlueKai, המתחרה הגדולה של הסטארט-אפ הישראלי, בסכום של 350-400 מיליון דולר. זה היה ברור שאחרי העסקה של אורקל, יגיעו מתעניינים להתעניין באקסלייט, שנשארה החברה הפרטית היחידה בתחום שלה".

באשר למכירה, דוברת מציין כי "היה הליך תחרותי בין מספר רוכשים פוטנציאליים, כשהמחיר המוצע היה אחד השיקולים החשובים באופן טבעי אבל לא רק. העובדה שהיו יחסים טובים בין אקסלייט לבין נילסן והיכרות עמוקה בין הצדדים, עזרה לסגור את העסקה. מבחינה כלכלית, נילסן היו אגרסיביים ביותר".

מבחינת כרמל ודוברת עצמו, מדובר בשבוע מוצלח למדי, שבו נסגרו שתי עסקאות משמעותיות - גם זו של אקסלייט, שנחתמה ונסגרה; וגם זו של חברת רד בנד, שנחתמה לפני כחודש אך רק השבוע נסגרה סופית לפי סכום של 200 מיליון דולר לחברת Harman.

לאחרונה גייסה כרמל קרן רביעית בהיקף של 194 מיליון דולר, כשבין המשקיעים אפשר למצוא את ענקית החיפוש הסינית באידו. בנוסף, בפורטפוליו של כרמל נמצאות שתי חברות ישראליות - איירון סורס ואאוטבריין - שעשויות לצאת השנה או לכל המאוחר בשנה הבאה להנפקה בשווי של מעל למיליארד דולר.

exelate
 exelate

משקיעים נוספים באקסלייט

קרן Menlo Ventures השקיעה גם היא בחברה. הקרן מוכרת בזכות השקעות קודמות בחברות ישראליות, בהן Check, שנמכרה אשתקד ב-360 מיליון דולר ל-Intuit; חברת AeroScout, שנמכרה ב-2012 ב-240 מיליון דולר ל-Stanley Black & Decker. לפי מאגר IVC השקיעה הקרן גם בחברות כמו Glide, Takipi ו-Vidyo.

קרן נוספת היא Trident Capital, שהשקיעה בעבר גם בחברת PeriGen הישראלית. משקיעה נוספת, וזו שהובילה את סבב הגיוס האחרון של החברה בספטמבר 2012 בהיקף של 12 מיליון דולר היא קרן הפרייבט אקוויטי האמריקנית NewSpring Capital.

השוק: שנת שיא בהיי-טק הישראלי?

עסקת המכירה של אקסלייט היא עוד פרק בהצלחה המסחררת של הסטארט-אפ ניישן מאז תחילת השנה.

לפי מאגר IVC ובדיקת "גלובס", מאז תחילת 2015 נרשמו אקזיטים של חברות ישראלים בהיקף של 1.94 מיליארד דולר. מדובר בהישג מכובד למדי, לאור העובדה שב-2014 כולה נרשמו אקזיטים בהיקף של כ-3.4 מיליארד דולר.

אם ניקח בחשבון שצפויה השנה לפחות הנפקה אחת של חברת אינטרנט ישראלית גדולה בדמות אאוטבריין או איירון סורס ובהיקף של כמיליארד דולר, ייתכן מאוד ש-2015 תירשם כשנת שיא בהיי-טק הישראלי.