מנכ"ל אובר ישראל: "אנו פה כדי להישאר - לא נצא מהארץ"

יוני גרייפמן לתוכנית "גיק שואו": "מקווים ששר התחבורה החדש יהיה מספיק פתוח כדי לקדם קונספט של תחבורה שיתופית עם נהגים פרטיים שמסיעים נוסעים בתשלום" ■ "אנחנו עובדים עם לא מעט מוניות - זה עסק טוב"

יוני גריפמן / צילום: תמר מצפי
יוני גריפמן / צילום: תמר מצפי

הבחירות כבר מאחורינו ומלאכת הקמת הממשלה החדשה נכנסת להילוך מהיר. אחד האנשים שיעקוב מקרוב אחר האנשים שירכיבו את הממשלה הבאה, ובעיקר מי שייכנס לתפקיד שר התחבורה, הוא לא אחר ממנכ"ל אובר ישראל, שממשיך לחפש אוזן קשבת כדי להכניס לשוק המקומי שירות הסעות שיתופי בשם אוברX, שיאפשר לאנשים פרטיים - ולא רק לנהגי מוניות - להסיע אנשים בתשלום.

שירות כזה אסור כיום על-פי החוק בישראל ובמשך תקופה ארוכה מנסה יוני גרייפמן ואנשי אובר ישראל, לצד גופי ייעוץ ולובינג שמלווים אותם, לשכנע את הרגולטורים המקומיים בחשיבות השירות, בין היתר על-ידי הוזלת עלויות הנסיעה.

שר התחבורה בממשלה היוצאת, ישראל כץ, הביע התנגדות נחרצת לכניסה של אוברX לישראל. הוא אמנם לא הסביר את ההתנגדות, אבל ניתן לשער שהיא נובעת מצד אחד מהחשש הביטחוני כשמדובר בנהגים פרטיים ולא בנהגי מוניות, ולא פחות מזה - ברצון לשמור על סטטוס קוו בשוק המוניות ולא לאשר שינוי חוק שיפגע בנהגי המוניות ובעיקר בתחנות המוניות.

בראיון לתוכנית "גיק שואו" בגלובסTV, אומר גרייפמן כי "אנחנו מקווים ששר התחבורה החדש - יהיה מי שיהיה - יהיה מספיק פתוח וירצה לקדם את הקונספט הזה גם בישראל".

- ומה יהיה אם כץ ימשיך לקדנציה נוספת כשר התחבורה?

גרייפמן: "השר כץ הוביל הרבה רפורמות לפתיחת שוק התחבורה לתחרות כמו שמיים פתוחים והנמלים, לכן אנחנו מאמינים שמישהו כדוגמתו - ואני לא נכנס לאישיות כזו או אחרת - וירצה לפתוח את השוק לתחרות, ירצה בסופו של דבר להביא את הקונספט הזה לישראל".

אובר מנסה לשכנע את הציבור הישראלי בנחיצות שירות אוברX, שאמור להוזיל עלויות וגם לספק תעסוקה לאנשים פרטיים כנהגים בתשלום. כחלק מקמפיין זה, הם הציעו ביום הבחירות האחרון נסיעות בחינם באזור תל אביב לקלפי וחזרה הביתה בסכום של עד 40 שקל.

- מה יקרה אם בסוף לא יתאפשר לכם להשיק את אוברX בישראל - תישארו פה?

"אני עדיין אופטימי ובטוח שבסופו של דבר הקונספט של תחבורה שיתופית יפעל בארץ. גם אם בשלב הקצר לא נוכל להציג תחבורה שיתופית. אנחנו פועלים עם מוניות שזה עסק מצוין ואנחנו בטוחים שנמשיך לפעול פה לאורך זמן. הכוונה היא לא לצאת מישראל אם תחבורה שיתופית לא תצליח. אנחנו פה כדי להישאר".