צ'רלטון רוכשת את זכויות השידור של יורו 2016 בכ-5.5 מיליון אירו

זאת לאחר שערוץ 1 ויתר על כניסה למכרז בשל פירוקו הצפוי והקמת רשות השידור החדשה ■ המשמעות: מרבית מ-51 משחקי הטורניר ישודרו בתשלום

סרחיו ראמוס חוגג זכייה של ספרד ביורו 2012 / צילום: רויטרס
סרחיו ראמוס חוגג זכייה של ספרד ביורו 2012 / צילום: רויטרס

חברת צ'רלטון תרכוש את הזכויות לשידור משחקי יורו 2016 שייערכו בקיץ הבא בצרפת, זאת אחרי שערוץ 1 כלל לא הגיש הצעה, בשל בעיה ביורוקרטית הקשורה להקמת רשות השידור החדשה.

מבחינת צ'רלטון, מדובר בהמשך ישיר של המגמה לרכישת אירועי הספורט הגדולים והעשרת ערוצי הספורט שלה בתכנים יוקרתיים. מבחינת חובבי הספורט בישראל, המשמעות העיקרית היא כי הם יידרשו גם הפעם לשלם על מנת לצפות במרבית משחקי הטורניר.

על-פי הערכות, מפעילת ערוצי ספורט 1, ספורט 2 וספורט 1HD שילמה כ-5.5 מיליון אירו עבור הזכויות לטורניר.

מהי אותה סיבה ביורוקרטית שמנעה מערוץ 1 לרכוש את הזכויות? ובכן, איגוד השידור האירופי (EBU) רכש מאופ"א לפני כשנתיים את הזכויות לטורניר יורו 2016, בהסכם שכלל 30 מדינות וטריטוריות אירופיות מתוך 56 החברות ב-EBU, ובכלל זה גם ישראל. ערוץ 1, מתוקף חברותו ב-EBU, נדרש להעביר כתב התחייבות לרכישת הזכויות, כאשר הדד-ליין נקבע לאוקטובר האחרון.

אלא שההליך נעצר עוד לפני שיצא לדרך, אחרי שבהנהלת ערוץ 1 התקבלה הנחיה כי בעקבות החוק להקמת רשות השידור החדשה - אין בסמכות רשות השידור הקיימת להתחייב על תשלומים לרכישת זכויות שאמורות להיות בתחום סמכותה של הרשות החדשה, וכי אלה ייעשו רק אחרי הקמתה של הרשות החדשה. מי שניצלה את ההזדמנות, כאמור, היא חברת צ'רלטון.

לעניין הזה עשויה להיות גם השלכה עתידית מבחינת שוק שידורי הספורט. ערוץ 1, שאמנם מחזיק את הזכויות על ליגת העל בכדורגל וכדורסל עד תום עונת 2015/16, לא יוכל להיכנס למשא-ומתן על זכויות עתידיות אם ייצאו לדרך מכרזים, כל עוד לא תוקם רשות השידור החדשה.

לגבי צ'רלטון, הרי שכבר עכשיו ברור כי תיאלץ למכור חלק מצומצם מהמשחקים בשל חוקי הרגולציה הכוללים את טורניר אליפות אירופה ברשימת "האירועים המוכרזים" - כאלה המחויבים להיות משודרים בערוצים פתוחים. על-פי החלטת מועצת הכבלים והלוויין, 6 משחקים בלבד מחויבים להיות בערוצים פתוחים (משחק הפתיחה, שני משחקים מרבע הגמר, שני חצאי הגמר והגמר), ובנוסף משחקיה של נבחרת ישראל במקרה שתעפיל לטורניר.

אין זו הפעם הראשונה שצ'רלטון מצליחה לשים יד על הזכויות של טורנירים גדולים: היא רכשה את משחקי מונדיאל 2002 ו-2006 וגם את טורנירי היורו ב-2008 ו-2012.

יורו 2016 יהיה הטורניר עם מספר המשחקים הגדול בתולדות אליפויות אירופה לנבחרות, 51 לעומת 31 בטורנירים האחרונים, בעקבות ההחלטה של אופ"א להרחיב את כמות הנבחרות המשתתפות מ-16 ל-24.

מערוץ 1 לא נתקבלה תגובה עד לפרסום הידיעה.